Heb je prachtige nieuwe kleding die je aan al je volgers wil showen? De kans is groot dat je een (ietwat geposeerde) foto maakt en die deelt op social media. Of volg je misschien je favoriete influencer op YouTube? Dan heb je vast wel eens een unboxing van een nieuw product voorbij zien komen.
Of je je er nu bewust van bent of niet, beide situaties zijn user generated content voorbeelden (UGC).
User generated content betekenis
Is het kwartje nog niet helemaal gevallen? Geen zorgen, we leggen de betekenis van UGC graag aan je uit.
User generated content is content die door klanten wordt gemaakt en gedeeld via social media of andere kanalen. UGC is er in vele vormen, bijvoorbeeld afbeeldingen, maar ook video’s, recensies, een podcast en ga zo maar door.
Waar komt UGC vandaan?
Klanten
Denk aan die foto’s op Instagram van een nieuw kledingstuk of de unboxing video’s op YouTube of TikTok. Je klanten zijn meestal de meest prominente groep van wie je user generated content wil zien. Dit kan zijn doordat je erom hebt gevraagd ‘deel jouw nieuwe schoenen met #NIEUWESCHOEN’ of doordat ze zelf hebben besloten om content over je merk te delen.
Loyale klanten van je merk
Loyale klanten, supporters of fans, hoe je je meest toegewijde klanten ook noemt, zij zijn meestal de groep die het meest enthousiast is over je bedrijf.
Omdat loyale klanten zo gepassioneerd zijn en jouw merk als het ware aanbidden, is het geniaal om hen te vragen om specifieke UGC.
Medewerkers
Employee generated content (EGC) laat de waarde en het verhaal achter je merk zien. Bijvoorbeeld foto’s van werknemers die bezig zijn met hun werk of een video waarin je medewerkers vertellen waarom ze zo graag voor je bedrijf werken.
Dit kijkje achter de schermen helpt je merkidentiteit te bevestigen en zorgt voor authenticiteit in social media en andere kanalen.
Waarom is user generated content belangrijk?
UGC wordt in alle fases van de customer journey gebruikt om de betrokkenheid te beïnvloeden en zo natuurlijk conversies te verhogen.
Daarnaast speelt UGC in op één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, namelijk sociale bewijskracht. ”Als de ‘kudde’ enthousiast is, dan moet het wel goed zijn.” Je bepaalt wat juist of goed is op basis van de meningen van anderen.
User generated content voorbeelden
Tussen neus en lippen door hebben we stiekem al wat user generated content voorbeelden gegeven, maar we lichten er graag nog één uit:
Onze eigen Annabel Teunissen postte via haar LinkedIn profiel een persoonlijk bericht. Al noemt ze onze bedrijfsnaam, Heers, hier niet specifiek, is het wel duidelijk dat het betrekking heeft op wat wij doen. Een sterk staaltje UGC – en EGC!
Niet de content waar je veel invloed op hebt
User generated content is niet het type content waar je veel invloed op hebt. Naast ernaar vragen, kan je niet veel anders doen dan afwachten tot het online verschijnt.
Maar, in die tijd dat je zit te wachten kan je wel iets anders: je eigen content optimaliseren door middel van content marketing! Daarbij begin je natuurlijk met je website, de plek waar je doelgroep over kan gaan tot een conversie.
Kan je daar wel een beetje hulp bij gebruiken?
Heb je geen idee waar je moet beginnen om de content op je website te optimaliseren voor je bezoekers én voor Google? Geen zorgen. Je kan dit altijd uitbesteden aan een SEO copywriter.
En goed nieuws: je bent daarvoor precies op de juiste website. Vraag direct een offerte aan of neem contact met ons op om te kijken of we jou kunnen helpen naar meer traffic en conversie.