Iedereen die een beetje online marketeer is (en daar rekenen we onszelf voor het gemak maar even toe), kan niet zonder Web Analytics. Data uit je website is het hoogste goed voor ons online marketeers: we zijn gek op doelen en dus op data. Data over klikgedrag, over patronen, over conversies: het is onmisbaar voor zowel SEO als SEA. Google Analytics hoest het allemaal voor ons op.
Een update van Google Analytics zorgt er dus voor dat ons dataminnend hartje sneller gaat slaan. In Googles nieuwe pareltje, Google Analytics 4, staat machine learning centraal. Door deze techniek zou je beter inzichtelijk kunnen maken wat je uitgeeft en wat je website nu eigenlijk oplevert. Oh ja, en privacy komt ook weer als thema om de hoek kijken bij de update naar Google Analytics 4. We vertellen je er graag meer over.
Inhoudsopgave
Nieuwe Google Analytics 4: achtergrond
Miljoenen bedrijven maken gebruik van Googles hulpmiddel Google Analytics. En nu brengt Google ze een nieuwe versie van Analytics. Googles App + Web Property zat vorig jaar al in de bètaversie en op basis hiervan is nu de nieuwe Google Analytics versie uitgerold.
Google Analytics 4 richt zich primair op machine learning mechanismen om snel informatie te kunnen tonen om ontwikkelingen en klantgedrag te begrijpen. Volgens Google is het “van nature op gegevensbescherming gericht”, zodat gebruikers kunnen vertrouwen op analyses, zelfs “als veranderingen in de branche, zoals beperkingen op cookies en ID’s” zouden moeten leiden tot minder gegevens over websitegebruik.
Slimme inzichten met Analytics voor een betere ROI
Return on Investment (ROI), dat is dat luxe woord voor ‘wat je website oplevert‘. Je stopt er geld in, en als je het goed doet, dan verdien je er ook geld mee. En het verschil tussen de kosten en de opbrengst is de ROI. Je ROI maximaliseren doe je door CRO toe te passen. CRO is een andere hippe marketingafkorting die staat voor Conversion Rate Optimization, in het Nederlands conversieoptimalisatie. Als je met conversieoptimalisatie aan de slag gaat, is data onmisbaar: je past je website aan op basis van het gedrag van bezoekers op je website. Zo wil je ervoor zorgen dat ze zich meer aangesproken voelen en dat je website hen overhaalt tot conversie. Korte samenvatting: alles staat of valt met data als je online conversie wilt realiseren.
Nu houden we even op met de hippe marketingtermen hoor, beloofd.
Volg je klanten op de voet met Google Analytics 4
De nieuwe versie van Google Analytics, Google Analytics 4, maakt automatische meldingen aan over verschillende trends van de gegevens in je website of webapp. Op deze manier kan je sneller zien hoe de behoefte van een klant verandert. Deze zogenaamde ‘gebruikerspatronen’ worden met hele chique grafische tabellen inzichtelijk gemaakt voor je, zodat je zelf niet alle cijfers hoeft op te snorren om een goed beeld te krijgen van hoe het gebruik van je website verandert. Da’s mooi, want zo kan jij of je online marketing bureau zich concentreren op de vraag hoe je op die veranderingen gaat inspelen.
Google Analytics 4 als waarzegster
Google gebruikt ook andere nieuwe voorspellende statistieken, bijvoorbeeld de potentiële omzet die je kan genereren uit een groep bezoekers. Door een sterkere integratie van Google Ads kun je nu doelgroepen creëren en meer over hen te weten komen. Je kunt de data uit Google Analytics 4 dan slim inzetten en die specifieke doelgroepen meer relevante advertenties tonen.
Wij zijn in onze nopjes met deze update in Google Analytics, dat spreekt voor zich. Nu hebben we namelijk onze data nog beter inzichtelijk. Dat helpt ons om meer kansen te spotten en beter te anticiperen op het bezoekersgedrag op de websites van onze klanten.
Deze metrics zitten nu standaard in Analytics 4
In mijn eerdere post over wat je website nu eigenlijk oplevert vertelde ik al dat het mogelijk was om te meten :
- Hoe vaak video’s bekeken worden;
- Wat het scrollgedrag is op je site;
- Op welke links er op je website geklikt wordt die niet op je eigen website landen (zoals bijvoorbeeld een link naar een andere website of een link naar een telefoonnummer).
Eerst had je ondersteunende middelen (bijvoorbeeld Google Tag Manager) nodig om dit te meten , maar vanaf nu kun je dit allemaal standaard meten in de nieuwe Google Analytics 4.
Voorbereid op nieuwe privacyregels met Google Analytics 4
Nog belangrijker is dat Google zijn analysetool voorbereidt op een toekomst waarin we als marketeers mogelijk geen cookies van derden en andere identificatiegegevens meer mogen gebruiken. Google heeft een nieuwe manier van het gebruik van cookies bedacht. Op deze manier moet Google Analytics marketeers helpen om hun activiteiten te beoordelen en te meten, zelfs in onzekere tijden met het oog op steeds nieuwe privacyregels.
Google Analytics 4: and now we test
Je kan gelukkig de oude en de nieuwe versie van Google Analytics tegelijkertijd draaien. Helaas kan je in het nieuwe Google Analytics 4 account niet je data uit je oude account met terugwerkende kracht importeren. Je begint dus als het ware opnieuw met meten. Er zijn ook nieuwe codes om de metingen voor elkaar te krijgen.
Zelf ben ik bij een aantal klanten en voor onze eigen website al begonnen om de metingen te starten en wellicht komen we snel met nieuwe inzichten die ik dan uiteraard graag weer met je deel.
Geef een antwoord