We googelen wat af met zijn allen. Je weet dat een hoge positie in de SERP (Search Engine Result Page) erg bevordelijk is voor het aantal clicks naar jouw website. Hoe hoger je rankt, hoe meer potentiële klanten doorklikken naar jouw zoekresultaat. Zo gaan 31,7% van alle clicks gaan naar de #1. Een goede positie in Google is dus écht goud waard. Je kunt dit zoekresultaat optimaliseren voor potentiële klanten én de zoekmachine Google door een aantrekkelijke meta description toe te voegen.
Maar ja, wat is een meta description?
Een meta description is een beschrijving van de pagina in kwestie. Het dekt de lading én zet aan tot actie. Je wilt namelijk dat potentiële klanten klikken op jouw link, deze pagina vervolgens bezoeken om uiteindelijk bij jou klant te worden. Deze korte samenvatting komt tevoorschijn in de SERP (onder de title tag) wanneer een gebruiker het door jou gekozen focus keyword intikt in de zoekbalk.
Hoe lang mag een meta description zijn?
Een meta description is tussen de 120 en 158 karakters lang. Al zijn hier de meningen wel over verdeeld. Werk je met de tool Yoast in WordPress? Dan krijg je bij het invoeren van de beschrijving vanzelf een groene balk te zien wanneer een meta description aan het ‘juiste’ aantal karakters voldoet.
SEO beschrijving, meta beschrijving of meta omschrijving?
Deze begrippen worden regelmatig door elkaar gehaald. Iets wat verwarrend kan zijn wanneer je nog redelijk nieuw bent in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO). Ze betekenen namelijk allemaal hetzelfde.
Meta beschrijving optimaliseren voor SEO: onze tips & tricks
Wil je eerder en sneller gevonden worden in Google? Dan kun je aan de bak met SEO. Er zijn namelijk zóveel aspecten die je kunt optimaliseren zodat je pagina niet alleen beter rankt, maar ook aantrekkelijker is voor potentiële klanten om op te klikken. Ons devies? Ga aan de slag met de meta description. Dit zijn onze tips & tricks:
- Blijf binnen de 120-158 karakters
- Verwerk je focus keyword in de tekst
- Verwerk wanneer het mogelijk is ook longtail zoekwoorden in de omschrijving
- Eindig met een Call To Action (CTA): dit kan zijn: Klik hier! Vraag hier een offerte aan, Lees meer na de klik etc.
- Benoem de USP’s van jouw bedrijf zoals: Vandaag besteld = morgen in huis, Gratis verzending, Gratis prijsindicatie etc.
- Werk met emoji’s en symbolen om op te vallen tussen de andere zoekresultaten
Verrijkte zoekresultaten met SEO
In de SERP telt: hoe opvallender hoe beter. Je wilt er tussen alle soortgelijke bedrijven echt uitspringen. Iets wat mogelijk is met verrijkte zoekresultaten die jouw meta description optimaliseren Met behulp van local SEO wordt de locatie van jouw kantoor, showroom of winkel getoond bij de SEO beschrijving. Ook is er een mogelijkheid om een telefoonnummer toe te voegen, reviews te tonen en antwoord te geven op veel gestelde vragen.
Een voorbeeld van een goede meta beschrijving
Misschien vraag jij je inmiddels af: hoe ziet een goede meta description er voor SEO dan uit? We geven je daarom graag een voorbeeld van een meta beschrijving die wij hadden kunnen typen met het focus zoekwoord: online marketing bureau.
Op zoek naar een online marketing bureau? Heers brengt jou naar de nummer #1 positie in Google. ✓ 100% maatwerk → Vraag hier je offerte aan!