Je bent inmiddels natuurlijk wel lang genoeg met SEO bezig om te weten dat linkbuilding een essentieel onderdeel moet zijn van je aanpak. Je kan kiezen voor content marketing in de hoop dat mensen vrijwillig naar je gaan linken, je kan backlinks kopen of ruilen, of je kan het gehele linkbuilden uitbesteden aan een expert of bureau. Hoe dan ook, je weet dat je die links nodig hebt.
Inhoudsopgave
Maar heb je wel een goede linkbuilding strategie?
Of ben je gewoon op zoek gegaan naar partijen, die tegen de scherpste prijs grote hoeveelheden links kunnen leveren? Volle bak focus op kwantiteit en helemaal trots op je domeinwaarden (waar je dus niet op moet sturen).
Linkbuilding is een vak apart en zonder een doordachte linkbuilding strategie kun je (zeker op termijn) goede resultaten in Google wel vergeten. Echt waar, Google is sinds vorig jaar eindelijk wat slimmer aan het worden en is steeds beter geworden in onderscheid maken tussen spammy links en een goed backlinkprofiel.
Het begint met een linkbuilding analyse
Hoe ziet je eigen linkprofiel eruit? Hierbij kijk je vooral niet alleen naar de kwantiteit, maar vooral naar de relevantie en variatie en het anchor text profiel. In een linkbuilding analyse kijk je onder andere naar:
- De verdeling tussen buitenlandse en Nederlandse verwijzende domeinen
- De verdeling tussen directories, bedrijvengidsen, partner links en in-content links
- De verdeling tussen links naar je homepage en onderliggende pagina’s
- De verdeling tussen naked, branded en commerciële anchor teksten
- Is het linkprofiel geleidelijk ontstaan of waren er opeens honderden backlinks?
- Is er een gezonde verdeling tussen ‘normale’ links en nofollow links?
Als je je eigen profiel in kaart hebt gebracht, wordt het tijd om te kijken naar de linkprofielen van je belangrijkste concurrenten. Winnen ze het van je op basis van kwantiteit, relevantie, variatie of misschien wel puur op anchor teksten?
Na de analyse kun je pas een goede linkbuilding strategie op gaan stellen. Daarin staat dus onder andere:
- De verhouding in anchor texts per pagina, die je wilt hanteren
- De verhouding in backlinks naar de homepage vs. onderliggende pagina’s en ook de cluster-pagina’s rondom die onderliggende pagina’s
- De hoeveelheid verwijzende domeinen, die gerealiseerd moeten worden en onderverdeeld naar de verschillende type links
- Welke onderwerpen relevant zijn, dus vanaf welke websites je backlinks wilt krijgen
Welke linkbuilding tactieken kun je inzetten?
Vaak wordt er over een linkbuilding strategie gesproken als het feitelijk gewoon om de manieren van uitvoeren gaat en dus eigenlijk meer een linkbuilding tactiek is.
De bekendste tactieken zijn:
- De skyscraper methode (eigen gewoon goede content produceren en mensen vragen / aanmoedigen te linken naar die content
- Links ruilen
- Links kopen
- Gastbloggen
- Aanmelden bij bedrijvengidsen
- Backlinks van social media, podcasts, webinars, etc.
- Broken linkbuilding (hierbij speur je naar gebroken links in relevante content en vraag je de auteur om de link aan te passen naar content op je eigen website)
- Link reclamation (hierbij ga je op zoek naar artikelen waarin je product / dienst / bedrijf genoemd wordt, maar er nog niet gelinkt wordt naar je website)
Maar naast deze tactieken kun je natuurlijk ook nog denken aan links in internet forums op links in reacties op blogs, etc.
Hoe meet je het succes van je linkbuilding strategie?
Allemaal leuk een aardig zo’n linkbuilding analyse en linkbuilding plan, maar hoe meet je nou het succes van al je inspanningen? Hieronder vind je de belangrijkste zaken om het succes van je linkbuilding campagne te meten:
- Rankings
- Vertoningen
- Verkeer naar de website (en dan met name ook verwijzend verkeer (referral traffic)
- Domeinwaarden (mits niet gemanipuleerd)
- Vermeldingen op social media en zoekopdrachten gerelateerd aan je merk
- Aantal verwijzende domeinen (mits relevant en van een goede kwaliteit)
Vergeet aansluitend op je linkbuilding strategie niet om na te denken over je interne linkstrategie. Je wil namelijk wel het meeste uit die externe backlinks halen en waarde intern doorsturen.
Linkbuildings tips om rekening mee te houden
Er zijn eigenlijk maar 3 echt belangrijke tips:
- kwaliteit boven kwantiteit
- regelmaat
- variatie
Daaruit volgt dan sowieso dat je niet voor de standaard ‘goedkope’ linkbuilding pakketten moet gaan en dat sturen op hoeveel ‘linkjes’ er per maand geregeld worden zinloos is. Laat je ook niet zomaar wijsmaken dat een backlink goed is omdat het domein goede domeinwaarden heeft.
Check de concurrentie
Je kan natuurlijk zelf het wiel uitvinden, maar je kan ook de backlinks checken van de concurrenten, die boven je in Google staan. Met de juiste tools kun je snel zien welke websites wel naar je concurrentie linken en niet naar jouw website. Daaruit filter je dan de websites waar je ook een link van wilt hebben en die ga je dan benaderen (dit noemen we outreach in de linkbuilding branche) om ook een link naar jouw website te plaatsen (al dan niet tegen betaling).
Regelmaat
Net zoals regelmatig content publiceren aan te raden is, is het ook zinvol om regelmatig nieuwe links naar je website te krijgen. Gewoon om Google regelmatig signalen te blijven geven dat de site liefde krijgt, zodat Google langs blijft komen en je verder richting de top laat gaan (mits je techniek en content ook op orde hebt natuurlijk).
Let op: het is niet, ik herhaal NIET, erg om af en toe een flinke toename in het aantal verwijzende domeinen te hebben, want dit kan heel natuurlijk zijn. Stel je bijvoorbeeld voor dat je opgepikt wordt door de media (voor de jongere lezers ‘viral gaat’) dan kun je zomaar even 100 extra verwijzende domeinen krijgen. Het is niet dat Google je daarvoor gaat straffen.
Variatie!
Dit onderdeel gaat zo vaak mis, zelfs bij de grotere SEO-partijen zien we zo vaak een eenzijdig linkprofiel met allemaal dezelfde anchor texten. Vaak wordt er ook maar linkbuilding toegepast op een aantal pagina’s van de website of soms meer naar de onderliggende pagina’s dan naar de homepage (wat onnatuurlijk is). Bij variatie moet je letten op:
- De verdeling over de pagina’s op je website
- De verdeling in anchor texten
- De verdeling in type backlinks
Linkbuilding tools
Nu je weet wat je moet doen, is het wel handig om goede linkbuilding tools te hebben, tenzij je maar 2-3 links per jaar gaat realiseren, dan kun je het met een spreadsheetje ook wel af. Maar honderden backlinks checken of ze wel of niet (meer) naar je website linken is echt handiger met tools. En ook de backlinks van je concurrentie in kaart brengen is echt handiger met tools dan handmatig. Deze linkbuilding tools moet je overwegen:
En nu, aan het werk! Je hebt nu een aanpak, tips en tools. Wat houd je nog tegen?
Toch niet zelf doen?
Kom je er met dit blog en onze linkbuildings tips toch zelf niet helemaal uit om een sterker linkprofiel te realiseren, dan helpen we je natuurlijk graag verder. We zijn niet het grootste of goedkoopste linkbuilding bureau, maar dé specialist als het gaat om toekomstvaste linkbuilding.
Geef een reactie