RSA, oftewel Responsive Search Ad, is een hulpmiddel aangeboden door Google voor het uitvoeren van optimale advertentiecampagnes in het Google Ads systeem. Door het aanbieden en overeenstemmen van meerdere zoekwoordencombinaties in het systeem met de zoekopdrachten van gebruikers worden er relevantere resultaten vertoond. Meer uitleg over de toepassing van RSA vind je hieronder. We helpen je graag, zodat jij het onderwerp volledig beHEERSt.
Hoe werkt RSA precies?
In juni ’22 bracht Google een nieuwe functie uit voor haar Google Ads gebruikers. Over het algemeen geldt bij een zoekopdracht dat adverteerders bepalen wat je te zien krijgt en Google of je het te zien krijgt. Adverteerders bepalen een titel, beschrijving en URL. Waar het vooraf gelimiteerd was op één kop en één beschrijving per advertentie, geeft Google adverteerders de nieuwe optie voor het opgeven van meerdere zoektitels bij de ontwikkeling van een advertentie. De mogelijkheid is er nu tot het toevoegen van vijftien koppen en vier beschrijvingen.
Voorafgaand aan de update konden de advertenties bijgewerkt worden door tekstwoorden te vervangen of te wissen, bekend als Expanded Tekst Ads. Na de update is dit niet meer mogelijk. Wederom krijgt de zoeker één kop en één beschrijving te zien uit hun zoekacties. De vernieuwing vindt plaats bij de Ads specialisten. Oorspronkelijk werd door Ads-specialisten gekozen in welke volgorde de koppen en beschrijvingen zich zouden vertonen.
Momenteel automatiseert Google op basis van meerdere testen welke samenstelling van de vijftien koppen en vier beschrijvingen het beste scoort en het meest aansluit op de zoekopdracht van de zoeker. Vervolgens vertoont Google de best presterende zoekwoorden in de best denkbare volgorde. Met RSA’s krijg je de optie tot het toevoegen van meerdere titels en beschrijvingen. Google vertoont hierna de meest relevante combinaties met behulp van slimme programma’s en besluit welke het meest synchroniseren met de zoekwoorden van de zoeker.
Voordelen RSA Campagne
Het voordelige van RSA-campagnes is dat de toepassing ervan zowel voor de adverteerder als voor de zoeker gunstiger wordt. De zoekers krijgen relevantere berichten te zien op hun feed en komen sneller terecht op een pagina waar ze werkelijk naar op zoek zijn. De adverteerders daarentegen, baten door het aantrekken van een meer geschikte doelgroep. Een win-winsituatie dus!
Het doorvoeren van RSA’s is naast de vanzelfsprekende redenen ook aantrekkelijk vanwege de bijgevolgen. Data is namelijk heilig voor Ads-specialisten. Met behulp van de juiste data kunnen de RSA-campagnes geoptimaliseerd worden. Hier zijn vervolgens meer winstmarges op te pakken. Daarom is het cruciaal om zoveel mogelijk kwalitatieve data te verzamelen. Binnen Google Ads is het uitvoeren van A/B split-testen één van de waardevolle manieren om erachter te komen welke strategieën het beste werken. Er zijn minimaal 5000 impressies nodig om deze test uit te kunnen voeren. Gezien RSA’s het aantal impressies ruim verhogen, wordt het split-testen eenvoudiger, simpelweg omdat er meer data beschikbaar is. Meer verbeterde campagnes dus.
Kortom, het doorvoeren van de vernieuwingen brengt voor de gebruikers een verbeterde customer journey met zich mee. Dit betekent op zijn beurt dat adverteerders meer kans krijgen op het behalen van hogere Click-Through-Ratios’s (CTR) en meer conversie. Het is dus belangrijker dan ooit tevoren dat de adverteerders klaar zijn voor het optimaliseren van hun zoekopdracht. De resultaten die worden behaald via Google Ads kunnen er drastisch op achteruit gaan, indien de nieuwe functie van RSA slecht wordt geïmplementeerd.
RSA- vs. DSA-Campagne
Wat RSA en Dynamic Search Ads (DSA) onderscheidt van elkaar, is dat onder RSA-campagnes de controle over de inhoud van de teksten behouden wordt. Na het vastleggen van de koppen en beschrijvingen wordt door middel van Google Machine Learning bepaald welke combinaties eersteklas resultaat boeken. Er is dus sprake van een gematigd aandeel aan zeggenschap bij RSA’s, terwijl bij DSA’s de verantwoordelijkheid volledig wordt overgedragen aan Google zelf. Ook bestaat de faciliteit voor het vastzetten van titels en koppen binnen RSA-campagnes.
Ben jij ook benieuwd naar wat de RSA-vernieuwingen kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Geen zin om het zelf uit te zoeken? Bespaar tijd en laat je Google Ads account uitbesteden aan Heers!