CTA is de afkorting van Call To Action, simpel vertaald: een oproep tot actie. Op een website zijn er meerdere vormen van acties te bedenken zoals:
- het invullen van een formulier
- het downloaden van een bestand
- het afspelen van een video
- het kopen van een product
- het delen van content via social media
- het bellen van een telefoonnummer
- etc.
Een Call to Action kan meerdere vormen hebben, denk hierbij aan:
- Een button
- Een tekstlink
- Een afbeelding
‘Onderdelen’ van een Call to Action
Een oproep tot actie op een website bestaat in de ideale wereld (met oog op conversie) uit:
- Een korte krachtige zin die tot actie aanzet
- De reden waarom die actie gedaan moet worden
- Een belofte van wat verwacht mag worden
- Een tijdsaanduiding (bv. ‘nu’ of ‘de actie loopt tot het einde van de week’)
De CTA & webdesign
De Call to Action gaat nauw samen met webdesign. Dat begint met waar je de CTA op je website laat. Hierbij is het verstandig om je eerst te verdiepen in heatmaps. Een heatmap laat zien waar je bezoekers het meeste kijken, scrollen en evt. klikken. Het is dus niet aan te raden om bijvoorbeeld je button buiten de heatmap te plaatsen.
In veel gevallen is het ook aan te raden een duidelijk CTA boven de vouw (voordat er gescrold moet worden) te plaatsen.
Een CTA mag, nee moet, ook opvallen, probeer dus niet je button subtiel in de huisstijlkleuren te plaatsen, maar in een compleet andere, opvallende kleur.
Denk bij bovenstaande onder andere aan:
- het stylen in een opvallende kleur van een tekstlink
- het gebruik van een opvallende kleur van een button
- het plaatsen van een button in je menu of headerafbeelding