Content management is een veel gebruikte term in de online marketing branche, maar wat is het nou eigenlijk? In onze ogen is content management het doelgericht beheren van alle content op je website. Aan het begin van deze eeuw ontstonden de eerste content management systemen (inmiddels noemen we zo’n systeem gewoon een CMS). Deze systemen maakten het makkelijker om de content op websites te beheren. Denk hierbij aan:
- rollen en rechten
- publicatie workflows
- het koppelen van content aan meerdere items op de website
- versiebeheer
- etc.
Enkele bekende Open Source CMS’en zijn WordPress, Joomla!, Drupal, Typo3, daarnaast zijn er ook diverse commerciële CMS’en zoals Sitecore, Kentico en Umbraco.
Content management: Wat heb je nodig?
Een CMS is een tool en heel erg handig, maar om je content doelgericht op een goede manier te beheren heb je meer nodig dan een tool.
Content strategie
Content schrijf je natuurlijk vanuit een bepaald idee, met een bepaald doel. Voor je content gaat managen heb je daarom een content strategie nodig waarin je zaken als de buyer persona’s, informatiebehoefte van je doelgroep en tone of voice vastlegt. In je content strategie leg je ook onderwerpen vast waarover geschreven dient te worden en idealiter leg je dit gelijk vast in een contentkalender (lees ons blog “Hoe maak je een contentkalender“).
Wat doet een content-manager?
Een content-manager heeft vaak de volgende taken:
- Het (her)schrijven van content
- Het bewaken van de Tone of Voice en evt. huisstijl
- Data-analyse m.b.v. Google Analytics (welke content scoort wel / niet)
- Het maken van een contentkalender
- SEO
SEO-kennis
Tegenwoordig wordt online content bijna niet meer gepubliceerd zonder rekening te houden met zoekmachine optimalisatie (SEO). Daarom moet iedere contentmanager in ieder geval de basisprincipes van SEO snappen (lees ons blog “Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google“) om goede webteksten te kunnen schrijven of om bestaande content te optimaliseren.