CTR is de afkorting van Click-Through-Ratio, in het Nederlands ook wel klikfrequentie genoemd. De CTR wordt uitgedrukt in procenten en geeft aan welk percentage van de mensen dat iets ziet daar ook daadwerkelijk op klikt. Je berekent de CTR door het aantal kliks te delen door het aantal vertoningen. CTR wordt gebruikt in zowel SEO als SEA
SEA
Bij SEA (de advertenties in de zoekmachines) is de CTR om 2 redenen belangrijk. Allereerst omdat je natuurlijk met je advertenties wilt bereiken dat zoveel mogelijk bezoekers op je website komen om zo je bedrijf, product of dienst beter te leren kennen of nog beter … direct overgaan tot conversie en klant worden.
Daarnaast helpt een goede CTR je aan een betere kwaliteitsscore in Google Ads, waardoor je advertenties over het algemeen beter zullen presteren (betere rankings en / of minder kosten).
SEO
Mooie rankings in Google zijn natuurlijk de 1e stap naar meer online rendement, maar wat als niemand nou op jouw vermelding in de zoekresultaten klikt? Dan heb je dus nog steeds geen bezoekers en dus ook geen kans op meer leads en omzet. Zorg er dus voor dat je een pakkende SEO titel en omschrijving hebt in de zoekmachines.
Je kan de CTR terugvinden in Google Search Console
Daarnaast is er in een onderzoek een sterke correlatie gevonden tussen de CTR en hogere rankings. Ook hebben diverse mensen bij Google aangegeven dat CTR meegenomen wordt bij de evaluatie van de kwaliteit van de zoekresultaten.