Wie zich verdiept heeft in SEO (in onze ogen moet dat bijna iedereen zijn) ontkomt niet aan het fenomeen ‘backlinks kopen‘. Van Google mag je geen backlinks kopen, want de utopie van Google is dat je zulke briljante content schrijft dat andere websites vrijwillig een backlink plaatsen naar jouw website. In dit artikel lees je (vrijwel) alles over backlinks en waar je op moet letten.
Inhoudsopgave
Wat zijn backlinks?
Een backlink is een link die afkomstig is van een andere website en door middel van een hyperlink refereert naar jouw website. Backlinks zijn in de ogen van Google een soort van review of aanbeveling. Hoe meer kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen, hoe een grotere autoriteit je bent in de ogen van Google. Let er hier wel op dat de backlinks die verwijzen naar jouw website ook relevant zijn aan de niche waar je in werkt. Google wil graag de beste resultaten laten zien aan de gebruiker in de SERP. Hoe een grotere autoriteit jij bent in jouw branche met de juiste kwalitatieve backlinks, hoe hoger jouw website zal ranken.
Wanneer je in de ogen van Google een grote autoriteit bent, stijg je met jouw keywords sneller naar de eerste pagina van de SERP en beland je uiteindelijk in de top waar je de meeste omzet vandaan zult halen. Benieuwd hoe je die autoriteit vergaard? Google checkt (onder andere) de volgende onderwerpen op jouw website:
- De onderwerpen waar je over schrijft
- De kwaliteit en de relevantie van websites die naar jou linken met een backlink
Iedere backlink die naar jouw website verwijst, geeft een bepaalde waarde mee. Bij Heers noemen we dit ook wel linkjuice. Hoe meer linkjuice er verspreid wordt, hoe meer je als autoriteit wordt gezien door de zoekmachines. Mits de ‘juice’ kwalitatief sterk is natuurlijk.
Wat veel mensen vergeten is dat interne links ook waarde doorgeven en dus een belangrijk ‘vervolg’ of belangrijke ‘aanvulling’ zijn op het verkrijgen of kopen van backlinks. Lees hier meer over in ons blog ‘Interne links: Zó moet je ze inzetten binnen je SEO-strategie‘
Waarom backlinks in SEO belangrijk zijn?
Een van de drie belangrijkste rankingfactoren binnen het algoritme van Google zijn backlinks. Dit is één van de oudste SEO-factoren die jouw website hoger in de rankings van Google krijgen. In het verleden gold: het hoe meer links, hoe beter je rankt.
Sinds de Penguin update in 2013 ligt dit iets complexer. Sinds deze update gaat het voornamelijk om de relevante backlinks en de kwaliteit van de backlink en niet zozeer om de kwantiteit. Wat wij vaak zien op de werkvloer is dat een balans van kwaliteit en kwantiteit het beste werkt.
In het algemeen zorgen sterke en relevante backlinks voor (meer) populariteit voor je website. Het verhogen van deze populariteit zit hem in je PageRank en je Domein Autoriteit of Domain Rating. Dit zijn, kort door de bocht, numerieke waarden gekoppeld aan specifieke webpagina’s of de gehele website opgebouwd uit stemmen. Wist je trouwens dat de term PageRank is vernoemd naar één van de oprichters van Google, Larry Page? Leuk feitje! De oprichters hadden al snel door dat de hoeveelheid links naar een pagina verband hield met de waarde ervan, waardoor ‘linkbuilding’ een echte business werd.
De laatste jaren hebben waardemeters als de Domein Autoriteit en Trust- en Citation Flow het echter overgenomen van PageRank. Ten eerste is dit omdat PageRank sinds 2013 niet meer is geüpdatet. Een belangrijke reden hiervoor is dat hier in de SEO-wereld te veel waarde aan werd gehecht, terwijl aandacht voor gebruiksvriendelijke websites en goede content veel belangrijker wordt gevonden. Meerdere experts in de branche gaan er echter vanuit dat Google zelf nog steeds PageRank gebruikt.
Stemmen, dus. Iedere link naar jouw website kun je dus zien als een stem voor jouw website. Elke stem is er één, maar niet elke stem is even belangrijk. Kwaliteit binnen linkbuilden betekent namelijk meer dan kwantiteit. Ja, maar er zitten ook zeker een aantal haken en ogen aan deze discipline en dat is niet iets om bang van te worden, maar wel een goed idee om de Do’s en Don’ts rondom backlinking in je achterhoofd te houden.
Let op! Domeinwaarden kunnen relatief eenvoudig gemanipuleerd worden, kijk dus altijd goed hoe die domeinwaarden tot stand zijn gekomen en besef ook dat een domeinwaarde an sich geen rankingfactor is, maar slechts een indicatie van de sterkte van het backlinkprofiel.
Hoe krijg je backlinks? Kopen, ruilen of verdienen?
Er zijn meerdere manieren om aan die links te kopen. De wens van Google is dat je briljante content schrijft en dat andere websites daar vrijwillig naar gaan linken. Content marketing dus. Een andere manier om links te verdienen is ouderwetse PR en nieuwssites ‘bestoken’ met je content. Omdat nieuwssites inmiddels wel weten hoe belangrijk links en exposure zijn wordt dit al vaak backlinks kopen, simpelweg omdat er weinig meer gratis geplaatst wordt. Backlinks kopen kun je bij veel online uitgevers, van kleine mammabloggers tot en met de grote online partijen met meerdere goede websites.
Naast content marketing en backlinks kopen is een derde manier om aan links te komen ‘links ruilen’. Je vraagt een andere website een link naar jouw website te plaatsen en in plaats daarvan link jij terug naar die website. Win-win zou je zeggen, maar Google is de laatste jaren steeds beter geworden in het herkennen deze manier van linken.
Ons je backlinks laten regelen?
Maar backlinks kopen mag toch helemaal niet!?
Correct! Maar toch doet iedereen het! Waarom dan? Niet iedereen is een A-merk en krijgt ‘vanzelf’ veel backlinks. Ook niet iedereen is in staat om dusdanig briljante content te schrijven en die onder de aandacht te brengen zodat er vrijwillig gelinkt wordt naar hun website.
Veel ondernemers hebben ook niet het geduld of het geld om in te zetten op uitgebreide online pr of content marketing campagnes in de hoop dat die backlinks op een organische manier tot stand gaan komen.
En heb hoe weet Google of een backlink gekocht is? Niet, tenzij je een backlink op een duister en makkelijk voor Google te herkennen Private Blog Network (PBN) gekocht hebt.
En denk je nou echt dat alle artikelen met uitgaande links naar commerciële websites op bekende websites gratis geplaatst worden? En wat is het verschil tussen betalen voor online PR en een link kopen precies?
Kwalitatieve backlinks
Let er op dat je zorgt voor krachtige backlinks. Hieronder beschrijven we een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het zoeken van sterke backlinks.
- Een goede backlink is relevant aan de niche van jouw website. Dit kunnen direct relevantie websites zijn maar ook semi relevante websites. Heb jij bijvoorbeeld een kapperszaak dan kan jij ook prima een backlink ontvangen van een fashion-blog.
- Een sterke backlink is een natuurlijke backlink. Zorg voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel met voldoende variatie in de backlinks. Denk dan aan verschillende websites die naar diverse pagina’s verwijzen op de website.
- Een kwalitatieve backlink wordt voorzien van een passende anchor text. Het is belangrijk om te variëren in je ankerteksten. Denk dan aan branded zoals ‘Heers’, Naked URL zoals: https://www.heers.nl/linkbuilding-uitbesteden/ of een keyword zoals: ‘SEO specialist’.
Blijf overigens echt weg van de goedkope backlink pakketten, die in de krochten van het internet aangeboden worden. Ze voegen niets toe aan je vindbaarheid en in het ergste geval levert het je nog een penalty van Google op ook.
Tip: Je backlinks checken
Nuttig al die theorie natuurlijk, maar hoe weet je nu of je de juiste links koopt, of je niet voor de gek gehouden wordt en of je gekochte backlink nog online is? Onderzoek doen en monitoren is het antwoord. Backlinks checken is niet alleen slim voor je ze koopt, maar het is ook aan te raden te monitoren of ze online blijven nadat je ze gekocht hebt.
Er zijn diverse tools op de markt om backlinks te checken, bij Heers maken we gebruik van:
- Ahrefs – Analyse van domeinen / linkprofielen
- Buzz – Monitoring en outreach
Check backlinks van je concurrenten ook regelmatig, zo kun je zien hoeveel energie ze in linkbuilding stoppen, maar kun je ook mooie kansen zien om websites te benaderen waar je concurrent wel op staat, maar jij nog niet.
Wat voor soorten backlinks zijn er?
De ene link is de andere niet en variatie is de beste aanpak. De bekendste soorten backlinks zijn:
- In-content link
- Partnerlink
- Directory
- Bedrijvengidsen
- Forum links
De eerste drie worden het vaakst gebruikt en daarom lichten we ze even toe.
Wat is een in-content link?
In-content links zijn vaak te vinden in blogs en artikelen op blogwebsites of bijvoorbeeld nieuwswebsites. Met een hyperlink kun je in een blog of artikel een verwijzing sturen naar een andere website. Je kiest een woord dat past bij de landingspagina van de website en maakt hier de ankertekst van. Denk bijvoorbeeld aan het longtail woord: linkbuilding uitbesteden. Je ziet dat de tekst blauw en onderstreept is. Als je hierop klikt, zal je doorgestuurd worden naar de pagina ‘linkbuilding uitbesteden’ binnen de website van Heers. Dit is dus een in-content link.
Wat is een partnerlink?
Partnerlinks zijn links die geplaatst worden op een partnerpagina van een website. Deze partnerlinks zijn vaak te vinden op pagina’s zoals ‘vrienden’, ‘partners’, ‘links’ of ‘relevante links’, en dit zijn slecht een aantal voorbeelden. Partnerlinks blijken het meest effectief te zijn bij nieuwe domeinen. Deze partnerpagina’s op websites kunnen ook andere benamingen hebben. Partnerlinks verzamelen is een eenvoudige manier van linkbuilding, maar met alleen partnerlinks ga je niet in de top van Google geraken.
Wat is een directory?
Een voorbeeld van directory’s zijn startpagina’s en startkabels. Voordat zoekmachines zoals Google bestonden, werden web directories gebruikt om gebruikers van het web naar de juiste websites te sturen. Je kan het zien als een verzamelplaats van allemaal nuttige websites die over een bepaald onderwerp gaan. Ook directories dragen bij aan het verbeteren van de autoriteit van een website en passen perfect in een gevarieerd linkprofiel.
De basis is nu duidelijk. Wil jij als – stiekeme – nerd nog dieper duiken in dit begrip? Wij ook!
Elke backlink kan in de achterkant van een website in de HTML-code een tag meekrijgen. De belangrijkste tag is het rel-attribuut. Een rel-attribuut geeft in de HTML-code aan om wat voor soort link het gaat. Er zijn diverse soorten rel-attributen die invloed uitoefenen op de autoriteit van de backlink:
- Rel=”nofollow”: wanneer de backlink die linkt naar jouw website is voorzien van deze rel-attribuut geeft Google geen autoriteit of linkjuice mee met de backlink. Google hoeft deze link niet volgen. Deze ‘no-follow’ links zorgen dus niet voor meer autoriteit en zorgen ook niet voor stijgende rankings in de SERP.
- Rel=”ugc”: dit zijn backlinks die zijn verkregen door user generated content. Je kan dan denken aan links op een forum die linken naar jouw website of een reactie onder een blog van iemand anders met een backlink naar de jouwe. Met deze rel-attribuut kan Google beter zien welke links door een gebruiker van een website is geplaatst. Jammer genoeg is het niet bekend of Google autoriteit toekent aan deze links, al denken de meeste SEO-specialisten dat het goed is voor de variatie in je backlinkprofiel, maar wel gelijk staat aan een no-follow link.
- Rel=”sponsered”: deze rel-attribuut is door Google zelf bedacht. Deze link moet gebruikt worden voor gesponserde links. Het is de bedoeling dat deze tag gebruikt wordt bij links die verkregen zijn door middel van linkbuilding. De links vanuit een advertorial bevatten vaak veel autoriteit. Google houdt van links die verkregen zijn op een natuurlijke manier. Daarom dat gesponsorde links minder autoriteit meekrijgen van Google.
Variatie in het linkprofiel
We spreken vaak van een gevarieerd en zo’n natuurlijk mogelijk backlinkprofiel. Maar hoe realiseer je zo’n linkprofiel dat niet spammy overkomt op Google? Ook daar kunnen wij je als SEO-bureau natuurlijk antwoord op geven.
Wanneer is een backlink profiel niet natuurlijk?
We beginnen met de uitleg over een niet-natuurlijk linkprofiel, die ene die je absoluut wil vermijden. Want naast dat we je graag vertellen over een natuurlijk linkprofiel, is het van groot belang om te weten wat je vooral niet moet doen.
Het belangrijkste is dat Google jouw website ziet als waardevol. Als Google je waardevol vindt, ben jij namelijk een autoriteit. Die autoriteit heb je nodig om op de eerste pagina van de SERP binnen te stromen. Wat je absoluut niet moet doen:
- Alleen backlinks verkrijgen van startpagina’s of startkabels
- Alleen backlinks verkrijgen van websites met hoge waardes
- Alleen maat schadelijke links in je linkprofiel
Lees je de woorden ‘Alleen maar’? Dat is de clou in een natuurlijk linkprofiel. Alleen maar één bepaald type backlink maakt je linkprofiel onnatuurlijk. Zorg daarom voor voldoende variatie!
Bovenstaande punten zorgen dus voor een NIET natuurlijk linkprofiel. Daarbij straft Google websites met alleen maar schadelijke links direct af. Zoals we al eerder aangaven, heeft een website een variatie aan verwijzende domeinen nodig. In het beste geval krijgt jouw website:
- Links van partnerpagina’s die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website
- Startpagina links die (semi) relevant zijn aan jouw niche
- In-content links – dat zijn links in blogs die het liefst variëren in waarde, zodat Google kan zien dat jouw website vanuit diverse websites wordt gelinkt
Het verband tussen een anktertekstprofiel en het backlinkprofiel
Nadat we gekeken hebben naar het backlinkprofiel ben je nog niet klaar met variëren. We moeten naast een onderstroom aan verwijzende domeinen van verschillende waardes en soorten links ook rekening houden met de ankerteksten waarmee wordt gelinkt naar jouw website. Heb jij diverse soorten links naar jouw website? Top! Zijn dit allemaal dezelfde ankerteksten, dan is het backlinkprofiel nog steeds niet optimaal… en loop je kans dat Google je profiel als spammy beoordeelt.
Niet iedere link is hetzelfde
En dan moet je ook nog in gedachten houden dat de waarde van een backlink niet alleen te maken heeft met relevantie en domeinwaarden, maar ook met:
- De positie van een backlink op een website
- De positie van een backlink in een tekst
- Hoeveel backlinks er in een tekst staan
Lees meer hierover in ons blog ‘Niet alle links zijn hetzelfde‘.
Wat kosten backlinks eigenlijk?
Dat varieert enorm! Van troep rond de €50,- per backlink tot wel meer dan €1000, – per backlink. Wat krijg je dan voor dat geld?
Bij een matig tot slechte backlink krijg je een AI-tekst met daarin een link naar jouw website op een website met nauwelijks of geen organisch verkeer en geen fatsoenlijke of gemanipuleerde domeinwaarden. De kans dat die tekst en daarmee je link door bezoekers gevonden wordt is nihil.
Moet je deze links dan wel willen? Nee…., zou je denken toch? Maar er zijn een aantal redenen om te overwegen om ze toch op te nemen in je linkprofiel:
- Om op een goedkope manier je anchor text profiel natuurlijker / gevarieerder te maken als dat nodig is
- Een backlinkprofiel met alleen maar goede links is in theorie ook niet echt natuurlijk. ‘Troep’ hoort soms ook wel een beetje bij natuurlijk
- In sommige gevallen is kwantiteit nog steeds belangrijk en met dergelijke backlinks kun je soms snel meters maken
Bij goede en in veel gevallen dus betere backlinks krijg je een artikel op een website met een gezond aantal organische bezoekers (wat ons betreft zou die grens bij zo’n 750 bezoekers per maand moeten liggen). Dat artikel is door mensen geschreven en daarbij is rekening gehouden met zowel SEO als de doelgroep van de website. Hiermee is er dus ook een realistische kans dat bezoekers vanuit dat artikel doorklikken naar jouw website.
Het merendeel van de ‘gekochte’ backlinks in Nederland zit tussen de €200, – en €350, – per artikel / backlink. In deze prijs zijn meestal de volgende zaken opgenomen:
- Het zoeken / vinden van de juiste websites
- Communicatie met de eigenaren van die websites
- Het schrijven van de content
- Het vastleggen van de backlink in monitoring-tools
Kun je nu goede backlinks kopen?
Veel informatie over backlinking toch? Kan je nu na het lezen van dit artikel goede backlinks kopen en een goede linkbuilding strategie opstellen of is linkbuilding uitbesteden een beter idee? Wij kunnen als geen ander een strategisch backlinkprofiel opbouwen voor je. Met goede, relevante backlinks en een natuurlijk backlinkprofiel met variatie in soorten backlinks en anchor teksten.
Geef een reactie