Waarom zou je verouderde content verwijderen van je website, je hebt toch niet voor niets uren zitten zwoegen op die briljante webteksten? Maar zit je bezoeker daar nog wel op te wachten? Zit Google daar nog wel op te wachten? Of is oude content verwijderen misschien wel heel nuttig voor je SEO en voor de gebruikerservaring van je bezoekers? In dit artikel lees je waarom oude content verwijderen een goed idee kan zijn, maar ook waarom het voor velen zo moeilijk is.
Inhoudsopgave
Verouderde content verwijderen: Toptaken
Al jarenlang weten we naar aanleiding van diverse onderzoeken dat 35-40% van je bezoekers maar voor 4-5 dingen op je website komt, de zogenaamde ‘toptaken‘. In het geval van onze eigen website:
- Een scan aanvragen
- Een offerte aanvragen
- Onze cases bekijken
- Meer over ons te weten komen (‘over ons’ en onze ’team’ pagina bekijken)
- Een blogartikel lezen / kennis opdoen
Toch zie je vooral bij grotere organisaties dat iedere afdeling z’n verhaal wil doen op de website. Honderden pagina’s met informatie waar niemand op zit te wachten. Ego-content noem ik dat zelf altijd.
Ego-content
Het moeilijkste om te verwijderen is de content, die beschermd wordt door het ego van de auteur. Sommige mensen in organisaties zijn vooral bezig zichzelf te promoten en helemaal niet bezig met de doelstellingen van de organisatie zelf, laat staan met wat de bezoekers op de website willen lezen. Hoe zorg je er dan voor dat die oude content verwijderen niet alleen op de agenda komt te staan, maar ook daadwerkelijk tot actie gaat leiden? Wat ons betreft is er maar één antwoord: data!
Emotionele waarde
Hier heb ik zelf soms echt veel moeite mee, niet zozeer om dat ik oude blogs van mezelf geweldig vind, maar meer omdat ze bij de geschiedenis van Heers horen en ik ze om die reden wil bewaren. Samenvoegen met andere content is meestal geen optie, aanvullen / uitbreiden doet de geschiedenis en authenticiteit meestal geen goed en verwijderen van deze oude content doet pijn. De oplossing: die oude blogs op no-index zetten. Zo verliezen we er geen crawl budget aan en kan het toch bewaard blijven.
Verouderde content verwijderen: de voordelen
In de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO) draait alles om het creëren van hoogwaardige content die Google kan vinden en indexeren, zodat je website hoger scoort in Google. Maar soms kan verouderde content verwijderen noodzakelijk zijn, simpelweg omdat het niet meer relevant is of niet meer werkt.
Het verwijderen van oude content in bulk kan een uitdagende en tijdrovende taak zijn, maar het kan ook positieve resultaten opleveren voor jouw SEO-strategie. Enkele redenen waarom het verwijderen van verouderde content een slimme zet kan zijn:
Het verbetert de kwaliteit van jouw website
Door verouderde, irrelevante of niet-presterende content te verwijderen, kan je de algehele kwaliteit van je website verbeteren. Dit kan de gebruikerservaring verbeteren en je website aantrekkelijker maken voor gebruikers en dus ook Google.
Besparing van crawl-budget
Crawl-budget verwijst naar de hoeveelheid energie, die Google besteedt aan het crawlen van je website. Door overtollige, niet-noodzakelijke content te verwijderen, zorg je dat Google meer tijd besteedt aan het crawlen van belangrijkere pagina’s en content op je website.
Relevantie van je website
Het verwijderen van niet-relevante of verouderde content kan de relevantie van je website vergroten en Google helpen om je website (beter) te begrijpen en (beter) te waarderen als een autoriteit in je vakgebied.
Betere snelheid van de website
Overtollige content kan jouw website trager maken, vooral als deze content niet goed is geoptimaliseerd voor snelheid. Door deze content te verwijderen, kan je de laadtijd van je website verbeteren en daarmee ook de gebruikerservaring verbeteren.
Een betere site-architectuur
Het verwijderen van verouderde content kan bijdragen aan een betere site-architectuur en een gestroomlijndere navigatie voor gebruikers bieden.
Dus waarom zou je je bezoekers (en dus ook Google) nog ‘lastigvallen’ met je verouderde content?
Verouderde content verwijderen: Waar begin je?
Ok, die oude content moet weg, dat is duidelijk. Het is niet persoonlijk bedoeld en je ego overleeft het wel 😉 Maar waar begin je? Het begint met een contentaudit. Zo’n audit kun je heel basic aanpakken door bijvoorbeeld te kijken of een pagina in het afgelopen jaar überhaupt bezoekers heeft gehad.
Maar je kunt ook gaan kijken in Google Search Console of er wel veel vertoningen in de SERP zijn geweest. Of kijken of er backlinks naar de pagina geplaatst zijn, of de content nog up-to-date is, nog voldoet aan de huidige contentstrategie en tone of voice etc.
Verouderde content verwijderen uit de index van Google
Heb je last van oude content in de index van Google, bijvoorbeeld om dat een pagina of afbeelding niet meer bestaat dan kun je in Google Search Console de tool ‘Verouderde content verwijderen’ gebruiken. Je vindt deze tool hier:
- Google Search Console
- Indexeren > verwijderingen
- Op het volgende scherm kies je bovenaan de middelste tab ‘verouderde content’
Zie screenshot hieronder:
P.S. voor Emerce schreef ik ook een artikel over het snoeien van je content. Dat artikel is inmiddels bijna 30.000 keer gelezen, dus schaam je niet dat je dit artikel interessant vond, het onderwerp ‘verouderde content verwijderen’ leeft. Te lang zijn we met z’n allen alleen bezig geweest met contentcreatie, het is tijd om het internet op te ruimen!
Geef een reactie