Moeilijke marketing termen, we kennen ze allemaal wel. Multichannel marketing is het perfecte voorbeeld van zo’n hippe, Engelse term waarvan veel mensen de betekenis niet precies weten. Gelukkig houden we bij Heers niet zo van het strooien met dure woorden en leggen we je graag (op een begrijpelijke manier) uit wat multichannel marketing is, wat het verschil is met omnichannel en crosschannel marketing en hoe je het toepast.
Wat is multichannel marketing?
Dus, wat betekent deze geïmporteerde term?
Multichannel marketing is een methode om (potentiële) klanten te benaderen via meerdere kanalen, zowel online als offline. Hierbij staan de verschillende kanalen niet in verband met elkaar.
Dit kan bijvoorbeeld een kledingwinkel zijn waarbij je online kan shoppen, maar ook een fysieke winkel kan bezoeken.
Een duidelijke uitleg
Multichannel marketing draait helemaal om keuzes. Je wil potentiële klanten de keuze geven om met jou te communiceren op de manier die hen het beste uitkomt, in alle fases van de customer journey.
Waarom is dit belangrijk?
De snelle stijging van het aantal beschikbare kanalen geeft klanten meer controle over het koopproces. Het is daarom nu – meer dan ooit – belangrijk om klanten te bereiken wanneer zij er klaar voor zijn. Klinkt als een no-brainer, toch?
Echter is deze multichannel marketing alleen effectief als het goed uitgevoerd wordt.
3 dingen die je NIET moet doen
Goed uitvoeren dus. Maar hoe? Laten we beginnen met wat je absoluut niet moet doen:
- Niet relevante berichten
- Onsamenhangende campagnes
- Slechte optimalisaties
Niet relevantie berichten
Je berichten moeten doelgericht zijn. Door de vele kanalen waarover klanten beschikken, is het niet voldoende om de juiste boodschap aan het juiste publiek te bezorgen. Zet ze aan tot actie! Bijvoorbeeld met een Call to Action.
Onsamenhangende campagnes
Campagnes moeten sterk op elkaar zijn afgestemd op alle kanalen. Stem je boodschap dus voor elk kanaal af op een manier die klanten betekenisvol en betrouwbaar vinden.
Slechte optimalisaties
Welke kanalen leveren de beste resultaten op? Als je weet wat een klant triggert, heb je goud in handen. Beoordeel op deze manier altijd of je inspanningen wel resultaat opleveren. Multichannel marketing is niet alleen zenden, maar ook achterom kijken wat wel en niet werkt.
Wat kan je dan wel doen?
Naast wat je niet moet doen, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je wel kan doen. Hier komen weer drie opties:
- Creëer een eenduidig beeld van je klant en behoud deze
- Neem traditionele en opkomende kanalen mee in je strategie
- Deel reviews op elk kanaal
Creëer een eenduidig beeld van je klant en behoud deze
Het is van groot belang dat je de waarde van je klanten inziet en begrijpt hoe zij met de verschillende kanalen omgaan.
Neem traditionele en opkomende kanalen mee in je strategie
Dit kan je jezelf heel moeilijk, maar ook heel makkelijk maken. Moeilijk is leuk, maar kost vaak veel kostbare tijd, dus maken wij het je makkelijk.
Zet één campagne op en herhaal deze op je verschillende kanalen. Je moet de campagne natuurlijk wel aanpassen op de verschillende kanalen.
Deel reviews op elk kanaal
Reviews zijn één van de meest krachtige factoren waardoor potentiële klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Delen dus die handel!
Multichannel marketing vs omnichannel marketing vs crosschannel marketing
Multichannel marketing lijkt enorm veel om omnichannel marketing en crosschannel marketing, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Dit verschil zit ‘m in de verbondenheid tussen alle verschillende kanalen. Om dit duidelijker te maken, zetten we ze alle drie even kort op een rijtje:
- Multichannel: ieder kanaal staat als eigen entiteit en kan worden beheerd door compleet verschillende teams
- Crosschannel: alle kanalen zijn op elkaar afgestemd in boodschap en doelstelling
- Omnichannel: alle kanalen zijn aan elkaar gekoppeld
Het is niet per se zo dat de ene marketing methode beter is dan de ander. Dit verschilt per bedrijf of organisatie. Voor bedrijf X werkt multichannel goed, terwijl voor bedrijf Y omnichannel veel beter werkt.
Multichannel marketing in een notendop
Lang verhaal kort: multichannel marketing is ingewikkeld, maar onmisbaar om een band met je klanten op te bouwen. Door het inzetten van deze online marketing strategie, ontdek je de waarde van je klanten, lever je consistente ervaringen en sla je eenvoudig je slag.
Klinkt dit hele verhaal als iets wat veel tijd gaat kosten? Aarzel dan niet om hiervoor een expert is te schakelen. Social media uitbesteden is hiervoor de perfecte oplossing.