Als je al flink geïnvesteerd hebt in content en bezoekers op je website, is het slim om je bestaande content te analyseren. Dit om te voorkomen dat je onnodig (veel) tijd steekt in content die helemaal niet populair is bij je doelgroep. Of om bestaande content te verbeteren qua vindbaarheid in Google.
Zeker als je serieus met content aan de slag gaat zou een contentaudit altijd onderdeel moeten zijn van je contentstrategie.
Waar moet je op letten bij een contentaudit?
OK, leuk zo’n contentaudit, maar waar kijk je dan precies naar? De belangrijkste zaken zijn:
- schrijfstijl / tone of voice
- vindbaarheid / SEO
- populariteit / conversies
Welke pagina’s worden bijvoorbeeld niet of weinig bezocht. Op welke pagina’s blijven bezoekers langer of korter. En welke content zorgt voor conversies. Op basis van de contentaudit kunnen bijvoorbeeld pagina’s verbeteren of verwijderen.
Tools voor een contentaudit
Voor de schrijfstijl komt het natuurlijk nog aan op een controle door mensen. Een ervaren contentmarketeer is de belangrijkste ’tool’, maar welke andere tools helpen je?
- Google Analytics
- Spreadsheets
- SEO-tools zoals ahrefs om je bestaande rankings te controleren
In het artikel ‘Hoe doe je een contentaudit?‘ lees je de 9 stappen om een goede contentaudit te doen.