Longtail zoekwoorden (longtail keywords) zijn zoekopdrachten in de zoekmachines die uit meerdere woorden bestaan.
Een ‘normaal’ kort zoekwoord (shortail) is bijvoorbeeld ‘SEO’ en een longtail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘SEO specialist inhuren‘.
Het grote verschil zit hem meestal in de zoekintentie. Als iemand ‘SEO’ in Google intypt kunnen daar verschillende gedachten achter zitten.
- Je wilt weten wat SEO is, omdat je er zelf mee aan de slag wilt.
- Je bent scholier en wilt een spreekbeurt houden over SEO.
- Je bent op zoek naar iemand die je met SEO kan helpen.
- Je bent op zoek naar bewijslast dat een partij die SEO verkoopt zelf ook weet hoe het werkt.
Voor onszelf zijn de 1e 2 zoekintenties niet echt interessant, maar 3 en 4 zouden wel eens potentiële klanten kunnen zijn.
De zoekintentie bij longtail zoekwoorden
Bij de longtail zoekwoorden is de zoekintentie duidelijker. Bij het eerder genoemde voorbeeld ‘SEO specialist inhuren’ is degene die zoekt in 9 van de 10 gevallen op zoek naar iemand, die tegen betaling, komt helpen met de SEO.
In een enkel geval kan het natuurlijk ook een concurrent zijn, die wil weten wie welke posities in Google bemachtigd heeft 😉
De kans dat die zoekopdracht (‘SEO’ in combinatie met ‘specialist inhuren’) dus een concrete lead oplevert is veel groter dan de zoekopdracht ‘SEO’.
In het blog ‘Zoekwoorden bepalen, van zoekvolume en customer journey naar conversie‘ lees je meer over welke zoekwoorden interessant kunnen zijn.
Onderzoek naar (longtail) zoekwoorden
Om te weten welke zoekwoorden je de meeste leads en omzet op kunnen gaan leveren is het verstandig een zoekwoorden-onderzoek te doen. Het liefst voor je begint met het bouwen van de website, omdat je de uitkomst gelijk kunt verwerken in de structuur van je website en je ook weet welke teksten er allemaal geschreven moeten worden.