“Above The Fold’ is een term die oorspronkelijk afkomstig is uit de krantenindustrie en de laatste decennia vaak gebruikt wordt in verband met webdesign. Above The Fold (of boven de vouw in het NL) is in jip-en-janneke taal het gedeelte van een website dat je in één oogopslag ziet. Dus zonder te scrollen. Jarenlang werd geroepen dat scrollen niet mocht, dat je Call-To-Action (CTA) boven de vouw moest zitten en dat je eigenlijk voor zoekmachine optimalisatie doeleinden ook zoveel mogelijk content boven de vouw moest hebben. De laatste jaren is er echter veel veranderd. Mensen zijn door mobiele devices gewend geraakt aan scrollen en onderzoek laat zelfs zien dat de conversie met 20% toeneemt als men kan scrollen in plaats van naar een andere pagina te moeten klikken. Daarnaast houdt Google echt niet op met het indexeren van je pagina bij de vouw. Als de content onder de vouw geoptimaliseerd is, de techniek op orde is en je voor externe links of social shares hebt gezorgd komt het best goed met je positie in de zoekresultaten.Maar als de content Above The Fold ze niet aanspreekt zijn ze in de meeste gevallen direct weer weg door terug te klikken naar Google (pogo-sticking) op zoek naar betere resultaten.
Met de opkomst van mobiele apparaten zijn mensen wel gewend geraakt aan scrollen en is bijvoorbeeld Google’s heatmap enorm veranderd sinds 2005 (lees ons blog over Google’s nieuwe heatmap (uit 2014)).
Wat plaats je Above The Fold?
Vanuit SEO en conversie optimalisatie wordt toch nog steeds aangeraden om je belangrijkste informatie / content boven de vouw te plaatsen. Denk hierbij aan:
- CTA
- SEO content
- Sociale bewijslast
- etc.
Standaard zaken, die je sowieso vrijwel altijd boven de vouw vindt zijn:
- Het logo
- Het menu
- Een zoekfunctie
Het menu en de zoekfunctie zijn bedoeld om de bezoekers zo snel mogelijk verder de website in te trekken en ze naar de best converterende pagina’s te loodsen. Of vanuit het perspectief van de bezoeker …., om zo snel mogelijk aan de informatiebehoefte van de bezoeker te voldoen.
Waar plaats je die Call-To-Action (CTA) dan?
Doordat ook veel webbouwers denken dat de CTA boven de vouw moet zitten hebben we de laatste jaren veel websites gezien volgens hetzelfde principe. Logo, navigatie en de CTA boven de vouw en de content eronder of nog slechter op andere pagina’s. In sommige gevallen werkt zo’n opzet overigens prima, maar wat als je 20% meer conversie kunt behalen met een CTA onder de vouw? Marketing Experiments ontdekte dat een CTA onderaan de pagina leidde tot 20% meer conversie t.o.v. een CTA boven de vouw! In sommige gevallen ging de conversie zelfs met 304% omhoog door de CTA te rechts onderaan de website te plaatsen. Daar zit je dan als traditionele webbouwer met de Google Heatmap voor je neus … De Google Heatmap geldt nog steeds hoor en veel mensen haken nog steeds boven de vouw af. Dit komt echter vaak ook door teleurstellend webdesign, niet pakkende headers etc. Als wat bezoekers boven de vouw geboeid worden zullen ze zeker gaan scrollen, als ze niet geboeid zijn gaan ze boven de vouw ook zeker niet iets doen met de CTA …
Het gaat om verleiding
Een CTA onder de vouw doet het natuurlijk niet beter omdat hij toevallig daar staat. De CTA deed het in die gevallen beter omdat de bezoeker inmiddels door de content in verleiding was gebracht. En je kunt je voorstellen dat bezoekers vaak nog niet boven de vouw verleid zijn toch…, of klik jij wel direct op basis van een logo, navigatie en bijvoorbeeld een slider? Het gaat er niet om dat de CTA direct zichtbaar is bij het openen van een website, het gaat er om dat dat CTA zichtbaar is zodra de content zijn werk heeft gedaan.