Google Ads is het wereldberoemde online-advertentieprogramma waarin data verzameld, geanalyseerd en geoptimaliseerd wordt. Tegenover het uitbesteden van een opgegeven budget kun je advertenties online zetten en meten hoe deze presteren. Dit doe je door middel van een biedstrategie.
En nee, daar blijft het niet bij. Je kunt namelijk ook de focus leggen op de advertenties met de meest waardevolle bevindingen. Hoe “waardevol” de bevindingen zijn is sterk afhankelijk van het bedrijfsdoel. Maar het is ook afhankelijk van in welke marktsituaties een bedrijf zich bevindt.
Naast biedstrategieën heb je ook slimme biedstrategieën. betekent dit dat de handmatige biedstrategieën dom zijn? Nee, dat niet. De slimme biedstrategieën maken gewoon gebruik van machine learning. Een AI die de strategie sneller laat leren van data. Hartstikke slim van die strategie dus.
Google biedt verschillende biedstrategieën aan waarmee bedrijven hun ad-campagens kunnen afstemmen op de bedrijfsdoelstellingen. Voor ieder campagne is het kiezen van een biedstrategie vereist. Zo wordt duidelijk waar Google Ads op moet focussen. Dit kan, onder andere, het volgende zijn:
- Het binnenhalen van zoveel mogelijk verkeer op de website;
- Genereren van verkoop;
- Het vergroten van je naamsbekendheid.
Verder kun je restricties toepassen op het uitgeven van het dagbudget. In het volgende kopje zetten we de meerdere biedstrategie mogelijkheden op een rij. Ook brengen we verduidelijking over de kaders van hun toepassingen.
Dit zijn verschillende biedstrategie opties
Voor het optimaliseren van je Google ads campagnes krijg je de optie om te kiezen tussen acht verschillende biedstrategie mogelijkheden. (Ja acht, echt waar). Deze worden ingedeeld in handmatige – en slimme biedstrategieën. Het grootste verschil tussen de twee is dat de biedingen in de slimme variant automatisch gegenereerd worden. Hier komt wel bij kijken dat met de slimme biedstrategie je meer of volledige controle over je data overdraagt aan Google. Dit komt met zowel voor- als nadelen.
Daarnaast weet Google zeldzame data te verzamelen voor het aanpassen van biedingen met realtime signalen. Deze signalen kunnen onder andere de demografie, browser, locatie en het actieve tijdstip omvatten van zoekers. Met behulp van machine learning detecteert Google dan de meest optimale situaties om advertenties te vertonen en presenteert deze advertenties onder de juiste omstandigheden.
Onder de handmatige biedstrategie vallen:
- Handmatige CPC (Cost-per-Click);
- Verbeterde CPC.
De slimme biedstrategie omvatten:
- Doelvertoningspercentage;
- Klikken maximaliseren;
- Conversies maximaliseren;
- Conversiewaarde maximaliseren;
- Doel-CPA:
- Doel-ROAS.
Wil je een uitgebreide uitleg van de strategieën? Klik op de bovenstaande links.
Moet jij ook je Google Ads optimaliseren, maar weet je niet precies hoe? Of heb je simpelweg geen zin om het allemaal uit te zoeken? Kies voor het uitbesteden van Google Ads, onze Google Ads-specialisten helpen je graag!