Jouw SEA uitbesteden aan échte vakidioten

Als Google Partner helpen wij je extra omzet te genereren via de advertenties in Google.

Begin met onze gratis SEA scan.

Gratis scan, onbetaalbare inzichten

Wat je krijgt met een gratis SEA scan van Heers:

  • Zoekwoordenscan: adverteer je op de juiste zoekwoorden?
  • Analyse van je CTR: zijn er meer kliks mogelijk?
  • Plan van aanpak: hoe zouden wij als Heersers jouw account aanpakken?

Durf jij in te zien wat je aan omzet laat liggen?

Gratis SEA scan

Online Heersen? Begin met SEA

  • Alleen aanvragen met een zakelijk e-mailadres worden beantwoord.

We gebruiken jouw gegevens écht alleen om je ons advies te sturen (beloofd). Meer weten over hoe we met gegevens omgaan? Lees dan onze privacy policy

We hebben het vaak over Google omdat dit toch echt de meest gebruikte zoekmachine is. Maar laten we de lieftallige zoekmachines Bing, DuckDuckGo, Yandex en Ask niet vergeten. Hierop is adverteren net zo goed mogelijk. Voor het gemak houden wij het in onze uitleg bij Google. Wij zijn bij Heers niet voor niets partner van Google.

Je kunt uiteraard gewoon vía Google te adverteren, dit heet Google Ads. De zoekmachine reserveert als het ware een statige podiumplek speciaal voor jou, mits je er een flinke klap geld voor neerlegt dan. Alleen de plek wordt gereserveerd, want de aankleding van die nummer #1, #2 of #3 positie moet je zelf zo aantrekkelijk mogelijk maken. Je krijgt immers pas extra verkeer of conversie wanneer de doelgroep erop klikt.

Wil je keiharde resultaten zien van je betaalde advertenties? Dan raden wij jou aan om jouw SEA uit te besteden aan een SEA specialist. Waarom? Doe eens een gok, je zou bijna denken dat een SEA specialist gespecialiseerd is in SEA 😉.

Wat is Google ads precies?

Google ads, dat wat eerst Google Adwords heette, is dus het programma van Google waar je via hun netwerk advertenties kunt plaatsen. Wanneer jij dit goed doet komt jouw advertentie ergens bovenaan in Google te staan. Waar SEO een lange termijnstrategie is, is SEA een snelle sprint. Dat ziet er als volgt uit:

SERP voor Wat is SEA?

 

Wanneer jij een Google Ads campagne opzet, ben je automatisch aan het concurreren met je mede adverteerders. Je bent immers niet de enige die direct de top wil beklimmen. Is de campagne van jouw concurrent beter? Grote kans dat jouw advertentie verloren gaat in de massa. Aan de top komen wordt dan een stuk lastiger (en duurder). Daarom is het belangrijk om de trucs van Google te kennen. Heb jij even geluk dat wij Google’s beste vriend zijn. Wij kennen Google Ads van binnen en buiten.

Hoe werkt adverteren met Google Ads?

Google Ads is dus een kwestie van jouw concurrent slimmer af zijn. Het is namelijk logisch dat jouw overlevingskans kleiner is, daar waar meer roofdieren zijn. Om jouw overlevingskans te vergroten moet je inspelen op twee punten binnen Google ads.

#1 Concurrentie op jouw advertentie

Meestal zit het zo: des te hoger het zoekvolume op jouw zoekwoord, des te hoger de concurrentie op jouw advertentie. Maar er zijn altijd nog uitzonderingen op de regel. De concurrentie kun je voor zijn op twee manieren.

  • Het specificeren van jouw zoekwoorden;
  • De CPC (Cost per Click).

Door specifiek te zijn met jouw zoekwoorden maak je meer kans om een prominente plek in de top te bemachtigen. Hoe specifieker jouw zoekwoord is, hoe relevanter jouw advertentie is voor degene die zoekt in Google. Zo heeft het zoekwoord ‘online marketing bureau’ een zoekvolume van 2,7K. Ja, de kans dat je met dit zoekwoord op #1 komt te staan is heel klein. Maar ‘online marketing bureau Gorinchem’ daarentegen heeft een zoekvolume van 10. Daar zit potentie in.

De CPC staat voor de Cost per Click-methode. Je betaalt Google alleen als er daadwerkelijk iemand op jouw advertentie klikt. Deze CPC vul je compleet zelf in. Maar er zit een addertje onder het gras: hoe hoger de concurrentie op jouw zoekwoord is, hoe hoger jouw bod moet zijn. Als jouw zoekterm weinig concurrentie heeft is de CPC van nature ook lager ene hoef je dus minder geld te spenderen. Daarbij is het ook nog dat jij maar €2,01 betaalt wanneer jouw concurrent €2 biedt en jij €3. Je betaalt dus niet het verschil tussen de 2 biedingen.

#2 Kwaliteitsscore, de bouwstenen van jouw rankings

Google maakt op basis van verschillende factoren een kwaliteitsscore. De zoekmachine kijkt hier naar de kwaliteit van jouw pagina aan de hand van:

  • Hoe relevant jouw zoekwoord en advertentie is;
  • De ervaring op de landingspagina;
  • Verwachte CTR (klikfrequentie);
  • En hoe hoog jouw pagina op SEO scoort.

Het cijfersysteem werkt hetzelfde als het cijfersysteem op school. Waar 1 betekent: meen je dit, dit kan echt beter! En 10 dat je de beste bent. Terug dus naar die goede oude tijd. Maar deze keer kun jij geen genoegen nemen met een 6. Hoe beter de kwaliteitscontrole? Hoe lager de CPC.

Waarom is adverteren in Google belangrijk binnen mijn marketing strategie?

Adverteren in Google binnen jouw online marketing strategie is belangrijk om verschillende redenen. De voornaamste reden is dat jij wil winnen. Door middel van SEA is de kans op winnen groter (mits je het goed aanpakt). Denk bij winnen aan:

  1. Een grotere zichtbaarheid (hoe goed je te vinden bent);
  2. Inspelen op de zoekintentie van de doelgroep (je bereikt alleen de doelgroep);
  3. Het hebben van een hogere ad-rank dankzij de kwaliteitsscore;
  4. Het betalen van een redelijke CPC;
  5. Meer uit jouw budget halen.

Wanneer is een SEA campagne succesvol?

Wanneer een SEA campagne succesvol is, hangt af van meerdere factoren. Maar, hoe maak je eigenlijk een Google Ads campagne? De basis van een succesvolle SEA-campagne is heel simpel. De basis is: het selecteren van zoekwoorden en het maken van jouw advertenties. Omdat Heers hartstikke transparant is vertellen wij jou hier precies hoe je een succesvolle campagne opzet.

Tip 1: kies goede zoekwoorden

Dat zoektermen belangrijk zijn is nu wel duidelijk. We hebben het echter alleen gehad over hoe specifiek je de zoektermen moet maken. Maar ze moeten ook weer niet té specifiek moeten zijn (jeetje, is het ooit goed?). Wanneer je jouw zoekwoord namelijk té specifiek maakt is er kans dat je klanten misloopt. Het uitzoeken van jouw zoekwoorden doe je door een zoekwoorden-analyse uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld met een zoekwoorden-analyse van Google zelf. Maar je hebt hier ook speciale tools voor als Ahrefs. De twee belangrijkste aspecten zijn het volume en de relevantie van jouw zoekwoord.

Tip 2: focus je op de inhoud

Tip twee is de inhoud van je advertentie. Het is cruciaal dat de kwaliteit van jouw advertentie goed is. Dit is namelijk wat de potentiële bezoeker een daadwerkelijke bezoeker maakt. Wat verstaan we onder een goede inhoud? Denk aan:

  • Zoekwoorden benoemen (let op keyword density);
  • USP’s (Unique Selling Points, wat maakt jouw website zo speciaal?);
  • CTA (Call To Action. Koop nu! Koop hier! Laat ze maar zien dat jij de baas bent).

Wil jij weten hoe succesvol jouw advertentie is? Dit zie je ten eerste door de positie van jouw advertentie in Google (dûh, logisch). Daarnaast is een SEA-campagne succesvol wanneer je website meer verkeer binnenharkt. Aan de hand van het verkeer dat oploopt (of juist niet) gaat jouw winst wel of niet omhoog. Gaat jouw winst omhoog? Dat is een adequate indicatie dat jouw campagne goed scoort. Merk je geen verschil? Dan heb je waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Uiteindelijk is de beste graadmeter de kwaliteitsscore die je van Google krijgt.

Heers mee met onze SEA specialisten

Deze drie SEA strijders doen er alles aan om jou in de top te krijgen

  • Wouter - online marketing bureau Heers

    Wouter Zandee

    SEA & Data specialist

    Altijd een stap vooruit in data, en een hoofd boven de rest.

  • Rolf - online marketing bureau Heers

    Rolf Jens

    SEA-specialist

    Doordeweeks bezig met SEA, in het weekend wedstrijden in zijn Speedo.

  • Quinten - online marketing bureau Heers

    Quinten Pruijsen

    SEA-specialist

    Schiet leadgeneratie naar een hoger niveau. Voetbalfanaat.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Je hebt wellicht al eerder gehoord van SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization. Bij SEO wordt er gefocust op de organische zoekresultaten. Oftewel de ‘gratis zoekresultaten’. Een SEO-specialist is iemand die er alles aan doet om jouw website omhoog te boksen. Allemaal zodat jij die #1 plek haalt.

SEA is, in tegenstelling tot de gratis zoekresultaten bij SEO, gefocust op de betaalde zoekresultaten. Oftewel de advertenties. Advertenties staan áltijd boven de organische zoekresultaten. Want als je betaalt, krijg je voorrang. Net als in de pretpark.

Daarbij is SEO een lange termijnstrategie. Het duurt langer voordat je geboekte resultaten ziet. Maar ze blijven er vaak ook langer staan. SEA uitbesteden daarentegen betekent meteen resultaat. Je kunt alleen ook snel weer van het podium geschopt worden.