Toptaken of kerntaken zijn een online trend en als het ware de lean en mean variant voor je website en content. Less is more gaat ook op voor het ontwerpen en structureren van je website. Waarom jij je ook moet focussen op toptaken leggen we in dit artikel uit.
Door de jaren heen zijn veel websites uitgegroeid tot enorme verzamelingen van informatie en functionaliteit. Zo’n 35% van je bezoekers komt echter maar voor maximaal 4-5 taken naar je website! Door de invoering van content management systemen als WordPress is het steeds makkelijker geworden om content aan een website toe te voegen. In combinatie met de angst om een enkele bezoeker niet van de juiste informatie te voorzien en vaak het gebrek aan een goed redactiemodel is er een wildgroei aan informatie ontstaan.
Waarom toptaken?
Als het goed is heb je een doel met je website. Je wilt dat je bezoekers iets doen op je website (contact opnemen, documenten downloaden, producten kopen etc. conversie dus!). Hierbij moet je rekening houden met waar je bezoekers voor komen en niet wat jij ze allemaal wilt vertellen. Geef je bezoekers zo weinig mogelijk kansen om af te dwalen en maak het heb zo makkelijk mogelijk om te komen bij de informatie / functionaliteiten, die ze nodig hebben.
Hoe definieer je je toptaken?
Je toptaken kun je niet definiëren door een goede contentaudit te doen en daarbij goed door Google Analytics te gaan. Daar zie je namelijk alleen wat je bezoekers gedaan hebben en niet wat ze graag gedaan hadden….. De beste manier om tot je toptaken te komen is misschien wel het je doelgroep vragen. Dit kan door offline klantpanels, maar ook met behulp van een online enquête zoals Toptaakmonitor.
Als je echt online succesvol wilt zijn, wordt het tijd je te verplaatsen in je bezoekers. Een website waarop je vertelt wie je bent, wat je doet en hoe goed je dat doet is niet meer van deze tijd.
Gerry McGovern, de content guru van deze wereld sprak in 2011 al over toptaken in zijn keynote. Het is voor content specialisten dan ook geen nieuws (alhoewel iedereen zich tegenwoordig content specialist noemt), maar voor veel organisaties is het nog erg actueel.
Wil je meer weten over toptaken en van je (nieuwe) website een succes maken? Neem dan contact met ons op.