Zodra er een Google Update is is heel de SEO-branche in paniek. Vrijwel alle SEO-specialisten haasten zich suf om als eerste iets op social media te delen over de laatste Google Update. Vaak om paniek te zaaien, maar als je SEO op een duurzame manier doet zal je doorgaans weinig last hebben van een update van Google.
Het doel van Google is om met iedere update te zorgen dat gebruikers van Google betere informatie kunnen vinden bij hun zoekopdracht en dat spammy sites geen kans meer krijgen in de zoekresultaten.
Bekendste Google updates
Er zijn een aantal updates, die flink wat impact hebben gehad en waar veel over gepubliceerd is:
- Google Panda update
- Google Penguin update
- Google Hummingbird update
Google Panda Update
Er is veel gesproken over de Google Panda update, maar niemand (behalve een enkele SEO consultant) weet exact waar Google allemaal op let en mee bezig is. Op basis van de afgelopen 4 jaar is er een mooie lijst Do’s en Don’t gepubliceerd door John Bachynski.
Voor de lezers, die niet weten waar Google Panda om draait (dat is overigens net zoiets als niet weten hoe je met mes en vork moet eten, maar goed). Google Panda draait om kwaliteit. Kwaliteit van je website in technisch opzicht, qua content en qua user experience, focus je op het neerzetten van de meest gebruiksvriendelijke website met briljante content en alles komt goed …
Een aantal belangrijke do’s:
- User satisfaction: Google ontkent Google Analytics hiervoor te gebruiken, maar het gaat er om dat bezoekers vinden op je website wat ze zoeken en kunnen doen wat ze willen doen. Steeds vaker gaan ook geluiden op dat Pogo Sticking invloed heeft op de resultaten in Google, maar sceptisch als ik ben…, het zou mij niet verbazen als Google Analytics toch wel invloed heeft. Al zijn er natuurlijk nog steeds veel sites zonder Google Analytics ..
- Uitgaande links: link vanuit je webtekst naar relevante informatie buiten je eigen domein.
- Betrouwbaarheid: denk onder andere aan gegevens als telefoonnummer, adres, kvk-nr, btw-nr, privacy policy, missie, reviews op je website.
- Social: positieve shares of mentions helpen je.
- Datum: Op iedere pagina het liefst. Google weet graag of het recente content is en wil bv. ook graag weten of het geüpdatet is.
Een aantal belangrijke don’ts:
- Slechte gebruikerservaringen: matige content, belabberde laadtijd, afschrikwekkend webdesign (de helft van jullie denkt nu ten onrechte dat ze wel safe zitten).
- Overkill aan zoekwoorden: het ouderwets volproppen van teksten met je gewenste zoekwoord(en). Google wordt steeds ‘menselijker’ in het lezen van teksten en herkent keyword stuffing steeds beter.
- Off topic content: je website heeft als het goed is in hoofdlijnen maar een aantal onderwerpen. Zo zou het dus raar zijn als wij wat over speelgoed voor kinderen zouden gaan bloggen. Tenzij de hoofdlijn van die tekst gaat over het bouwen van een webshop / website voor zoiets natuurlijk.
- Slechte content: denk hierbij aan spelling en grammatica, te lange of te moeilijke zinnen, pagina’s met maar 1 of 2 zinnen tekst etc. Panda is en blijft gaan om kwaliteit.
- Teveel advertenties: pagina’s met veel advertenties (en zeker boven de vouw) waar bijvoorbeeld 50% van de bezoekers direct op een advertentie klikt zijn de laatste tijd hard afgestraft. Mede natuurlijk ook vanwege het feit dat mensen snel weg zijn op een dergelijke pagina en de bezoekerservaring slecht is.
- Trage website / pagina: We weten dit al lang, maar met de steeds hippere designs en het gebruik van grote afbeeldingen gaat dit eigenlijk vaker mis dan ooit. Zeker op one-page homepages, die designers helemaal vol willen stoppen met full width sliders en parallax achtergronden. Natuurlijk zijn er manieren om afbeeldingen te optimaliseren, maar er zijn grenzen.
De gehele lijst met Do’s en Don’ts vind je hier (Engels). En ongetwijfeld is de lijst niet compleet en heeft Google al weer wat nieuws bedacht ..
Google Hummingbird Update
Na de Panda en Penguin update kwam de Google Hummingbird update in augustus 2013 of eigenlijk was het geen update, maar een nieuw algoritme wat volgens Google 90% van alle zoekopdrachten beïnvloedt. Hummingbird is gericht op long tail zoekopdrachten.
Hummingbird moet er eigenlijk voor zorgen dat Google de gebruikers nog beter leert te begrijpen en lijkt zoekopdrachten nog meer te gaan koppelen aan bijvoorbeeld de locatie en de achterliggende vraag van de gebruiker. Naar verwachting gaat de volgende content het beter doen in Google:
- How to content;
- FAQ’s;
- Lijstjes met tips;
- Case studies.
Het blijft gewoon belangrijk om regelmatig unieke en goede content te publiceren. Uiteraard wel volgens de richtlijnen van Google, want het is een blijft een robotje dat je website bezoekt. Daarnaast moet je ook zeker focussen op off-site factoren als links en social shares, want met alleen op (long tail) keyword gerichte content kom je er niet.
Google Update: een overzicht
Bij Google lopen redelijk wat bezige bijtjes en het is bijna niet meer bij te houden welke updates er allemaal zijn geweest, maar gelukkig houden ze zelf een overzicht bij van de meeste recente Google Updates van de laatste jaren: https://developers.google.com/search/updates/ranking