Je bent druk met functioneringsgesprekken, financiën op orde krijgen, mensen aansturen, ditjes en datjes regelen en hebt al drie dagen op rij niet fatsoenlijk geluncht. En o ja, je zou deze week ook eens beginnen aan die contentkalender. Hoeveel uren zaten er ook alweer in een dag?
Klinkt dit voor jou bekend en moest die lang uitgestelde contentkalender vier maanden geleden al af zijn? Dan is het tijd om eens een dag te blokken voor puur en alleen die contentkalender. Want ja: die gaat je écht meer omzet opleveren.
Inhoudsopgave
Wat is een contentkalender?
Waarschijnlijk heb je jezelf al drie keer in de bovenstaande situaties herkend, en nee: je bent echt niet de enige die de contentkalender liever aan de kant schuift. Een contentkalender is een soort heilig document voor content en marketing. Contentkalenders zijn er in verschillende soorten en maten, aangepast op de huisstijl van een bedrijf of gewoon een Excel-document met tabellen. Hoewel iedere contentkalender – ook wel contentplan genoemd – persoonlijk is, is dit meestal de inhoud van zo’n kalender of contentplan:
- Wat je gaat posten in een bepaalde periode.
- Wanneer je gaat posten.
- Waar je content op gaat posten of publiceren.
- Hoe je content gaat publiceren.
- Voor wie je content publiceert (persona + customer journey)
- Belangrijke inhakers voor je bedrijf en doelgroep: hallo Secretaressedag of Internationale Consumentendag.
Een contentkalender is heilig. Tenminste, wel als je je imago goed neer wil zetten en wil laten zien waar je voor staat (en om klanten aan te trekken natuurlijk). Denk jij: ‘Als ik elke week iets op LinkedIn, Instagram en Facebook plaats ben ik wel zichtbaar, laat die contentkalender maar zitten’? Dan ben je verkeerd bezig. Klinkt hard, maar het is wel de waarheid. Waarom een contentkalender dan zo belangrijk is? Komt -ie…
Download hier alvast je gratis contentkalender template
Oké, jij wil dus echt iets (lees: meer omzet) uit je contentuitingen halen? Tijd om aan de slag te gaan met die o zo heilige contentkalender. We zouden Heers niet zijn als we je een handje op weg helpen, daarom hebben we een gratis downloadbare contentkalender gemaakt waarmee je kunt experimenteren of inspiratie uit kunt halen. Je kan hier je SEO-activiteiten in verwerken, maar ook SEA, je funnel marketing, content creatie en topic clusters kun je hierin kwijt. Download de contentkalender template via het formulier hieronder en ga direct aan de slag!
‘Waarom een contentkalender maken? Daar heb ik helemaal geen tijd voor’
Een veel uitgesproken zin door managers en leidinggevenden: ‘Ik heb geen tijd’. Logisch, je hebt al genoeg aan je hoofd tijdens een werkdag en dan is een contentkalender het laatste waar je aan denkt. Toch is het écht de moeite waard om hier tijd in te stoppen. Misschien kun je je marketing- of contentteam de opdracht hiervoor geven. Lukt dit niet? Dan kun je content marketing uitbesteden en een contentplan of contentstrategie door een ander laten maken. Enige nadeel hieraan: het kost je geld, máár het bespaart je wel tijd. Even checken of dat binnen je marketingbudget past dus.
Waarom moet je een contentkalender maken, is het dan zo belangrijk? Ja. De reden? Simpel, omdat het je op de lange termijn geld oplevert. Het is niet alleen qua omzet goed voor je bedrijf, maar ook voor het imago en de naamsbekendheid. Je wil leider zijn in jouw markt, maar je concurrentie is letterlijk overal te vinden. Hoe dat komt? Waarschijnlijk omdat zij wél gebruik maken van die o zo heilige contentkalender. Dus hop, waar wacht je nog op? Aan de slag met die contentkalender, vandaag nog.
Contentplan = goed voor je marketingstrategie
Een contentplan is goed voor je marketingstrategie. Echt. Het geeft je houvast en je weet waar jij en je marketingteam naartoe werken. Bestaat je marketingstrategie normaal gesproken uit losse flodders zonder achterliggende gedachten? Die strategie kun je beter in de prullenbak gooien. Misschien hebben deze losse flodders je af en toe wat meer omzet opgeleverd, maar wat als je met een contentkalender voor je marketingstrategie consistent meer omzet binnenhaalt?
Marketing- en contentactiviteiten die je inplant in de kalender dragen bij aan je branding op de lange termijn en ondersteunen dit. Waar je bij losstaande content- of marketingactiviteiten meestal maar een deel van je merkidentiteit kwijt kunt, kun je in een contentkalender je hele brand doorvoeren in verschillende activiteiten. Plannen is key. Leuk en aardig zo’n contentplan, maar hoe ga je dit organiseren in je marketing- of contentteam? Ga je bijvoorbeeld SEO teksten laten schrijven, laat je iemand visuals maken of ga je voor andere content?
Snel een contentkalender maken binnen 4 stappen
Het mag duidelijk zijn dat een contentkalender een must is, al helemaal bij bedrijven van grote omvang met veel gebeurtenissen en werkzaamheden. Bij grotere bedrijven valt er nóg meer content te delen in blogs, op social media óf juist offline (want ja, je kunt ook offline marketing en content aanbieden aan je doelgroep). Wil jij niet meer eindeloos naar je toetsenbord turen omdat je niet weet wat je nu weer moet posten én meer omzet genereren door middel van content? Ga dan aan de slag met onderstaand stappenplan.
Stap 1: begin met een schone lei en creëer een raamwerk voor je contentkalender
Hè hè, eindelijk ga je aan de slag met een contentplan. Je leest nu de eerste stap, dus ik ga ervan uit dat je nu doorzet en klaar bent voor rockende content en meer engagement. Had je ergens nog een klad met een vage contentplanning? Gooi maar weg. We beginnen opnieuw, met een schone lei. Het liefst maak je een contentkalender aan het begin van het jaar, maar als je nu inrolt is dat ook prima. Maak een raamwerk, dat doe je als volgt:
- Open een nieuw Excel-bestand (of download direct onze gratis template).
- Maak bovenin een legenda voor verschillende marketingactiviteiten (blogs, social posts, storytelling etc.).
- Maak een planning per maand, bijvoorbeeld vier of vijf horizontale rijen van maandag tot en met zondag.
- Per dag vul je vervolgens de marketingactiviteiten uit de legenda in.
Zo simpel is het. Het begin van je contentkalender is er. Waarschijnlijk ben je nu ook gemotiveerder om door te gaan. Als je meer visueel bent ingesteld en geen fan bent van Excel kun je ook voor een meer visuele contentkalender gaan die je bijvoorbeeld zelf in Adobe Illustrator, PhotoShop, InDesign of Canva maakt. Ben je daar ook niet handig in? Dan is contentmarketing uitbesteden misschien een betere optie voor je.
Goed om te weten: er is geen ‘perfecte’ contentkalender. Ieder bedrijf is uniek en heeft weer belang bij andere data in een contentkalender.
Stap 2: bepaal welke inhakers bij jouw bedrijf passen
Voordat je reguliere content in gaat plannen in een contentplan, kijk je eerst welke inhakers voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Ben je marketeer of leidinggevende van een duurzaam bedrijf met grote omvang in de voedselindustrie? Dan móét je wel inhaken op de ‘Week Zonder Vlees’. Of ben je de baas van een bloemengroothandel? Geef je marketing- of contentteam dan maar door dat ze Moederdag niet onopgemerkt voorbij mogen laten gaan. Als je content omtrent relevante inhakers effectief inzet (lees: acties eraan koppelt), verdien je er ook nog wat aan. Kijk maar naar hetvolgende:
- Geef je als groenteboer in de Week Zonder Vlees extra korting op bepaalde groenten? Communiceer dit via je belangrijkste kanalen. Wedden dat je dan ondanks de korting tóch meer omzet maakt?
- Houd je als bloemist tijdens Moederdag een actie ‘gratis roos bij een boeket’? Grote kans dat ook dan je omzet stijgt.
- Houd je als supermarktketen in de zomer een actie 1+1 gratis op BBQ-producten? Verkoopt als een trein.
Acties combineren met inhakers werkt als honing voor bijen. Het werkt gewoon, mensen komen op acties en kortingen af en lijden vaak aan FOMO (Fear Of Missing Out). Klinkt cru, maar hier kun jij op inspelen en dit in je contentkalender verwerken door het aan een inhaker te koppelen.
Stap 3: plan je content in
Nu je de belangrijkste inhakers voor jouw bedrijf in een raamwerk hebt gezet kun je aan de slag met de content van jouw bedrijf zelf dat (waarschijnlijk nog niet) op de planning staat. Als jij marketingmanager bent en ook een vinger in de pap hebt betreft content, geef je je contentteam (of een andere verantwoordelijke) alle marketingactiviteiten van het komende jaar door. Je content plan je als volgt in:
- Plan niet zomaar wat in ‘omdat je wekelijks wat moet posten’, maar houd eerst een interactieve brainstormsessie met je team.
- Houd het niet alleen bij die maandelijkse blog, maar plan ook andere marketing- (en content) activiteiten in. Dus ook die wekelijkse social media posts, die offline campagne en je guerillamarketing.
- Zorg voor diversiteit en afwisseling. Een afwisseling in verschillende soorten content is beter en pakt vaak beter uit dan maar één soort content. Wissel ook tekstuele content af met visuele content.
- Als alles voor het hele jaar is ingepland, kun je achterover zitten. Ja echt, want je hoeft niet meer eindeloos naar je toetsenbord te turen. De volgende keer weet je meteen wat je moet posten.
Stap 4: Stick to the plan. Wel echt doen, hè?
Maar echt, wel doen. Want dit is vaak waar het misgaat en waar men zegt ‘zie je wel dat die contentkalender niet voor meer omzet zorgt?’ Het is begrijpelijk dat je er hectische dagen tussen hebt zitten, nog honderdduizend andere marketingzaken moet afhandelen én dat je je baas tevreden moet houden. Maar het bijhouden van de contentkalender zorgt juist voor een zorg minder. Geen stress meer over wat je nu weer moet schrijven of posten, je hebt het nu ingepland. Dat scheelt je uiteindelijk meer tijd in plaats van elke weer opnieuw een mini-brainstorm doen over die ene post. En tijd is? Precies, geld.
Note: je kunt je contentkalender natuurlijk af en toe wel herzien, maar probeer je zo veel mogelijk aan het contentplan te houden.
Waarom je met een compleet contentplan meer omzet binnenharkt
Kunnen we met zekerheid zeggen dat je marketing- of contentteam tonnen meer omzet gaat maken door het inzetten van een contenplan? Nee. Dat is van meerdere factoren afhankelijk. Wel levert het onderaan de streep in de meeste gevallen meer op. Dit is waarom:
- De kwaliteit van content wordt beter doordat er nu echt over nagedacht wordt.
- De productiviteit op het gebied van content verbetert ook aanzienlijk, aangezien het team zich aan een planning moet houden.
- Het is een uitgelezen kans om je merkidentiteit en naamsbekendheid te vergroten.
- Je stemt je contentuitingen af op events of marketingactiviteiten die veel geld opleveren (je warmt je publiek op).
- Doordat je marketing- of contentteam echt gaat brainstormen over onderwerpen, komen hier soms wél parels van ideeën uit.
- Alle bovenstaande factoren leiden uiteindelijk tot meer leads en dus meer omzet.
Als je helemaal wil uitpakken kun je ook SEO uitbesteden aan een professional, zo geef je je gepubliceerde content ook nog eens een boost.
Andere handige (gratis en betaalde) tools om een contentplan mee te maken
Als je zelf (of je marketing- of contentteam) een interactief systeem zoekt om een contentkalender in te maken, zijn er ook een aantal opties. Veel van deze tools kun je koppelen aan WordPress, Google Calendar en Google Analytics. Handig!
- Hubspot: wie kent dit platform niet. Een duidelijke en gebruiksvriendelijke contentkalender, maar wel alleen te gebruiken met een volledig marketing softwarepakket.
- CoSchedule: eenvoudig content inplannen en automatisch laten plaatsen op LinkedIn, Facebook, Twitter etc.
- Trello: deze gebruiken we bij Heers ook. Gebruiksvriendelijk en lekker overzichtelijk.
- Google Calendar: net als persoonlijke- of werkagenda’s kun je hier ook een contentkalender in maken en koppelen aan medewerkers.
Of je nu een contentkalender template gebruikt óf voor een interactieve tool gaat, één ding is zeker: met een contentkalender komen content- en marketinguitingen wél live te staan.
Geef een reactie