ROAS is de afkorting van Return On Advertising Spend, een formule waarmee je de effectiviteit van je Google Ads campagne kan meten.
ROAS wordt vaak uitgedrukt in een percentage en bereken je als volgt:
Opbrengst / Kosten * 100% = % ROAS
Voorbeeld:
Stel je Google Ads campagne levert binnen een maand 10 conversies (bv. productverkopen) op met een totale waarde van €2000, – . Om tot deze 10 conversies te komen heb je €500, – uitgegeven. Je ROAS is dan:
€2000 / €500 * 100%= 400%
Dit percentage zegt veel meer over hoe rendabel je Google Ads campagne is dan bijvoorbeeld het aantal vertoningen, klikken, de gemiddelde positie of zelfs het aantal conversies.
Slim bieden met Target-ROAS
Binnen Google Ads kun je ‘slim bieden’ op Target-ROAS, hiermee geeft je eigenlijk aan Google aan welke ROAS je nastreeft en Google’s machine learning doet de rest. De tijd, die je hiermee kunt besparen kun je dan in andere onderdelen van de Google Ads campagne steken, zoals A/B testen, zoekwoorden optimaliseren en data verrijken.