Wat betekent snackable content, waarom heb je het nodig in je contentplan en hoe werk je deze vorm van content uit? We leggen het hier voor je uit.
Wat is snackable content?
Snackable content is korte, makkelijk te verteren en visueel aantrekkelijke content. Deze vorm van content is eenvoudig te lezen, herkenbaar, deelbaar en gezellig. Deze vorm van content wordt vaak ontworpen voor op mobiele apparaten en kan alle vormen aan nemen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- foto’s;
- infographics;
- memes;
- gifs;
- en korte video’s op TikTok en Instagram.
Waarom is snackable content belangrijk?
Snackable content is leuk om te maken én leuk om te consumeren. Maar je denkt misschien: wat levert zo’n meme je nu écht op? Gaat dat nu echt zorgen voor meer verkeer naar je website, meer conversie en een stijgende omzet? Kortom: waarom wil je zulke ‘snackjes’ ook aan je contentplan toevoegen?
Druk, druk, snackje, druk
De online wereld gaat razendsnel en de concurrentie is enorm. Er is online zóveel te vinden, dat een bezoeker makkelijk van de ene website naar de andere website beweegt. Daarnaast is de aandachtsboog van de mens door al die prikkels extreem laag, waardoor je van goede huizen moet komen om die aandacht van je bezoeker te grijpen én vast te grijpen.
En daar komt snackable content om de hoek kijken. In deze drukke tijd wil je de essentie van de boodschap zo snel mogelijk overbrengen. Dat noemen we nog ’s effectief communiceren!
Om nog even antwoord te geven op de vraag: waarom is deze vorm van content ook belangrijk in je online strategie? Je kunt met deze korte content relatief eenvoudig meer bereik genereren naar je social media kanalen of website. Je hoeft maar één meme te maken die viraal gaat, en je bent al binnen bij de doelgroep. Dit draagt misschien niet direct bij aan meer leads, maar zorgt wel voor een grotere naamsbekendheid. Ook kom je ‘on top of mind’ bij je doelgroep.
Kenmerken van goede snackable content
- Makkelijk te begrijpen. Beknoptheid is belangrijk. De doelgroep moet in één oogopslag kunnen zien waar je meme, video of GIF over gaat.
- Herkenbaarheid. Mensen delen content wanneer het herkenbaar is. Ga dus na waar je doelgroep dagelijks mee bezig is en maak daar een snackje van.
- Zet aan tot empathie. Een ander belangrijk vereiste van het delen van content, is dat je snackje een bepaalt gevoel aanwakkert.
Op dit moment is snackable video content erg in trek. Denk bijvoorbeeld aan social mediakanalen zoals TikTok en Instagram. Je kunt daar korte video’s plaatsen die herkenbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de herkenbare #officetok video’s vol herkenbare situaties die voor iedereen die op kantoor werkt herkenbaar zijn.
En nu? Testen!
Om te achterhalen welke snackjes voor jouw bedrijf het beste werken, moet er natuurlijk getest worden. Pak bij elke stuk content de data erbij en ga na een aantal maanden analyseren wat het gedaan heeft. Daar kun jij je contentstrategie vervolgens op bijsturen.