• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Content pruning: aan de slag met je content voor betere SEO-resultaten

Roderick
Online Marketeer
17 november 2022
Leestijd: 5 minuten
1

Zodra je met een (fatsoenlijk) SEO bureau gaat praten zal content altijd ter sprake komen, maar meestal blijft dat beperkt tot het optimaliseren van bestaande content en het schrijven van nieuwe webteksten. Uiteraard zijn dat belangrijke zaken, maar als je een wat grotere site hebt en de concurrentie wat pittiger is, moet ook het onderwerp ‘content pruning’ ter sprake komen. In dit artikel leggen we je uit waarom en wat het precies is.

Inhoudsopgave

  • Wat is content pruning?
  • Algehele verbetering
  • User experience
  • Tegengaan van kannibalisatie
  • Crawl budget optimalisatie
  • Content pruning proces
  • Stap 1: Inventariseren
  • Stap 2: De content audit
  • Stap 3: Aan de slag met je content
  • Hoe vaak moet je aan de slag met content pruning?

Wat is content pruning?

De letterlijke vertaling van ‘pruning’ is ‘snoeien’. Zo moet je content pruning eigenlijk ook zien, snoeien in je content of ‘content onderhoud’. Niet op de automatische piloot allemaal maar content op blijven hoesten op basis van een contentkalender, maar ‘waardeloze’ content (dorre blaadjes) verwijderen, samenvoegen of verbeteren om zo ruimte te maken voor nieuwe, betere content.

Algehele verbetering

Door slechte content te verwijderen en dus alleen maar goede content over te houden, verbetert de algehele indruk van je website in de ogen van Google en je bezoekers.

Daarnaast is dit het aangewezen moment om je essentiële interne links aan te pakken en zo je SEO te verbeteren. Denk bv. aan het voorkomen van orphan pages (pagina’s die geen interne links ontvangen) of het optimaliseren van de interne links binnen je topic clusters.

User experience

Goede content zorgt voor een betere gebruikerservaring. Bezoekers blijven langer op je site, bekijken meer pagina’s en / of gaan over tot actie (conversie).

Tegengaan van kannibalisatie

Als je al lang bezig bent met het schrijven van teksten voor je website en daardoor een enorme hoeveelheid aan content op je website hebt staan, is de kans groot dat een nieuwe tekst sterk overeenkomt met een tekst van jaren geleden. Hierdoor kan kannibalisatie ontstaan, wat ten koste kan gaan van je rankings in Google.

Crawl budget optimalisatie

Door dit snoeien in je content haal je ook meer rendement uit het crawlbudget van Google, omdat Google geen tijd meer hoeft te besteden aan het crawlen van ‘waardeloze’ content. Daarnaast is het natuurlijk ook doodzonde om de bezoekers van je website te vermoeien met content, die geen waarde toevoegt.

Content pruning proces

Het proces bestaat uit 3 stappen:

  1. Inventariseren welke content er allemaal is
  2. De bestaande content kwalificeren oftewel een content audit
  3. Aan de slag met je content

Stap 1: Inventariseren

Met tools als Screaming Frog kun je in kaart brengen welke pagina’s er allemaal zijn binnen je website. Maak een export naar een spreadsheet zoals Excel en je hebt je startpunt te pakken. Vanuit daar ga je begin aan stap 2: de content audit.

Stap 2: De content audit

Ok, je hebt al je content in kaart gebracht. En nu? Nu ga je kijken of die content voldoet aan je wensen / doelen.

In die audit kijk je naar zaken als:

  • Bezoekers in een bepaalde periode
  • Posities in de SERP van Google (welke content kan met een beetje liefde zorgen voor topposities?)
  • Pagina’s met informatie, die niet meer actueel / correct is
  • Indexeringsstatus (Google Search Console)
  • Topic clusters en interne links
  • Etc.

En natuurlijk kijk je ook of de bestaande content nog aansluit bij je huidige contentstrategie. Klopt alles nog qua tone of voice, buyer persona’s, etc.?

Tools om een goede contentaudit te kunnen doen, zijn om te beginnen Google Analytics en Google Search Console.

Stap 3: Aan de slag met je content

Je hebt nu na stap 1 en stap 2 alle content in kaart gebracht en gekeken of deze content voldoet aan je eisen en wensen. Wat nu?

Nu ga je daadwerkelijk iets met je bestaande content doen:

  • Content verwijderen (vergeet je 301 redirect niet)
  • Content updaten
  • Content uitbreiden
  • Content optimaliseren (met het oog op betere rankings in Google)
  • Content samenvoegen (vergeet ook hier de 301 redirect niet, want 1 of meerdere url’s zullen verdwijnen)
  • Content herschrijven (bv. met oog op een andere tone of voice)

Maak een concreet actieplan met bijbehorende contentkalender voor je aan de slag gaat, anders is je hele audit voor niets geweest.

Hoe vaak moet je aan de slag met content pruning?

We zien vaak 2 momenten waarop bedrijven een content audit (laten) doen:

  • Een nieuwe website: Het uitgelezen moment om naar je content te kijken en welke content het überhaupt verdient om op de nieuwe website terug te komen.
  • SEO: Als het goed is, wordt bij het starten van een SEO-traject alle content onder de loep genomen om te kijken of het voldoet aan de richtlijnen van Google. Een uitgelezen moment om ook de andere aspecten van content onder de loep te nemen.

Los van deze 2 momenten hierboven adviseren we minimaal 1 keer per jaar een content audit te doen.

 

Denk je na het lezen van dit artikel dat ‘content pruning’ gewoon weer een hippe term uit de online marketing wereld is of is het misschien toch iets om serieus te nemen? Neem contact met ons op voor meer informatie over content en SEO.

Delen

Likes

1

Onderwerp Content, Zoekmachine optimalisatie

Wil je ook lekker snoeien in je content?

Neem contact met ons op!
Roderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen