Rijke content: dat is de directe vertaling van rich content. Maar wat maakt content ‘rijk’? Waarom is het goed voor je SEO? En – misschien nog wel belangrijker – hoe pas je ’t toe? Onze content-specialisten leggen het je hier uit.
Wat is rich content?
Dé hamvraag is natuurlijk wat is rich content? Rich content is content dat bestaat uit meerdere typen media formats die op dezelfde plek (je website) op hetzelfde moment worden gebruikt (bij het bestellen van een product bijvoorbeeld).
Denk bijvoorbeeld aan een landingspagina op je website die wordt aangevuld met een bewegende GIF, een video die automatisch afspeelt zodra je naar beneden scrolt of een statische afbeelding van het product waar de tekst over gaat. Ook een infographic, een voice-over of andere geluidseffecten vallen onder rich content.
Rich content kun je dus zien als aankleding van tekst. Een audiovisueel onderdeel van de lay-out van je pagina om de tekst lekker leesbaar te maken. Soms zegt beeld immers meer dan duizend woorden ;).
Waarom is rich content belangrijk?
De aandachtspanne van een mens is op dit moment 8 seconden, dat is nog minder dan een goudvis. Wat dit met SEO en rich content te maken heeft? Je content moet door dit gebrek aan concentratie meer dan ooit opvallen tussen de rest. Op een website is er immers volop afleiding te vinden:
- Je kunt wegklikken op een advertentie van Google Display;
- Je dwaalt af op andere pagina’s van de website;
- Je haakt af bij het lezen van de eerste zin;
- Je kijkt toch liever bij de concurrent.
En die afleiding is logischerwijs niet bevorderlijk voor je conversiepercentage. Je wil immers prospects massaal binnenharken. Zeker wanneer je diensten verleent, moet je opvallen op je website. De teksten moeten gelezen worden om de doelgroep te overtuigen van de noodzaak van jouw dienst. En rich content zorgt ervoor dat de tekst aantrekkelijker wordt om te lezen. Het is dus geen overbodige luxe om aandacht te besteden aan rich content.
Rich content en SEO
Daarnaast ziet Google ook dat jij je tekst aan het verrijken bent met rich content. Zeker een informatieve video geeft aan Google een signaal dat je content serieus neemt en dat jij je doelgroep op allerlei manieren wil informeren over het onderwerp in kwestie. Google beloont jou dan ook met een hogere waardering. Iets wat (als de rest van de SEO-basis goed staat) kan resulteren in een hogere positie in de SERP. Het is dan wel van belang dat de content echt van hoge kwaliteit is en de rich content elementen ook.
Hoe maak je rich content?
Rich content kan heel wat verschillende vormen aannemen. We zetten een aantal aantrekkelijke opties op een rij:
- Video
- GIF
- Emoji
- Test
- Poll
- Interactieve afbeelding
- Rekenmachine
- Prijsgenerator
- Geluidseffect
- Bewegende CTA-button
- Muis-effect
- Pop-up scherm
Welke rich content werkt voor jou?
Net zoals haast alles bij SEO en content, is dit per situatie en bedrijf verschillend. Erachter komen wat het beste voor jou werkt? Zet een aantal A-B testen op om te achterhalen waar je doelgroep op ‘aan’ gaat. Pas wanneer je het test, weet je het zeker.
Wil je dat onze content-specialisten met je meekijken? Neem dan contact op met Heers. Wij zijn gespecialiseerd in SEO copywriting en content marketing. We gaan graag de strijd aan met jouw concurrentie. Ben jij ook klaar voor de wedstrijd?