Google heeft de nofollow-link in het leven geroepen om te zorgen dat je aan kunt geven dat je geen waarde toe wilt kennen aan de uitgaande link die je naar een andere website plaats.
Een veel voorkomend voorbeeld zijn de spamreacties onder blogs. Bij deze meeste websites staan linkjes in blogreacties daarom tegenwoordig op nofollow.
Zo’n link kun je in de html / code herkennen aan <a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/” rel=”nofollow”>Tekst van de link</a>
Maar ook als je bijvoorbeeld naar veel websites in een artikel wilt verwijzen en daarmee dus heel veel waarde van je eigen website doorstuurt naar andere websites is het zinvol om deze links op ‘nofollow’ te zetten.
De nofollow link: 3 varianten
In september 2019 kondigde Google aan verschillende types nofollow-links te gaan gebruiken. Vanaf maart 2020 gaat Google deze type links ook daadwerkelijk gebruiken om te beoordelen wat wel en niet geïndexeerd of gecrawled moet worden.
- rel=”sponsored”: Voor links die horen bij advertenties of gesponsorde content.
- rel=”ugc”: UGC staat voor User Generated Content oftewel content die door gebruikers van de website gecreëerd wordt zoals reacties op een blog of op een forum.
- rel=”nofollow”: Deze blijft eigenlijk zoals het was en hiermee geef je aan Google aan dat je niet wil dat er iets van waarde doordruppelt naar die website.
Nofollow en SEO
Doet een nofollow dan niets voor je eigen vindbaarheid? Zeker wel, in onze ogen hoort een linkprofiel natuurlijk te zijn en in een natuurlijk linkprofiel horen ook nofollow links. Daarnaast is een nofollow nog steeds een hint richting Google, waar ze echt wel iets mee doen.
Aan de andere kant kun je met een uitgaande nofollow link op je website wel (mooi) de waarde die je doorstuurt naar andere websites terugbrengen.