Hoewel Google steeds slimmer wordt is keyword density (zoekwoorddichtheid) nog steeds een factor waar je rekening mee moet houden als je met SEO bezig bent. Al jaren beweren veel tekstschrijvers dat Google slim genoeg is om niet meer op zoekwoorden te letten en dat Google zowel de zoekintentie van hun gebruikers als webteksten zo goed snapt, dat je er niet op hoeft te letten hoe vaak, waar en of je je zoekwoord gebruikt.
Spoiler alert! Dat is (zeker als het gaat om Nederlandse teksten) niet zo.
Wat is keyword density eigenlijk?
Keyword density is aantal keer dat een zoekwoord in een tekst terugkomt als percentage van het totale aantal woorden van die tekst. Zelf houden we zo’n 3% aan als richtlijn om te voorkomen dat Google het als keyword stuffing ziet, maar in de praktijk zien we percentages van 5-6% ook nog prima werken.
Je kan je keyword density eenvoudig checken via een tool als de Keyword Density Checker.
Voorkom keyword stuffing!
Zorg dat je niet overdrijft met het gebruik van het zoekwoord. Doe je dat wel dan zal je tekst in veel gevallen niet lekker leesbaar zijn voor je bezoekers en loop je het risico dat Google het als keyword stuffing / keyword spam gaat zien. Dit laatste kan resulteren in een Google Penalty.
Is keyword density belangrijk?
Ja! Toegegeven in talen als het Engels is Google al best slim geworden en snappen ze zoekintenties en teksten al goed, maar in het Nederlands is het allemaal nog wat minder. Daarom is het echt verstandig om je zoekwoord voldoende terug te laten keren in je tekst en ook op de juiste plaatsen in de tekst. Meer over waar je het zoekwoord moet laten in je tekst lees je in ons blog ‘‘Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google‘.