Content optimalisatie is een veelgebruikte term in de wereld van SEO. Vaak wordt het in de opstartfase van een SEO-traject gebruikt om bestaande website teksten te verbeteren. Maar wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met het optimaliseren van content?
Er zijn 2 manieren om content te optimaliseren:
- Voor de gebruiker
- Voor zoekmachines zoals Google
Content optimaliseren voor de gebruikers
Je wil dat je content de bezoekers van je website verleidt en ze aanzet tot actie (conversie). Dat is wat anders dan zomaar je dienst of product te beschrijven in een lap tekst. Je moet de informatiebehoefte van je bezoekers snappen. Je moet begrijpen wat ze raakt en overhaalt om in actie te komen. Je wil dat al je content dezelfde tone of voice hanteert. Wat je wil is een goede content strategie waar je al dit soort zaken (en meer) in vastlegt.
Daarnaast wil je dat je tekst ook visueel aantrekkelijk is voor je bezoekers. Denk hierbij aan:
- Pakkende headers
- Korte zinnen
- Korte alinea’s
- Vetgedrukte woorden
- En bullet lists
Daarnaast wil je natuurijk ook actief i.p.v. schrijven. Allemaal zaken, waar een ervaren (SEO) tekstschrijver rekening mee houdt bij het schrijven van webteksten.
Content optimalisatie voor Google
Vaak wordt in SEO-projecten gesproken over ‘content optimalisatie’. Met het optimaliseren van content wordt dan bedoeld dat een bestaande tekst onder de loep wordt genomen en geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines aan de hand van een aantal SEO-richtlijnen voor content. Denk hierbij aan zaken zoals:
- Keyword densitiy
- Zoekwoorden op de juiste plaatsen (SEO titel, headers, 1e alinea, etc.)
- Interne links
- Toevoegen van synoniemen en evt. long tail keywords.
Sla niet door in het gebruik van zoekwoorden en synoniemen, want de “über SEO-tekst” wil je absoluut niet op je website.
Alles weten over wat goede content volgens Google is? Lees ons blog “Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google?“.