Via veel kanalen je klant optimaal van dienst zijn, dat is wat je met omnichannel marketing kan bereiken. Het doel ervan is om een consistente merkervaring te creëren door op een consistente manier te communiceren met je consumenten.
Onder omnichannel marketing vallen zowel fysieke kanalen (winkels) als digitale kanalen (website, social media).
Wat is omnichannel marketing precies?
Het draait er bij omnichannel marketing dus om dat de content van alle kanalen op elkaar is afgestemd, zodat je je klant optimaal van dienst kan zijn. Hoe een potentiële klant je ook benadert, de ervaring is altijd consistent.
Bij deze vorm van marketing is er sprake van een uniforme wijze van communiceren via diverse kanalen (voorbeeld volgt).
Omnichannel marketing is dus niet hetzelfde als multichannel marketing.
Omnichannel marketing vs. multichannel marketing
Omnichannel en multichannel marketing lijken enorm veel op elkaar. Maar er is toch een belangrijk verschillen.
Dat verschil zit ‘m in de verbondenheid tussen de verschillende kanalen:
- Omnichannel marketing: alle kanalen zijn aan elkaar gekoppeld
- Multichannel marketing: ieder kanaal staat als eigen entiteit en kan worden beheerd door verschillende teams.
Voorbeeld omnichannel marketing
Goed voorbeeld omnichannel marketing: de klant houdt van kleding shoppen online, maar werkt overdag op kantoor en kan dus niet thuis blijven om het pakket aan te nemen. Daarom is het mogelijk om de kleding online te bestellen en te betalen en de volgende dag op te halen in een winkel in de buurt. In de winkel laat de klant zijn klantenkaart scannen en zo worden er spaarpunten toegevoegd aan zijn account in de app, waardoor hij profiteert van extra korting bij zijn volgende bestelling.
(Slecht) voorbeeld multichannel marketing: de klant ziet een kledingstuk online dat hij graag wil kopen. In zijn vrije weekend loopt hij langs de fysieke winkel om het daar te passen, maar daar verkopen ze het kledingstuk niet. Bestellen en ophalen in de winkel kan ook niet. Het laten bezorgen bij een afhaalpunt van een pakketvervoerder wel. Er zijn meerdere kanalen, maar ze werken niet samen.
Welke vorm is beter?
We zeggen hiermee niet dat de ene marketingstrategie beter is dan de ander. Dat is compleet afhankelijk van jouw bedrijf, producten en diensten én hoe je jouw klant wil benaderen. Er zijn bijvoorbeeld merken die bewust niet voor een omnichannel strategie kiezen.
Denk bijvoorbeeld aan ‘Online Only’ acties of ”Alleen verkrijgbaar in onze winkels”. Ondanks dat dit niet aansluit bij de uniforme wijze van communiceren, creëer je hiermee wel schaarste op je producten.
Zo zie je maar, A is niet altijd beter dan B. Kies voor jouw online marketingstrategie daarom altijd de strategie die het beste bij jouw bedrijf past. Nog op zoek naar een content marketing bureau dat je daarbij kan helpen? Ons wel bellen!