Je kunt er al een tijdje niet meer omheen, content marketing. Als je indruk wil maken op je doelgroep en op Google moet je aan de slag met (goede) content. Maar wat is content marketing precies? Bij content marketing draait het om sterke, creatieve en overtuigende content en dan moet je ook nog nagedacht hebben over de strategie erachter. Zo voorkom je dat je loze teksten schrijft en schrijf je met een concreet doel, waar je echt wat mee bereikt!
Inhoudsopgave
Wat is content
Alle middelen die je kunt inzetten om waardevolle en relevante informatie over te dragen, vallen onder content. Content bestaat altijd uit beeld, tekst of geluid maar bijvoorbeeld ook een combinatie daarvan.
Verschillende soorten content
Content komt in ontzettend veel verschillende vormen. Zeker ook omdat content een heel breed begrip is. Wel zijn er een aantal contentvormen die voornamelijk voor content marketing worden ingezet. Denk aan:
- Artikelen – blogartikelen, interviews en casestudies
- Berichten – nieuwsberichten of persberichten
- White papers en e-books – vaak leadgeneratie content
- Video’s – vlogs, how-to-video’s of kijkje achter de schermen
- Visualisaties – infographics, grafieken en modellen
- Handleidingen – how to’s of stappenplannen
- Checklists
- FAQ’s
Waarom content marketing?
De reden dat content marketing zo succesvol is, is dat potentiële klanten het enorm waarderen wanneer je hen steeds weer helpt met jouw waardevolle content. Zo ben jij er altijd wanneer zij een bepaald probleem op moeten lossen. Als je dit consistent doet, bouw je autoriteit op waardoor ze uiteindelijk bij jou aan zullen kloppen voor een bepaalde opdracht.
Content marketing kun je zien als een vliegwiel, het kan even duren voordat het op gang komt maar als het eenmaal draait is het niet meer te stoppen! Het vliegwiel werkt pas echt goed, als jij je potentiële klanten steeds weer verrast met jouw content. Zeker als ze je content gaan delen via bijvoorbeeld sociale media, groeit je bereik enorm!
Waarom is content marketing populair?
De hele dag door worden er allerlei merkboodschappen op ons afgevuurd. Zéker in de afgelopen decennia is dit enorm gestegen. Meer uitdaging voor ons als marketeers, want hoe ga je tussen deze hele berg aan informatie, opvallen met jouw boodschap? Juist, door content marketing op de goede manier in te zetten. Het is belangrijk om te gaan denken vanuit de klant en wat zij graag willen leren of lezen, en niet meer wat jij het liefst aan ze wil vertellen.
Wat levert content marketing je op?
Content marketing helpt jou bij het behalen van verschillende marketingdoelen, zoals het vergroten van je naamsbekendheid, merkautoriteit en vertrouwen. Het goed inzetten van content marketing leidt uiteindelijk tot meer conversie, loyalere klanten én meer omzet.
Content marketingmodellen
Content marketingmodellen helpen je om jouw plan zo gestructureerd mogelijk vorm te geven. Hiervoor zijn twee verschillende modellen:
- 3H-model
- 6C-model
Het 3H-model
In dit model deel je je content op in drie verschillende soorten:
- Hero content: dit is content die bedoeld is om bereik mee te genereren. De content heeft een hoge aantrekkingskracht.
- Hub content: dit is content die ervoor zorgt dat je een consistent bereik bij je doelgroep krijgt en wordt dan ook meestal periodiek aan je doelgroep aangeboden.
- Help content: de basis van content marketing is help content. Dit is content die (met een beetje hulp van SEO) wordt gevonden omdat het klanten vooruithelpt.
6C model
Bij dit model draait het allemaal om het maken van de juiste combinaties. Het model bevat de volgende zes C’s:
- Channels: de kanalen waarmee de content verspreid wordt
- Content: de soorten en typen content
- Community: de plaatsen waar de content allemaal gedeeld wordt
- Crossmedia: in welke mate kanalen door elkaar worden gebruikt
- Comfort: toegankelijkheid waarmee een klant content tot zich kan nemen en kan delen
Content marketing tips
We hebben al flink wat info en termen op je afgevuurd, maar met deze concrete content marketing tips hopen we dat we jou vast een stukje op weg helpen:
- Ken je doelgroep: Begrijp de behoeften en interesses van je doelgroep voor waardevolle content
- Diversiteit in content: Varieer in content (tekst, video, afbeeldingen)
- SEO-optimalisatie: Optimaliseer je content voor zoekmachines met relevante zoekwoorden. Heb je moeite met het schrijven van écht pakkende SEO teksten die scoren in Google? Denk er dan eens aan om je SEO teksten te laten schrijven.
- Consistente branding: Houd je aan 1 merkstijl en boodschap zodat je doelgroep jou gaat herkennen
- Stimuleer interactie: Moedig interactie aan door vragen te stellen.
- Maak gebruik van storytelling: Vertel verhalen om een band met je doelgroep op te bouwen.
- Promotie op social media: Deel je content op je social mediakanalen om een breder publiek te bereiken.
- Analyseer en leer : Gebruik analytics om je prestaties te meten en om eventueel aanpassingen te doen op basis van je resultaten.
- Focus op kwaliteit: Kies voor kwaliteit boven kwantiteit om waarde te bieden aan je doelgroep.
- Luister naar feedback: Neem feedback serieus en pas je content zo nodig aan om aan de behoefte van je doelgroep te voldoen.
Content marketingtrends voor 2024
De (online) marketingwereld is continu in beweging en voor content marketing is dit niet anders. Super leuk natuurlijk maar je moet het ook allemaal maar in de gaten blijven houden. Daarom hebben wij vast de belangrijkste content marketing trends voor 2024 voor je op een rijtje gezet!
AI in content
AI in content zal zich ook in 2024 verder uitbreiden omdat het de mogelijkheid biedt om slimmer en efficiënter te werken. De angst dat het werk van copywriters helemaal zou worden overgenomen is helemaal niet nodig. Het succes van de tool valt of staat met de juiste prompt.
Kwaliteit boven kwantiteit
De overvloed aan content vraagt om focus op kwaliteit. Er wordt zoveel content gecreëerd dat de kwaliteit ervan steeds belangrijker wordt. Met standaard gegeneerde teksten van ChatGPT red je het echt niet meer! Een van de content marketing trends van 2024 is dan ook terecht om te gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Personalisatie
Een van de belangrijkste content marketingtrends is personalisatie. De opkomst van AI maakt het mogelijk om gepersonaliseerde content te creëren die perfect aansluit op de doelgroep.
Creator content
We zien een sterke opkomst van nano- en micro-influencers die content creëren. Ze hebben meer volgers dan gemiddeld maar niet zoveel om te spreken van een echte influencer. Dit zorgt voor authentieke content met meer engagement en resultaat.
Video-content dominantie
Video-content blijft een dominante content marketingtrend, het is een perfecte manier om een groot publiek aan te spreken en informatie over te brengen. De korte video’s op kanalen als TikTok en Instagram blijven een groot succes!
Wat is de link tussen content marketing en SEO?
De link tussen content marketing en SEO is sterk en belangrijk voor een succesvolle online aanwezigheid. SEO, worden wij heel blij van en dromen we zelfs over. Is dit voor jou meer een nachtmerrie? Je bent niet de enige! Daarom kiezen velen voor SEO uitbesteden aan een gespecialiseerde partij.
Wat belangrijke punten zijn:
- Kwalitatieve content verbetert SEO: Zoekmachines waarderen hoogwaardige, relevante en informatieve content. Door waardevolle content te schrijven, verhoog jij de kans dat Google je pagina’s hoger rankt in de zoekresultaten.
- Zoekwoorden en optimalisatie: Bij een effectieve SEO-strategie zijn relevante zoekwoorden key. Met content marketing creëer jij pakkende content rond deze zoekwoorden waardoor je met deze zoekwoorden hoger in Google komt.
- Backlinks en autoriteit: Kwalitatieve content heeft meer kans om organisch gedeeld te worden, wat kan resulteren in natuurlijke backlinks. Zoekmachines beschouwen backlinks als een teken van autoriteit, wat weer top is voor jouw SEO-prestaties!
Starten met content marketing
Je zit nu natuurlijk gelijk vol inspiratie om aan de slag te gaan met content marketing maar dit wil je wel doen met een helder achterliggend idee. Nu als een gek aan de slag gaan met het publiceren van blogs en artikelen gaat jou niet naar de top brengen.
Begin altijd eerst met:
- Het op papier zetten van een duidelijke content marketingstrategie
- Het opstellen van een concrete contentplanning
Een content marketingstrategie bedenken
In je content marketingstrategie voer je een doelgroep-analyse uit, denk je na over je positionering, kanaalkeuze, je boodschap. Zorg dat je de markt en je concurrenten goed begrijpt.
Doorloop sowieso deze stappen voor het bepalen van de content marketingstrategie:
- Onderzoek de markt
- Voer een doelgroep-analyse uit
- Denk na over je positionering en USP’s
- Bepaal content doelstellingen
- Kies de juiste kanalen
- Bepaal de tone of voice in je content
- Stel een budget vast
- Bedenk meetbare KPI’s
- Optimaliseer continu
Het opstellen van een content marketingplan
Je content marketingplan is de praktische uitvoering van je eerder gevormde content marketingstrategie. In het plan beschrijf je specifieke acties, taken en een tijdsplanning om je strategie te implementeren. Acties die je moet uitvoeren om je content marketingplan op te stellen zijn:
- Doelstellingen bepalen
- Doelgroep definiëren
- Onderzoek uitvoeren
- Content formats kiezen
- Een content kalender opstellen
- Content creëren
- Distributie en promotie van je content
Content marketing uitbesteden
Wel een interessant verhaal, maar begint het je wel een beetje te duizelen als je leest welke stappen je allemaal moet ondernemen? Je kunt er ook altijd voor kiezen om je content marketing uit te besteden. De content specialisten van Heers staan in de startblokken om voor jou aan de slag te gaan. Zij maken Google én je bezoekers blij met converterende landingspagina’s, en interessante blogs. En dat is dan weer iets waar jij heel blij van wordt. Mogen onze content specialisten al voor jou aan de slag gaan? Je hoeft het maar te zeggen hoor!
Geef een reactie