Zonder zoekwoorden kom je niet ver in Google. Hier leggen wij jou precies uit wat een zoekwoord, ook wel keyword genoemd, is en waar je dat woord dan allemaal moet laten op je website.
Wat is een zoekwoord?
Een zoekwoord is precies wat het woord zegt. Het woord waarmee je zoekt. Oftewel het woord dat je in de zoekbalk van Google invult. Wanneer je überhaupt gevonden wil worden door Google zijn keywords belangrijk. Google heeft die zoekwoorden namelijk nodig om te begrijpen waar een pagina overgaat. Wanneer jij 20x het begrip ‘SEO uitbesteden‘ in je tekst zet is de kans wel héél groot dat Google begrijpt dat de pagina over SEO uitbesteden gaat.
Tegenwoordig is Google meer op zoek naar de balans. Dat betekent geen extreme aantallen van het zoekwoord in de tekst – dat komt namelijk spammy over. Google wordt gelukkig steeds slimmer en snapt inmiddels ook synoniemen van zoekwoorden. Maar hoe je het went of keert: dat zoekwoord moet nog wel in de tekst gezet worden wil Google jou begrijpen. En geloof ons maar, dat wil je.
Meerdere soorten zoekwoorden
We kunnen die zoekwoorden onderverdelen in verschillende categorieën:
- Short tail zoekwoorden;
- Longtail zoekwoorden;
- Focus zoekwoorden.
Een short tail zoekwoord bestaat vaak uit één of twee woorden en een longtail zoekwoord is meestal wat langer. Soms wel zes woorden lang! Maar niet alleen de lengte onderscheidt te twee van elkaar. Ook concurrentie en zoekvolume zijn factoren die short en longtail zoekwoorden van elkaar onderscheiden.
Short tail zoekwoorden
Op short tail zoekwoorden zit er namelijk meer concurrentie. Dit zijn vaak generieke termen waar veel op wordt gezocht. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord SEO teksten. Het is aantrekkelijk voor bedrijven om op dit woord gevonden te worden. Daardoor kan het lastiger zijn om in de top van Google te komen, meer bedrijven strijden immers om die #1 positie.
Focus zoekwoorden
Dan heb je nog een focus zoekwoord, oftewel het focus keyword. Dit is het zoekwoord waar de tekst over gaat en waar je per se op gevonden wil worden. Hier zit vaak het meeste zoekvolume op en de concurrentie is te overzien. Je moet hier een natuurlijke afweging in maken. Het heeft immers geen zin om al je uren te stoppen in een zoekwoord waar zóveel concurrentie op zit, dat je met geen mogelijkheid tussenkomt. Dat is zonde van je noeste arbeid. Een goed voorbeeld van een focus zoekwoord is: SEO uitbesteden.
Longtail zoekwoorden
Dit zijn dus de langere zoekwoorden. Deze hebben soms wel zes tot zeven woorden. Denk bijvoorbeeld aan het longtail zoekwoord: ‘SEO teksten laten schrijven‘. Omdat deze longtail zoekwoorden vrij specifiek zijn, wordt er minder op gezocht per maand. Dit betekent dat het zoekvolume lager is dan bij bijvoorbeeld het focus zoekwoord. Toch moet je deze zoekwoorden niet meteen afschrijven. Want de concurrentie is vaak ook lager. Dit betekent dat je met een goede website en knallende content redelijk ‘makkelijk’ in de top #3 komt te staan in Google. Daarom noemen we dit bij Heers ook wel ‘laaghangend fruit’.
Hoe gebruik je het zoekwoord dan?
Wanneer mensen op een bepaald woord zoeken, wil je dat jouw pagina in ieder geval in de top #3 staat. En als je echt fanatiek bent, wil je natuurlijk direct binnenkomen op het hoogste podium. Dit doe je dus door het woord vaak genoeg in de tekst te zetten zodat Google begrijpt dat jouw pagina hierover gaat. Wanneer is vaak genoeg? Bij Heers hanteren we een natuurlijke keyword density van 2 tot 3%.
Door je aan een bepaald percentage te houden en het zoekwoord te spreiden in de tekst probeer je zo ‘onopvallend’ mogelijk het woord te verwerken. Zorg dat je niet aan keyword stuffing doet, daar straft Google je namelijk voor af – en de doelgroep vindt het trouwens ook niet prettig.
Er zijn een paar plekken waar het zoekwoord sowieso voor moet komen. Zoals de:
- Meta title
- Meta description
- H1(titel)
- H2 en H3’s
- Introductie (1e alinea)
- Broodtekst (lopende tekst)