Wat is ROAS?
ROAS is de afkorting van Return On Advertising Spend, een formule waarmee je de effectiviteit van je Google Ads campagne kan meten.
ROAS wordt vaak uitgedrukt in een percentage en bereken je als volgt:
Opbrengst / Kosten * 100% = % ROAS
Voorbeeld:
Stel je Google Ads campagne levert binnen een maand 10 conversies (bv. productverkopen) op met een totale waarde van €2000, – . Om tot deze 10 conversies te komen heb je €500, – uitgegeven. Je ROAS is dan:
€2000 / €500 * 100%= 400%
Dit percentage zegt veel meer over hoe rendabel je Google Ads campagne is dan bijvoorbeeld het aantal vertoningen, klikken, de gemiddelde positie of zelfs het aantal conversies.
Doel-ROAS
Doel-ROAS is een van de biedstrategieën. Met deze biedstrategie laat jij de touwen los en geef je de controle over aan Google om je CPC (Cost-per-Click) te beheren. Wat gaat Google vervolgens doen? Juist, het doel bepalen van jouw ROAS. Dus: jouw doel-ROAS bepalen. Voor iedere euro aan advertentiekosten bepaalt Google hoeveel je aan bruto omzet terug krijgt.
Stel je voor: voor iedere euro aan advertentiekosten is het doel om €3 aan omzet (conversiewaarde) te genereren. Je hebt dan een doel-ROAS van 300%. Wanneer je dit doel instelt worden vervolgens de CPC-biedingen door Google automatisch ingesteld om de meeste waarde uit de conversies te halen en het opgegeven doel-ROAS te bereiken.
Het opgegeven doel-ROAS heeft invloed op de hoeveelheid verkeer naar jouw website. Uiteindelijk heeft het dus invloed op hoeveel omzet je maakt (belangrijk!). Let goed op, want een te hoog ingestelde doel-ROAS kan nadelig zijn voor de totale conversiewaarde. Wanneer Google geen klikken kan verzamelen om te voldoen aan de hoge doelstelling, kan dit voor minder vertoningen, kliks en dus conversies via de advertenties zorgen. Ambitieus zijn is goed. Maar te ambitieus zijn komt als een boemerang bij je terug.
Hoe werkt deze vorm van ROAS?
Dankzij de conversiewaarden (prijzen van de producten) die worden vermeld maakt Google Ads een voorspelling van de toekomstige omzetwaarden. Hiermee wordt naar. de volgende twee dingen gestreefd:
- Het realiseren van het gemiddelde rendement op de advertentiekosten (ROAS) dat is opgegeven.
- De conversiewaarde maximaliseren.
Dat doe je door rekening te houden met het gewenste rendement. Bepaalde conversies leiden tot een hogere of lagere ROAS. Maar Google is slim en houdt hier rekening mee. Google stabiliseert de conversiewaarde per kosten in verloop van tijd.
Doel-ROAS, dit is wanneer je het gebruikt
Een doel-ROAS wordt vaak bij webshops gebruikt. Per productcategorie kunnen verschillende campagnes opgezet worden met een doel-ROAS gericht op de marges per prodcuctgroep. Wanneer de winstmarge binnen een bepaalde productcategorie bijvoorbeeld 20% is, moet het doel-ROAS uiteraard anders ingesteld worden dan bij producten met een winstmarge van 40%. Zo kun je altijd adverteren met een duidelijk doel om winstgevend te zijn.
Net als bij de andere slimme biedstrategieën beschik je idealiter over voldoende conversiedata (+/- 15 conversies per campagne per maand) om de doel-ROAS biedstrategie effectief toe te passen.
Je kunt deze vorm van ROAS ook combineren met de biedstrategie ‘conversiewaarde maximaliseren’. Lees hier meer [link naar begrip conversiewaarde maximaliseren] over hoe dit toegepast kan worden.
Kortom, doel-ROAS is een biedstrategie waarmee Google streeft om de opgegeven conversiewaarde te behalen voor iedere euro aan advertentiekosten. Deze strategie wordtvaak gebruikt bij webshops waar men al over veel (conversie) data beschikt in het account.
Op zoek naar een Google Ads-specialist? Wij helpen je graag verder!