Het kan niet anders dan dat je weleens wat gehoord hebt over SEO. Tenminste als je serieus met (online) marketing bezig bent, want dan kun je eigenlijk niet zonder (en ja, Wij van Wc–eend kunnen dat ook nog onderbouwen met keiharde data).
Waar staat SEO voor?
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus. In dit artikel vertellen we je alles wat je over SEO moet weten. We gaan dieper in op:
- de betekenis van SEO;
- waarom SEO belangrijk is;
- hoe SEO werkt;
- de drie hoofdcategorieën van SEO;
- SEO marketing in de praktijk.
Wat is de betekenis van SEO?
De betekenis van SEO is Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit zoekmachine optimalisatie. Dit is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten (ook wel gratis genoemd) van de zoekmachines.
In Nederland hebben we het dan in zo’n 95% van de gevallen over Google, maar daarnaast zijn er ook zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo.
Deze organische zoekresultaten vind je op de zoekresultaten-pagina’s (in vakjargon SERP: Search Engine Result Page) onder de betaalde zoekresultaten (advertenties bv. Google AdWords of Bing Ads).
SEO geschiedenis: in den beginne
Eind jaren ’90 begin jaren ’00 kwam je in de zoekmachines (ja er waren er veel meer destijds en in 1997 was AltaVista de grootste) vrij gemakkelijk bovenaan. Even een paar keywords in het broncode opnemen, aanmelden bij alle zoekmachines, wat linkjes naar je website en je was een Heerser in de zoekmachines. Mocht je als ondernemer nog steeds denken dat het zo eenvoudig is, lees dan vooral verder om teleurstellingen te voorkomen…
Na het oprichten van Google in 1998 heeft deze zoekmachine de markt snel veroverd en zijn de Google Updates toonaangevend voor hoe SEO werkt tegenwoordig. Lees meer over Google specifiek en hoe Google werkt. Van de verschillende Google producten tot en met crawlen en indexeren.
Op 1 november 2016 werd voor het eerst meer internetgebruik vanaf mobiel en tablets gemeten dan vanaf desktops.
Google kondigde in 2016 al aan dat in 2017 mobiel-vriendelijke websites ook steeds belangrijker zullen worden voor de rankings en introduceerde de mobile-first index. Het bedrijf verschuift daarmee het doorzoeken van websites vanuit desktop-oogpunt naar mobiel-oogpunt.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Voor 95% van de Nederlanders start de zoektocht naar een product of bedrijf in een zoekmachine. Om onder de aandacht van je doelgroep te komen en leads te genereren moet je dus gewoon bovenaan in de zoekmachines staan. Zelfs als mensen de aankoop uiteindelijk offline doen. Zoekmachine optimalisatie / SEO marketing is dan ook essentieel voor leadgeneratie en misschien wel de belangrijkste vorm van online marketing. Hoe hoger je in die zoekresultaten staat, hoe meer gebruikers doorklikken naar je website. En dat is uiteindelijk wat je wil.
SEO-traffic is kwalitatief beter!
In de meeste gevallen converteert verkeer vanuit organische (gratis) resultaten van Google beter dan verkeer vanuit bijvoorbeeld social media of advertenties. Hoger in Google staan levert serieus resultaat op! De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen die binnenkomen via organische zoekresultaten bewust op zoek zijn naar een dienst of product. Dit is dus pull marketing, in plaats van interruptie marketing zoals advertenties, e-mail nieuwsbrieven of (v)luchtige social media posts.
Met SEO word je op het juiste moment door de juiste doelgroep gevonden. Dat betekent dat je bezoekers altijd geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Op zich niet raar dus dat er miljoenen euro’s omgaan in de SEO branche…, correctie: miljarden!
Het is natuurlijk wel handig dat als je dan gevonden wordt, je een effectieve website hebt die daadwerkelijk tot conversie leidt. Kijken, kijken, niet kopen is ook online niet gewenst.
Om te kijken of dat voor jouw website ook geldt ga je in Google Analytics naar het rapport: Acquisitie – Alle Verkeer – Kanalen en dan kun je naast zaken als bounce rate, pagina’s per sessie ook zien welk kanaal het hoogste percentage conversie oplevert (mits je doelen ingesteld hebt natuurlijk).
SEO zorgt voor best mogelijke website
Door serieus om te gaan met SEO word je ‘gedwongen’ om de best mogelijke website te tonen aan je bezoekers. Zoals eerder ooit beschreven gaan SEO en conversie namelijk hand in hand (zie ook ‘SEO & UX‘ uit 2016).
Om bovenaan in de zoekresultaten te komen, eist Google namelijk meer en meer dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. Dit soort zaken neemt Google ook mee als ranking factoren. Denk hierbij aan responsive webdesign, snelle laadtijden, SSL certificaten, duidelijke navigatie, etc.
24 / 7 Promotie
SEO geeft vertrouwen
Naamsbekendheid
Meer bezoek dan via Google Ads
SEO is meetbaar
SEO zorgt voor meer offline resultaat
Kosteneffectieve marketingstrategie
- gaan besparen op andere marketingkanalen zoals social media, Google Ads of traditionele marketing;
- profiteren van een hoge ROI;