Het toenemende gebruik van mobiel internet heeft zoals eerder geschreven behoorlijk wat impact gehad op webdesign. Zo is de laatste jaren one-page webdesign enorm populair geworden en is ook het gebruik van lettertypes en regelafstand flink veranderd. Ook de inmiddels traditionele Google Heatmap is flink gewijzigd door de toename van het aantal bezoekers via mobiele apparaten.
Uit recent eye-tracking onderzoek van Mediativ laat zien dat de Gouden Driehoek niet meer is, hetzelfde zien wij met onze mouse-tracking software op de websites van veel van onze klanten.
Let op! Dit onderzoek is gedaan op een desktop en niet op mobiele apparaten. Dus het mobiele gebruik heeft ook daadwerkelijk in het algemeen voor een andere manier van kijken / lezen gezorgd.
Welke gevolgen heeft die nieuwe Google Heatmap?
Als je goed naar de bovenstaande afbeelding kijkt, het hele onderzoek van Mediative doorneemt en er gezond boerenverstand op lost laat, zijn er een aantal belangrijke factoren.
- Voor wie goed kijkt …, als je je CTR (Click-Through-Rate) van je AdWords advertenties op niveau wilt houden (in verband met je kwaliteitsscore) dan is het nu nog meer zaak dan vroeger om in de top 3 advertenties te staan;
- De nr 1 in de organische resultaten (gratis zoekresultaten) krijgt nog steeds de meeste aandacht, maar de nr 2-4 krijgen meer aandacht dan tijdens het tijdperk van de oude Google Heatmap;
- Gebruikers scrollen sneller naar beneden, waardoor een pakkende titel van je website / pagina nog belangrijker wordt;
Er zijn wat vragen over de omvang van het onderzoek, maar gezien het aantal toenemende bezoekers via mobiele apparaten op websites zal het ons niet verbazen als deze trend doorzet en dat we echt kunnen spreken over een nieuwe Google Heatmap.
Weten wat jouw bezoekers doen?
Uiteraard heb je al een website, die geschikt is voor bezoekers via mobiele apparaten, maar ben je ook benieuwd wat je bezoekers doen op je website en hoe je dat gedrag kan beïnvloeden?
Geef een antwoord