Of heb je daar toch echt een SEO-copywriter voor nodig? Ons antwoord daarop is natuurlijk ‘ja!’. Waarom? Omdat een goede SEO-copywriter een ijzersterke contentplanning neer kan zetten waar geen leek tegenop kan botsen. Toch nemen we je graag mee in de stappen die wij zetten om zo’n contentplanning neer te zetten, zodat ook jij een poging kan wagen.
Inhoudsopgave
De 5 gouden stappen van een contentplanning maken
Een goede contentplanning maken, kent vijf stappen. Dat lijken er niet veel, maar onderschat ze niet. Een planning die je écht meerwaarde gaat bieden, ligt niet binnen een half uurtje op tafel. We noemen:
- Bepaal je doelgroep
- Stel je doelen vast
- Bepaal de formats
- Maak een contentkalender
- Plan je content
#1 Bepaal je doelgroep
Wie is je doelgroep? Voor wie ga je schrijven? Wie wil je bereiken met je content? De eerste stap van het maken van je contentplanning is het bepalen van je doelgroep.
En niet zonder reden, het is namelijk belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Om de juiste content te creëren en te plannen, moet je weten wie je doelgroep is. Punt. Probeer hun demografie, interesses, gedrag en behoeften te begrijpen. Dit zal je enorm helpen bij het bepalen van de juiste toon en stijl voor je content.
Leg je doelgroep eventueel vast in een buyer persona.
#2 Stel je doelen vast
Voor je begint met het maken van je contentplanning, is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Wat wil je bereiken met je content? Wil je hoger in Google komen en zo meer verkeer naar je website realiseren, meer leads genereren of de betrokkenheid vergroten?
Het stellen van doelen zal je helpen om je contentstrategie beter te richten en je prestaties te meten.
#3 Bepaal de formats
Er zijn ontzettend veel verschillende soorten content die je in kunt zetten om je doelen te bereiken. Van blogs tot video’s en van social media posts tot whitepapers; de mogelijkheden zijn eindeloos. Nu zijn wij hier om je te vertellen dat je echt niet, misschien zelfs zeker niet al deze formats in hoeft te zetten. De helft zal namelijk niets bijdragen aan het bereiken van je doelen, dus je enkel een hoop tijd en geld kosten.
Bepaal liever welke formats het beste passen bij jouw doelen en je doelgroep. En zet daarop in.
#4 Maak een contentkalender
De volgende stap voor het maken van een contentplanning is een essentieel onderdeel. Het helpt je namelijk om je content op een gestructureerde manier te organiseren en te plannen. Een goede contentkalender bevat de volgende informatie:
- Wat je gaat posten in een bepaalde periode
- Wanneer je gaat posten
- Waar je content op gaat posten of publiceren
- Hoe je content gaat publiceren
- Voor wie je content publiceert
- Belangrijke inhakers voor je bedrijf en doelgroep
Lees hier precies hoe je een contentkalender maakt.
#5 Plan je content
Nu je contentkalender staat, kun je beginnen met het plannen van je content. Zorg ervoor dat je rekening houdt met belangrijke gebeurtenissen binnen jouw branche en feestdagen waar je op in wil haken. Plan daarnaast ook voldoende tijd in voor het maken en publiceren van je content.
Ben je dan klaar met je contentplanning?
Zeker niet. Een contentplanning is niet in beton gegoten en is een flexibel geheugensteuntje voor wanneer je welke content publiceert.
Gedurende de periode waarvoor je je contentplanning hebt gemaakt, kun je ‘m hier en daar altijd nog bijstellen, aanpassen of compleet omgooien. Dit doe je natuurlijk niet zomaar. Hiervoor houd je keiharde data aan.
#6 Meten en analyseren
Want stiekem is er een zesde stap bij een contentplanning maken: meten en analyseren. Om erachter te komen of je contentstrategie werkt, is het belangrijk om je resultaten te meten en te analyseren.
Houd bijvoorbeeld bij hoeveel verkeer je naar je website trekt, hoeveel leads je genereert of hoeveel betrokkenheid je op je social media krijgt. Gebruik vervolgens deze informatie om je planning te verbeteren en aan te passen waar nodig.
Hulp nodig bij een contentplanning maken?
Een effectieve contentplanning is essentieel voor het bereiken van je doelen en het vergroten van je online aanwezigheid. En laat dat laatste nu net zijn waar onze vakidioten dagelijks mee bezig zijn.
Heb je dus hulp nodig bij het maken van je (SEO-) contentplanning? Schroom niet om contact met ons op te nemen.
Ps. een online marketing plan is niet hetzelfde als een contentplanning. Bekijk hier hoe je een online marketing plan maakt.
Geef een reactie