Growth hacking is op dit moment een populaire term in marketing land. Op LinkedIn noemt een deel van de marketeers zich ‘growth hacker’, maar wat doe je dan en wat is growth hacking precies? Heers legt uit.
Groei hacken?
Als bedrijf wil je groeien. Dat kan door meer personeel aan te nemen zodat je meer klanten kan aantrekken, dat kan door je diensten tegen een hogere prijs te verkopen of door op te schalen. Maar dat groeien gaat nooit snel genoeg. Met growth hacking kun je dit proces zo snel mogelijk in gang zetten.
Wat is growth hacking?
Growth hacking is een data gedreven methode vol experimenten om zo snel mogelijk te kunnen groeien. Deze experimenten betrekken aspecten vanuit de psychologie, technologie, sales, service en product design.
Growth hackers zijn dan ook niet zomaar online marketeers, het zijn eigenlijk veredelde data-analisten met een passie voor het bedrijf en een flinke dosis creativiteit. Ze sturen aan op data, maar moeten wel out of the box denken bij het verzinnen van middelen om het bedrijf te laten groeien.
Bij deze experimenten wordt er soms ook gebruik gemaakt van ethisch hacken of fouten binnen de website te achterhalen en zo te blijven groepen.
Growth hacking marketing
In de praktijk kan growth hacking er onder andere zo uit zien:
- Viral content maken op verschillende kanalen (iets met een toonaangevende kop en een onweerstaanbare CTA);
- Een ludieke PR-actie opzetten die de nationale media overneemt;
- Neuromarketing toepassen op de website om de conversie te vergroten (zoals het veranderen van de kleur van een button of het toevoegen van een decoy-optie van een dienst);
- Alle drempels in het aankoopproces achterhalen en weghalen (sterk staaltje CRO);
- A/B testen tot je een ons weegt. Je moet toch ergens de data vandaan halen;
- Adverteren op verschillende manieren op verschillende kanalen. Eerst proberen en daar vervolgens van leren (kan zo op een tegeltje 😉);
- Coderen om de website zo goed mogelijk te optimaliseren voor Google (en ook een beetje voor de gebruiker);
- Testen, testen, testen;
- Analyseren van de data en daaruit conclusies trekken en de bestaande plannen afronden.
Waarom is growth hacking ineens zo populair?
Het zal je wel zijn opgevallen: er is op dit moment een enorme vraag naar SEO-specialisten. Daardoor hebben de meeste bedrijven te weinig personeel in dienst voor de ambitieuze plannen die ze hebben. Door te investeren in growth hacking kun je met minder tijd gaan groeien. En dat klinkt voor de meeste bedrijven als muziek in de oren.