Je wil iets met content doen. Maar in het wild bloggen en torenhoge kosten uitgeven aan advertenties is niet de manier waarop. Succes met content vraagt om een strategische aanpak: een contentstrategie. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar een content strategie maak je prima zelf. Hoe? Dat lees je in dit blog.
Inhoudsopgave
Wat is een contentstrategie precies?
Een contentstrategie is een document waarin je vastlegt hoe je content in gaat zetten om je doelgroep om te zetten naar betalende klanten.
Je legt erin vast hoe je jouw doelgroep gaat bereiken, welke content je daarvoor nodig hebt en via welke kanalen je dat gaat doen.
In jouw content strategie zet je in ieder geval:
- wat je doelen zijn
- wie je doelgroep is
- welke reis (customer journey) je klant aflegt
- wat voor content je gaat maken
- waar, wanneer en hoe je die content gaat publiceren
Waarom is een contentstrategie maken belangrijk?
Een content strategie zorgt ervoor dat ieder content item dat je maakt een doel heeft. Met een contentplan voorkom je dat je content maakt die niets toevoegt voor je doelgroep en totaal de plank misslaat. Een contentstrategie geeft je houvast.
Marketeers met een uitgeschreven contentstrategie zijn 2x zo effectief als marketeers zonder
Met een contentstrategie weet je namelijk precies wat je moet schrijven, ontwerpen en fotograferen om je doelgroep in verschillende fases van de klantreis aan te spreken. De ene keer is dat via een informatief blog, de andere keer is dat een conversie geoptimaliseerde landingspagina.
Je hoeft dus niet meer na te denken over blogonderwerpen én focust je tegelijk op content die meer bezoekers binnenharkt en zorgt voor extra leads en conversie.
Hoe maak je een contentstrategie?
Leer in zeven simpele stappen hoe je een effectieve contentstrategie opzet. Volg je ze zorgvuldig? Dan staat jouw strategie als een huis en kun je winnen met content.
- Bepaal je doelen
- Zet je doelgroep op papier
- Wat doen je concurrenten?
- SEO’en
- Maak een planning
- Creëer de content
- Blijf meten
Stap #1 Bepaal je doelen
Wat wil je bereiken met je content? Wil je hoger in Google komen en zo meer verkeer naar je website realiseren, wil je ervoor zorgen dat jouw merknaam niet meer weg te denken is in jouw branche of wil je keiharde leads genereren?
Het stellen van doelen zal je helpen om je contentstrategie goed in te richten en uiteindelijk te meten of je inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen.
Tip: heb je van de directie opdracht gekregen om ”iets te doen met content”? Zorg dan dat je weet wat ze hiermee willen bereiken. Formuleer deze doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). En aan het einde van het jaar kun jij bewijzen wat wel en wat niet heeft gewerkt, of je de doelen behaald hebt en dat je recht hebt op een schouderklopje – of niet.
Stap #2 Zet je doelgroep op papier
Wie is je doelgroep? Voor wie ga je schrijven? Wie wil je bereiken met je content? Een belangrijke stap van het maken van je contentstrategie is het bepalen van je doelgroep.
Leg je doelgroep bijvoorbeeld vast in een buyer persona. Print deze uit en hang ‘m ergens op bij je bureau. Telkens als je aan de slag gaat met het maken van een content item, kijk je even naar het papiertje, en houd je je doelgroep extra goed in gedachten.
Stap #3 Gluren bij de buren – leer van je concurrenten
Google waardeert wat zij doen. Een kijkje nemen kan dus zeker geen kwaad.
Je concurrenten geven je ook inzicht in de markt. Waar is je doelgroep naar op zoek? Welke informatie kan niet missen in de klantreis? Hoe spreek je de doelgroep aan?
Een concurrentieanalyse doen is heel makkelijk: zoek in Google op belangrijke zoekwoorden in jouw branche. Wie komen er naar boven? Dit zijn je concurrenten. Analyseer wat zij goed doen en, vooral, wat jij beter kunt doen. Tools als Ahrefs kunnen je hierbij helpen.
Stap #4 SEO’en, je ontkomt er niet aan
Ons specialisme, maar zeker niet ieders favoriet: SEO. Velen kiezen daarom voor SEO uitbesteden aan een partij die daarin gespecialiseerd is. In je content strategie kom je er helaas niet onderuit. Ook hier zul je een stuk SEO content strategie in terug moeten laten komen.
Je wil je immers de taal spreken van je doelgroep en je focussen op waar zij naar op zoek zijn. Zoeken zij bijvoorbeeld naar ‘contentstrategie’ of ‘contentplan’? Het kan zomaar zo zijn dat ze hetzelfde bedoelen als jij, maar het anders noemen.
De onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan jouw bedrijf zijn vaak het beste om te gebruiken. Maar hoe weet je welke woorden dat zijn?
Ook hier komen tools als Ahrefs, Google Analytics en Google Search Console handig om de hoek kijken. Hier kun je checken hoe vaak er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt, hoe hoog de concurrentie is op dit zoekwoord, in welke landen er op dit zoekwoord gezocht wordt, en nog veel meer.
Door dit te analyseren, kun je onder andere op basis van de zoekvolumes prioriteiten geven aan de onderwerpen. Bijvoorbeeld: hoe meer zoekvolume, hoe eerder schrijven. Of: hoe minder concurrentie, hoe eerder schrijven.
Stap #5 Maak een content planning
De volgende stap is de contentplanning, of wel contentkalender maken. Dit kun je op veel verschillende manieren doen. In essentie komen ze allemaal op hetzelfde neer: op papier zetten wat je wanneer gaat posten.
Sommigen gebruiken een Excel-bestand, anderen een contentplanning template dat ze online hebben gevonden en weer anderen gebruiken gewoon hun agenda. Gebruik je naast je website ook andere kanalen om je doelgroep te bereiken (LinkedIn, Instagram)? Zet dan ook in de planning wat je wanneer gaat posten op deze kanalen.
Vergeet in je content planning niet de welbekende inhakers, maar vergeet ook zeker niet voldoende tijd te investeren in evergreen content.
Een content marketing plan met een grens
Wil je deze maand 7 blogs laten schrijven, 15 posts doen op LinkedIn én elke dag 6 verhalen plaatsen op Instagram? Wie gaat dan het onderzoek doen? Wie schrijft de content? Schakel je mensen in, bijvoorbeeld een SEO-tekstschrijver?
Content is belangrijk. Maar op de bol.com’s na, zijn er weinig bedrijven die structureel hoogwaardige content blijven produceren. Kwaliteit > kwantiteit.
Wees dus realistisch in je content plan. Er zit maar 24 uur in een dag.
Stap #6 Tijd voor de content creatie
Waar je normaal gesproken waarschijnlijk met deze stap zou beginnen, komt hij in dit plan als een-na-laatste pas aan bod. En niet zonder reden. Een goede contentstrategie begint met een plan. Daarna ga je pas aan de slag.
Daar is het nu tijd voor!
Tik de kramp in je vingers en laat het creatieve deel van je hersenen overuren draaien om de beste content te creëren.
Stap #7 Meten = weten
Wil je weten of je contentstrategie werkt, dan zul je moeten meten. Duik in Google Analytics, Google Search Console en andere tools om te checken hoe jouw content scoort.
Houd bijvoorbeeld bij:
- Hoeveel verkeer je naar je website trekt
- Hoeveel leads je genereert via welke pagina’s
- Hoe ver je bezoekers scrollen op de pagina
- Hoe vaak een contactformulier wordt ingevuld
- Hoeveel conversies je hebt gedraaid
- Etc.
Als je doelen leidend zijn voor de content strategie, kun je door te meten checken of je ze hebt behaald. Hiervoor is het aan het begin zo belangrijk om de doelen SMART te formuleren. Een doel als ”meer naamsbekendheid” is niet meetbaar. ”Een groei van 135% in branded searches binnen zes maanden” is dat wel.
Meten = ook met je neus op de feiten worden gedrukt
Heb je een groot ego? Dan kan meten niet altijd fijn zijn. Het kan namelijk zomaar zijn dat het blog waar jij je hart en ziel in hebt gestopt, niet goed scoort. Dan is het tijd om je ego opzij te zetten en verouderde content te verwijderen. Been there, done that. Uiteindelijk wordt je website er alleen maar beter van.
Content is niet het einddoel
Het doel bepaalt de strategie. Als je onze stappen volgt, heb je alles in huis om een ijzersterke contentstrategie op te zetten. Daar kan geen contentstrategie model tegenop boksen.
De stappen nogmaals op een rij:
- Bepaal je doelen
- Zet je doelgroep op papier
- Analyseer je concurrenten
- SEO’en
- Maak een planning
- Creëer de content
- Blijf meten
Met deze 7 stappen ga jij gegarandeerd winnen in Google. Met een content strategie die jouw doelen ondersteunt, is jouw content klaar om te winnen.
Geef een reactie