Je doel is om op #1 te komen staan in Google. Je kunt dan lukraak met hagel gaan schieten en van alles een beetje doen, maar daar kom je niet ver mee. Idealiter ga je doelgericht aan de slag met de SEA, SEO en content van jouw bedrijf. Met een online marketing strategie heb je al de eerste stap richting dat podium gezet. Wanneer je jouw online marketing uitbesteedt zal een goede online marketeer altijd beginnen met een strategie online marketing. Doet -ie dit niet? Zoek dan heel snel een nieuw online marketing bureau.
Wat is een online marketing strategie?
Heel belangrijk dus, zo’n online marketing strategie. Maar wat is een online marketing strategie precies? Op zich legt het begrip zichzelf al uit: het is een strategie, oftewel een plan, voor marketing dat online plaatsvindt. Zo’n plan wordt vaak gemaakt voor de lange termijn om de online marketingdoelen te behalen. Denk je dat dit binnen een aantal dagen behaalt is? Ha! nee hoor, dit kan over jaren gaan. Geduld is een héle schone zaak.
Waarom een online marketing strategie bepalen?
We kunnen beter vragen: waarom géén online marketing strategie bepalen? Je gaat immers geen taart bakken zonder recept en je gaat niet naar een locatie rijden waar je nog nooit geweest bent zónder navigatie. Enfin, genoeg metaforen. Het is gewoon rete handig om een plan te hebben voor je hele online marketing.
Een online marketing bureau begint vaak met het maken van een online marketing strategie. Daarmee zorg je ervoor dat alle blikken binnen het team dezelfde kant op gaan. Het maakt niet uit of een collega vak-idioot zich bezighoudt met SEO, SEA of content, iedereen heeft dezelfde doelen (en ambities) om binnen een bepaalde periode na te jagen.
Door een duidelijk beeld te hebben waar het budget dat geïnvesteerd is aan uitgegeven wordt, kun je veel beter vooruit plannen en anticiperen. De ROI-resultaten (zoals de ROI van content) van bedrijven die werken met een online marketing strategie zijn dan ook aanzienlijk hoger dan bij bedrijven die hier lak aan hebben. Kaching!
Gebruik alle online marketing kanalen
Verrassing: een online marketing strategie is, je raadt het al, digitaal. Wat komt er dus kijken bij een online marketing strategie? Jawel, online kanalen. TikTok, Instagram, LinkedIn, de hele rambam wordt onderdeel van jouw online strategie. Naast je website uiteraard. Welke kanalen uiteindelijk het beste bij jouw bedrijf passen, hangt af van de doelgroep. Zit -ie uren doelloos op TikTok te scrollen? Zorg dan dat jij daar ook bent met je content en/of advertenties.
Ben je een ster in het schrijven van teksten, maar een beetje cameraschuw? Dan heb ik slecht nieuws voor je, zo’n online marketing strategie omvat namelijk steeds meer interactieve content zoals een video. Zelfs wij hebben onze vak-idioten voor de camera gezet om een begrip uit te leggen. Meegaan met de tijd is soms uit je comfort zone gaan.