“Hoe kom ik bovenaan in Google?” Dat is al heel lang een veelgestelde vraag zowel in Google, maar ook offline krijgen we deze vraag best vaak. Met deze 31 tips is hoger in Google komen een stap dichterbij. Waarom ‘maar’ 31? Nou simpelweg omdat de meeste tips, die je online tegenkomt, uitgemolken of achterhaald zijn.
Hoger in Google komen heeft als uiteindelijke doel natuurlijk helemaal bovenaan in Google terecht komen, want als je zo hoog in Google staat, krijg je doorgaans de meeste kliks en dus bezoekers. En meer relevante bezoekers betekent een grotere kans op:
- meer naamsbekendheid
- meer leads
- meer omzet
Simpel gezegd kom je hoger in Google door serieus met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan. Of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO bestaat uit honderden factoren, maar is terug te brengen tot 3 hoofdzaken:
- techniek
- content
- autoriteit
In dit artikel geven we je de 31 beste tips om zelf aan de slag te gaan met SEO. Je kunt hieronder zelfs een gratis SEO scan aanvragen. Maar als je in een pittige branche zit of simpelweg SEO niet leuk vindt om zelf te doen, dan is SEO uitbesteden aan ons natuurlijk een goed idee.
Inhoudsopgave
Waarom is hoger in Google komen zo belangrijk?
Je website hoger in Google krijgen is essentieel om te groeien tegenwoordig. Ruim 90% van alle Nederlanders start de zoektocht naar een bedrijf, dienst of product in Google. Ook als de aankoop uiteindelijk gewoon offline plaatsvindt, iets wat we het ROPO-effect noemen.
De 31 beste tips om hoger in Google te komen
Deze ‘Hoe kom je hoger in Google’ tips zorgen in 9 van de 10 gevallen al binnen een maand voor de eerste positieve resultaten. We verdelen ze zoveel mogelijk onder naar de 3 hoofdzaken: content, techniek en autoriteit.
Content
Let op! Deze eerste 3 tips om hoger in Google te komen lees je zelden tot nooit in andere blogs, maar zijn wel de basis als SEO wat moeilijker wordt dan gewoon een zoekwoordje op de juiste plaats zetten.
- Doe een uitgebreide zoekwoordenanalyse: Bepaal de informatiebehoefte van je doelgroep en vertaal die naar relevante zoekwoorden. Verdeel die zoekwoorden ook naar zoekintentie, bijvoorbeeld op basis van het See-Think-Do-Care model van Google.
- Bepaal welke zoekwoorden je op welke pagina’s af wilt vangen (en met welk content type: pagina, bericht, FAQ, etc.). De tijd dat ieder zoekwoord een aparte pagina moest hebben, is voorbij.
- Denk je topic clusters en daarmee interne linkstrategie uit. Interne links verdelen de waarde (linkjuice) van je domein of pagina naar andere pagina’s en helpen Google de structuur van je website te ontdekken.
- Optimaliseer je SEO titel: Maak hem relevant en aantrekkelijk, zodat mensen er op klikken en verwerk het hoofdzoekwoord in de titel (het liefst vooraan).
- Optimaliseer je meta beschrijving: Dit is de beschrijving onder je SEO titel in de zoekresultaten van Google. Zorg dat deze ook relevant en aantrekkelijk is, zodat meer mensen er op klikken en verwerk ook hierin het focus zoekwoord van de pagina.
- Schrijf unieke content, die ook echt de vragen van de bezoekers beantwoordt. Vooral sinds de helpful content update(s) van Google is dit echt noodzakelijk geworden. En ja, als je handig bent kan dat prima met AI als je je doelgroep kent en over de vorige punten al goed nagedacht hebt.
- Vermijd duplicate content. Zorg dat je niet op 2 plekken op je website grotendeels dezelfde content hebt staan. Hierdoor breng je Google aan het twijfelen en dat helpt je rankings niet.
- Verwijder oude content. Content waar je bezoekers niets (meer) aan hebben, vraagt alleen maar onnodige inspanningen van Google en zorgt dat je website in het totaal minder goed overkomt.
- Zorg regelmatig voor nieuwe content. Waarom zou Google je website lief vinden als je zelf niet goed voor je website zorgt ;). Regelmatig nieuwe content publiceren zorgt er ook voor dat Google een soort noodzaak voelt om regelmatig terug te blijven komen.
- Maak je teksten visueel aantrekkelijk. Denk hierbij aan: bulletpoints, korte zinnen en korte alinea’s.
- Maak gebruik van aansprekende headers. De meeste mensen scannen een tekst voor ze ‘m echt grondig gaan lezen. De headers moeten triggeren om daadwerkelijk te gaan lezen.
- Ram niet teveel hetzelfde zoekwoord in een tekst, iets wat keyword stuffing wordt genoemd en wat Google als spammy kan zien en wat voor je bezoekers ook niet lekker leest.
- Hou bij het schrijven van content rekening met het E-E-A-T principe van Google. E-E-A-T is de afkorting van Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust. Google gebruikt dit meer en meer om content te waarderen. Lees meer over E-E-A-T.
- Zorg voor een privacy policy, algemene voorwaarden en evt. disclaimer en een goede over ons en contactpagina.
- Zorg dat je NAW-gegevens op de site overeenkomen met die op Google Mijn Bedrijf en online bedrijvengidsen.
- Optimaliseer je afbeeldingen. Afbeeldingen zijn belangrijk voor de gebruikerservaring, maar kunnen ook invloed hebben op je Google-ranking. Optimaliseer je afbeeldingen door ze te comprimeren, zodat ze snel laden. Gebruik daarnaast relevante bestandsnamen, alt-tags en titels die zoekwoorden bevatten (niet over-optimaliseren!).
Techniek
- Verbeter de snelheid van je website. Zowel Google als je gebruikers worden hier blij van en snelheid is medebepalend voor je rankings in Google. Je kunt deze zelf makkelijk testen via https://pagespeed.web.dev/. De laatste tijd is er veel gesproken over de Core Web Vitals en hoe belangrijk ze zijn.
- Zorg dat je website geschikt is voor mobiele apparaten. Logisch anno 2023 zou je zeggen, maar nog steeds zijn veel websites dramatisch qua gebruikerservaring op mobiele apparaten. Terwijl Google toch al jaren een ‘Mobile First‘ policy hanteert. Adaptive of responsive webdesign is echt een must.
- Gebruik een beveiligde verbinding (je website is dan bereikbaar via https:// in plaats van http://). Dit doe je door gebruik te maken van een SSL-certificaat. Bij de meeste hostingpartijen kun je gebruiken maken van de gratis SSL-certificaten van Let’s Encrypt.
- Maak gebruik van structured data. Dit helpt Google beter te begrijpen waar je pagina over gaat en dit kan zorgen voor een betere zichtbaarheid.
- Zorg voor een (XML) sitemap en dien deze in bij Google Search Console. De sitemap helpt Google je website beter te doorgronden.
- Hou je website veilig. Hackers vervelen zich nooit en Google straft gehackte websites vaak vrij snel af. Zorg dus voor een goede beveiliging van je website om te voorkomen dat hackers hun slag slaan.
- Maak gebruik van schema markup. Dit laat Google zien wat de inhoud van een pagina is en dat maakt het voor Google weer makkelijker om je pagina te begrijpen.
- Zorg voor een goede structuur. Een duidelijke en logische (navigatie)structuur zorgt aan de ene kant voor een goede gebruikerservaring en aan de andere kant maakt het (in combinatie met een goede sitemap) het Google makkelijker om de content van je website te ontdekken.
Autoriteit
- Zorg voor een sterk linkprofiel. Of je dat nou realiseert door sterke contentmarketing, linkruil of het kopen van backlinks is om het even, je hebt gewoon (sterke) backlinks nodig.
- Gebruik social media om je content te promoten, als je content opgepikt wordt kan dat zorgen voor meer, organisch verkregen, backlinks, wat de kans groter maakt om hoger in Google te komen.
- Vergeet offline niet. Hoe bekender je merk, hoe vaker er op gezocht wordt en hoe populairder Google denkt dat je bent.
- Denk bij je linkbuilding strategie goed na over relevantie, verdeling, type links en anchor teksten.
Overig … huh? Er waren toch maar 3 hoofdpijlers?
Correct! Maar er zijn een aantal zaken, die zich niet echt lekker onder content, techniek of autoriteit laten plaatsen.
- Een goede gebruikerservaring. Focussen op een goede gebruikerservaring is eigenlijk de allesomvattende factor om beter te ranken in Google. Als je bezoeker blij is, is Google dat meestal ook. Onder gebruikerservaring valt vrijwel alles: content, design, snelheid etc.
- Maak gebruik van ‘Google Mijn Bedrijf’. Dit maakt je zichtbaarder op de resultatenpagina van Google en kan voor extra verkeer naar je website zorgen.
- Check regelmatig je data (Google Analytics, Google Search Console en je rankings). Meten is weten.
Welke technieken werken het beste?
Er is geen magische formule om hoog te scoren in Google. Het gaat om een combinatie van bovenstaande punten in combinatie met het continu monitoren en optimaliseren van je website. Je website is nooit klaar en je concurrentie wil ook altijd hoger in Google komen.
Vertrouw dan ook geen partijen, die je beloven met wat content of met een linkbuildingpakket alles even eenmalig op te lossen.
Geef een reactie