Een tone of voice is de manier waarop jij klanten aanspreekt en schrijft op je website en andere online uitingen zoals posts op social media en video’s. Denk aan het gebruik van bepaalde woorden, zoals de Zweedse begroeting bij IKEA. Maar ook de keuze tussen een informele of formele toon, het gebruik van bepaalde tekens en accenten en de specifieke opbouw van de content.
De tone of voice bepaalt hoe jij iedereen die in aanraking komt met jouw bedrijf aanspreekt. Kijk eens naar grote merken zoals Coolblue, IKEA en Hema: zij hebben een unieke tone of voice die heel herkenbaar is voor de consument.
Waarom is een tone of voice belangrijk?
Een unieke tone of voice versterkt de unieke eigenschappen van jouw bedrijf. Door consistent te zijn met je tone of voice [lees: door de tone of voice in alle communicatie en uitingen door te voeren] wordt deze herkenbaar voor klanten. Dit versterkt je brand identity als geen ander.
Voorbeelden van een tone of voice
- Informeel vs. formeel
- Speels vs. serieus
- Informatief vs. fictief
- Persoonlijk vs. professioneel
- Toegankelijk vs. exclusief
- Enthousiast vs. eentonig
Dit is de grootste fout die bedrijven maken
Misschien vind je het moeilijk om een specifieke tone of voice te bepalen voor jouw bedrijf. De grootste fout die veel bedrijven maken, is het aanpassen van hun tone of voice op de spreektaal van hun doelgroep. Het klinkt misschien logisch om de manier van communiceren aan te passen op de mensen die je aan wilt spreken. Maar je kan daar als bedrijf toch echt de plank mee misslaan. Wanneer je als volwassenen jongeren wilt aanspreken, werkt het alleen maar averechts om termen als vet, cool en hip te gebruiken.
De onderdelen van een goede tone of voice
Merkpersoonlijkheid: wat is de persoonlijkheid van je bedrijf en wat zijn de kernwaarden? Ben je heel vriendelijk of liever wat professioneler. Is je bedrijf makkelijk te bereiken of is het erg exclusief? Zet als deze kenmerken op een rijtje om een duidelijk overzicht te creëren in je merkpersoonlijkheid.
Doelstelling: wat wil je bereiken met de teksten? Wil je informeren, amuseren, overtuigen, instrueren, activeren of opiniëren? Wanneer je iemand wilt informeren is je tone of voice anders dan wanneer je iemand alleen wilt amuseren.
Kanaal: op welk kanaal plaats je de content? Op social media kanalen zoals Facebook en Instagram mag de taal wat persoonlijker, losser en informeler. Op LinkedIn is de tone of voice juist wat zakelijker en formeler.
Doelgroep: wie wil je aanspreken? Ondanks dat je niet je gehele tone of voice moet baseren op die van je doelgroep, moet je ze niet helemaal vergeten. Houd bij het bedenken van deze tone of voice je ijkpersoon of persona in het achterhoofd. Wordt hij/zij aangesproken door de woorden die je gebruikt? Kan hij/zij zich vinden in de spreektaal en schrijfstijl? Wanneer je deze vragen met ja kunt beantwoorden, zit je op de goede weg.