Wij doen onder andere de SEO voor:

  • zoekmachine optimalisatie bureau
  • linkbuilding uitbesteden
  • online marketing bureau
  • adwords specialist
  • seo check

Wat betekent SEO dan in de praktijk?

Er zijn volgens onze branche zo’n 200 rankingfactoren, maar laten we eerlijk wezen, alleen bij Google zelf zijn het een paar mensen die weten hoeveel het er exact zijn. Wat we wel weten is dat al die factoren onder te brengen zijn in 3 hoofd categorieën:

  • techniek
  • content
  • autoriteit

Waarbij techniek en content eigenlijk voornamelijk afgestemd moeten zijn op de bezoeker van je website. Als je bezoeker tevreden is en vindt wat hij of zij zoekt, dan zal de autoriteit in theorie na verloop van tijd vanzelf moeten stijgen.

Wat is SEO? Techniek

Je website moet technisch op orde zijn. Dingen waar je hierbij onder andere  aan moet denken zijn:

  • de structuur van je website
  • het juiste gebruik van headers
  • gebruiksvriendelijke urls
  • snelle laadtijd
  • gebruik van een SSL-certificaat
  • gebruik van sitemaps

Helaas weet nog niet iedere webbouwer hoe je rekening houdt met deze technische basis voor een goed vindbare website.

Wat is SEO? Content

De gebruikers van Google zijn / je doelgroep is op zoek naar iets. Naar contactgegevens, een product, informatie …, content dus. Hoe beter je website voorziet in die contentbehoefte, hoe beter gebruikers van je website deze zullen waarderen en signalen aan Google af zullen geven dat je website ‘briljant’ is. Denk bij die signalen aan:

  • het bezoeken van meerdere pagina’s op je website
  • niet direct afhaken op je website en terugkeren naar Google (bouncerate en pogosticking)
  • het delen van je content op social media
  • of de voor SEO’s ‘holy grail’ van waardering: een link naar jouw content / website plaatsen

Ondanks dat er mensen zijn die beweren dat Google tegenwoordig zo slim is dat ze je content wel kunnen mappen op de informatiebehoefte van je doelgroep kun je absoluut nog niet om zoekwoorden heen. Er zijn dus 3 stappen om tot de ideale content te komen:

  1. Analyseren van de contentbehoefte van je doelgroep. Dit doe je in de content strategie
  2. Die contentbehoefte koppelen aan een zoekwoorden-analyse
  3. Het verwerken van die zoekwoorden in een voor de lezer verleidelijke webtekst.

Wat is SEO? Autoriteit

Waar Google vroeger zelf een eigen indicator voor autoriteit had (namelijk PageRank) gaan we tegenwoordig uit van Domein-en Pagina autoriteit. Deze autoriteit wordt voor het grootste deel bepaald door externe inkomende links.

Idealiter vinden de bezoekers van je website de content op die website zo mooi en je website zo gebruiksvriendelijk dat ze vrijwillig gaan linken naar je website. In de praktijk weet iedereen hoe belangrijk links voor je ranking in Google zijn en vraagt ook bijna iedereen er tegenwoordig geld voor. Iets waar Google enorm mee worstelt, want ze kunnen voorlopig de autoriteit van een website niet anders vaststellen dan door links, maar dit is natuurlijk relatief eenvoudig te manipuleren.

In onze ogen niets mis mee, want alle media wordt gemanipuleerd en PR-bureau’s zorgen al sinds jaar en dag voor betaalde exposure voor hun klanten.

Vandaar dat linkbuilding nog steeds een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is. Want een beetje organisatie weet ook wel een webbouwer te vinden die een technisch prima website op kan leveren en content optimaliseren is ook geen rocket science meer …., dus hoe weet Google dan welke website het best aansluit bij de zoekopdracht?

Wat is SEO volgens Rand Fishkin?

Zorg dat je alles op orde hebt

Staar je niet blind op techniek, content of autoriteit als iets wat op zichzelf staat. Zorg ervoor dat je continu je doelgroep zo goed mogelijk blijft bedienen via je website en zorg er ook voor dat je website op zoveel mogelijk andere relevante websites vermeld wordt. Noem het link earning, content marketing, linkbuilding of PR, maar je hebt die links nodig.

Heb ook niet de illusie dat SEO een project is of makkelijk is. SEO is iets waar je continu mee bezig moet blijven net zoals met je doelgroep 😉

SEO uitleg

Naast SEO / zoekmachine optimalisatie worden ook regelmatig termen als Google optimalisatie of SEO optimalisatie gebruikt. Nou snappen we natuurlijk wel waar mensen naar op zoek zijn als ze daarop googlen, maar technisch gezien kunnen we helaas Google zelf niet optimaliseren. En SEO optimalisatie zou dus feitelijk de optimalisatie van een optimalisatie zijn. In dat geval is er bij je vorige SEO partij iets niet optimaal gegaan ..

Wil je dat we je een keer SEO van A-Z uitleggen? Neem dan contact met ons op voor een uitgebreide SEO uitleg. In onze trainingen en workshops maken we van jou ook een SEO specialist.