Begrijp jij de volgende code al ‘…?utm_source=instagram&utm_medium=cpc&utm_campaign=kerst&utm_term=korting&utm_content=kop1’? Dan kan je in principe wegklikken en jezelf wijzer maken door onze andere begrippen te lezen. Heb je werkelijk geen idee wat hierboven staat? Welkom bij de uitleg over UTM tags!
Wat zijn UTM tags?
De code is een voorbeeld van een UTM tag (Urchin Tracking Module). Het is er eentje die we zelf verzonnen hebben, maar dat maakt voor de uitleg niets uit. UTM tags genereer je namelijk altijd zelf (al dan niet via een handige UTM tags builder). Ze bestaan namelijk uit een aantal onderdelen die jij voor jouw unieke campagne invult.
Het gebruik van UTM tags is onmisbaar als je je prestaties op bijvoorbeeld social media of van je nieuwsbrief in Google Analytics wil meten. Alvast een kleine geruststelling: het is echt makkelijker dan het lijkt.
Betekenis UTM tag
UTM tags zijn korte stukjes tekst die je toe kunt voegen aan een link. Deze korte stukjes tekst voegen extra informatie toe aan de URL over de bezoekers van je website. Google Analytics herkent deze stukjes tekst en kan op die manier laten zien via welke link, knop of campagne je bezoekers op je website terecht zijn gekomen.
UTM is dus een vorm van URL-tagging: het toevoegen van informatie aan een link. UTM is de variant die gebruikt wordt voor Google Analytics. Andere Analytics-platformen kennen een andere vorm van URL-tagging, die overigens wel vergelijkbaar is met de UTM-manier.
5 verschillende soorten tags
Google Analytics herkent vijf verschillende soorten tags. Alle vijf geven ze een stukje informatie over de bezoeker. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken.
- utm_source: de eerste UTM maakt de medium-UTM specifieker. Vul je bij utm_medium ‘socialmedia’ in? Dan kan je dat bij utm_source specifieker maken door ‘Instagram’, ‘LinkedIn’ of ‘Facebook’ in te vullen.
- utm_medium: deze UTM vertelt via welk medium de bezoeker op je website terecht is gekomen. In ons voorbeeld is dat ‘socialmedia’, maar je kan dit onderdeel bijvoorbeeld ook de naam ‘cpc’ of ‘email’ geven.
- utm_campaign: lopen er meerdere campagnes? Dan is het handig om in je UTM code een campagnenaam toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan ‘blackfriday’ of ‘pasen’.
- utm_term: deze UTM tag kan je gebruiken om meer informatie te geven over de campagne, bijvoorbeeld ‘korting’ of ’tweedegratis’.
- utm_content: de laatste UTM tag is perfect geschikt voor A/B-testen. Heb je bijvoorbeeld twee keer dezelfde campagne lopen met verschillende koppen? Dan achterhaal je met dit stukje in de UTM code welke kop het meest succesvol is.
Niet zo moeilijk, toch?
UTM tags ontleden
Om het verhaal nog duidelijker te maken, ontleden we onze zelfverzonnen UTM code van hierboven: utm_source=instagram&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=kerst&utm_term=korting&utm_content=kop1.
- utm_source=instagram: het medium social media wordt hier specifieker gemaakt, namelijk Instagram.
- utm_medium=socialmedia: de bezoeker is via het medium social media op de website terecht gekomen.
- utm_campaign=kerst: de kerstcampagne op Instagram bracht de bezoeker op de website.
- utm_term=korting: in deze kerstcampagne wordt geadverteerd met korting.
- utm_content=kop1: er wordt een A/B-test uitgevoerd op deze campagne. Er worden verschillende koppen getest. In dit geval is de bezoeker via de ‘A-variant’ binnengekomen, namelijk kop 1.
UTM tagging… hoe dan?!
Je weet nu precies wat UTM-tags zijn en hoe je ze zelf kan aanmaken. Aan de slag dus!
Stap 1. Google Analytics inrichten
UTM tags inzetten heeft geen zin als ze vervolgens niet gemeten worden. Jij hebt er dan nog steeds niks aan. Zoals we je al vertelden, wordt dat meten gedaan in Google Analytics. Je eerste stap is daarom Google Analytics inrichten. Heb je nog geen account? Die maak je gemakkelijk gratis aan.
Daarna maak je een Google Tag Manager account aan. In Google Tag Manager zet je een code op die moet gaan bepalen hoe Google Analytics met jouw website communiceert. Deze code moet je vervolgens op iedere pagina van je website plaatsen. Heb je geen idee hoe? Schakel dan alsjeblieft de bouwer van je website in of kies voor een SEO specialist inhuren. Rommel je namelijk verkeerd in de code van je website? Dan kan hij er zomaar helemaal uitvliegen.
Stap 2. UTM tags maken
De volgende stap is je UTM tags maken. Je kan dit helemaal zelf doen aan de hand van de uitleg die we je hierboven gaven. Klinkt dat nog net iets te technisch? Dan kan je ook een UTM tags builder gebruiken.
UTM tags builder
Een UTM tags builder maakt het genereren van UTM tags jou een stuk makkelijker. Je vult daarin alleen in je:
- URL
- UTM source
- UTM medium
- UTM campaign
- UTM term
- UTM content
En de UTM tags builder doet de rest. Jouw unieke UTM code rolt er zo uit en is klaar om te gebruiken.
Stap 3. Meten is weten
En dan kan je gaan meten. Krijg inzicht in de bronnen, campagnes en andere UTM onderdelen die de bezoekers naar jouw website brengen. Je kan (maandelijks) rapportages uitdraaien en verschillende UTM’s met elkaar vergelijken. Zo ontdek je welke campagnes effectief werken en bijdragen aan jouw doelstellingen.
UTM tags en Google Analytics 4
Google Analytics 4 is het nieuwe pareltje van Google. Deze update van Google Analytics brengt nieuwe functies met zich mee. Zo ook voor de UTM tags. Er worden namelijk drie extra UTM tags mogelijk:
- utm_source_platform: het platform binnen de source waar de bezoeker vandaan komt.
- utm_creative_format: het type creative dat de bezoeker naar de webpagina heeft gebracht.
- utm_marketing_tactic: het targeting criterium dat gebruikt wordt in de betreffende campagne.
Kies je ervoor om deze extra UTM tags in je UTM code op te nemen? Dan meet je dus nóg meer informatie, wat jou uiteindelijk gaat helpen om je campagnes te optimaliseren tot in de puntjes (letterlijk).
Klinkt te technisch?
We horen je al denken: ‘hier heb ik helemaal geen tijd voor’. Dat kunnen we best begrijpen. We moeten je eerlijk bekennen dat zelfs niet al onze collega’s even technisch aangelegd zijn en sommigen zelfs graag ver uit de buurt blijven van dit soort codes.
Maar daarentegen hebben we ook een aantal vakidioten die maar al te graag in de cijfertjes en lettertjes duiken. Begin jij al te duizelen bij het lezen van onze UTM code? Ons wel bellen! Als online marketing bureau bezorgen we je niet alleen #1 posities in de SERP, we maken onze en jouw inspanningen ook meetbaar in – onder andere – Google Analytics.