• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  1. Heers.nl
  2. Begrippenlijst
  3. Contentaudit

Contentaudit

Als je al flink geïnvesteerd hebt in content en bezoekers op je website, is het slim om je bestaande content te analyseren. Dit om te voorkomen dat je onnodig (veel) tijd steekt in content die helemaal niet populair is bij je doelgroep. Of om bestaande content te verbeteren qua vindbaarheid in Google.

Zeker als je serieus met content aan de slag gaat zou een contentaudit altijd onderdeel moeten zijn van je contentstrategie.

Waar moet je op letten bij een contentaudit?

OK, leuk zo’n contentaudit, maar waar kijk je dan precies naar? De belangrijkste zaken zijn:

  • schrijfstijl / tone of voice
  • vindbaarheid / SEO
  • populariteit / conversies

Welke pagina’s worden bijvoorbeeld niet of weinig bezocht. Op welke pagina’s blijven bezoekers langer of korter. En welke content zorgt voor conversies. Op basis van de contentaudit kunnen bijvoorbeeld pagina’s verbeteren of verwijderen.

Tools voor een contentaudit

Voor de schrijfstijl komt het natuurlijk nog aan op een controle door mensen. Een ervaren contentmarketeer is de belangrijkste ’tool’, maar welke andere tools helpen je?

  • Google Analytics
  • Spreadsheets
  • SEO-tools zoals ahrefs om je bestaande rankings te controleren

Hoe doe je een contentaudit?

Door de jaren heen schrijf je je (als het goed is) suf aan content. Om je bezoekers te informeren en te verleiden maar uiteraard ook om Google scherp te houden. Maar worden al die pagina’s nog wel bezocht en gewaardeerd door je bezoekers en Google?

Als dat niet zo is vraag je onnodig energie van Google, energie die Google beter kan steken in het crawlen van belangrijke / succesvolle content op je website.

Hoe weet je welke content wel of niet goed scoort? In dit artikel leggen we je dat uit.

De contentaudit

1) Ga in Google Analytics naar het rapport: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Zet de periode op 3-6 maanden (afhankelijk van je producten / diensten (bv seizoensgebonden producten)). Als pagina’s in 6 maanden niet of nauwelijks bezocht zijn zijn ze eigenlijk dood en doen ze je website qua vindbaarheid meer kwaad dan goed.

2) Kies welk ‘Segment’ je gebruikt. Wij gebruiken meestal het segment ‘organisch‘ omdat dat is waar Google’s crawl-bot mee te maken heeft.

3) Zorg dat je het aantal rijen (onder de tabel) op maximaal (5000) hebt staan, anders loop je pagina’s mis in je overzicht.

4) Exporteer het rapport in Excel

5) Zorg voor een overzicht van alle pagina’s op je website. Je kan dit doen via bijvoorbeeld SEO Frog of een gratis tool zoals Linksleuth. Exporteer dit overzicht ook naar Excel

6) Zet de bezochte pagina’s uit Google Analytics en alle gevonden pagina’s in 2 kolommen naast elkaar.

7) Haal de dubbele vermeldingen eruit en plaats wat overblijft in een aparte kolom. Dit zijn de ‘dode’ links. Links die wel op je website staan, maar die niet bezocht zijn. Om de dubbele vermeldingen eruit te halen kun je in Google Spreadsheets bv. gebruik maken van de add-on ‘Remove Duplicates’

8) Verwijder de ‘dode’ pagina’s van je website (vergeet de 301 redirects niet)

9) Kijk ook goed naar de ‘bijna dode’ pagina’s. Dat zijn bv pagina’s die maar 1-2 keer in de afgelopen 6 maanden bezocht zijn. Vraag jezelf af of deze nog nut hebben of dat je liever hebt dat Google de aandacht ergens anders op richt binnen je website.

Contentaudit & SEO

Tijdens de contentaudit kom je mogelijk ook pagina’s tegen met prima content, maar die simpelweg niet goed gevonden worden omdat ze niet geoptimaliseerd zijn voor Google (zoekwoorden). Door deze content te optimaliseren, eventueel aan te vullen en opnieuw te publiceren heb je misschien wel een pareltje in handen.

Gooi dus niet blind alles weg wat nauwelijks bezocht wordt.

Content

Blog

Webredacteur

Microblogging

Toptaken

Content is King

Keyword stuffing

Rich content

User generated content

Begrippenlijst

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen