CMS is de afkorting van Content Management Syste(e)m. Deze systemen zijn rond 2001 ontstaan vanuit de behoefte van klanten om zelf eenvoudig hun website te kunnen onderhouden. Om met behulp van een CMS een website te onderhouden is geen technische kennis nodig. Geen programmeurs meer nodig om iets te laten veranderen op je website!
In een CMS kunnen diverse rollen en redactiemodellen ingesteld worden zodat vrijwel iedere organisatie zelf op de juiste manier de website kan voorzien van content.
Wat is content precies?
Content is een breed begrip natuurlijk. De meest voorkomende vorm van content zijn webteksten, maar ook afbeeldingen, video’s en podcasts zijn vormen van content.
Content is zowel voor je vindbaarheid in Google als voor het overtuigen van de bezoekers op je website van belang.
De bekendste CMS’en
Er zijn zowel (dure) en commerciële CMS’s zoals SiteCore, SDL Tridion, GX en Greenvalley als Open Source systemen zoals Drupal, Joomla!, Typo3 en WordPress. Het nadeel van de commerciële systemen is dat er sprake is van een zogenaamde vendor lock-in, wat simpelweg betekent dat je niet zonder die partij kan.
Een systeem als WordPress, waar inmiddels 35% van alle websites wereldwijd op draait, wordt alleen in Nederland al door honderden kleine en grote bureaus ondersteund.
Daarnaast zijn er nog flink wat webbureaus die hun eigen CMS ontwikkeld hebben. Hier mis je in onze ogen enerzijds de toekomstvastheid (zowel qua bedrijf als doorontwikkeling van het product) en anderzijds heb je wel die vendor lock-in, waardoor je bij ‘relatieproblemen’ niet over kunt stappen naar een ander bureau.