Een zoekwoorden combinatie is een combinatie van losse zoekwoorden waar gebruikers op zoeken om vaak een specifiek resultaat in de SERP te krijgen. Een zoekwoorden combinatie wordt gebruikt om gerichtere en relevantere zoekresultaten te krijgen en is anders dan alleen een zoekwoord.
‘Online marketing bureau‘ is bijvoorbeeld een ‘los’ zoekwoord. Wanneer je echter specifiek op zoek bent naar een online marketing bureau in een bepaalde regio, kun je de zoekopdracht specifieker maken door bijvoorbeeld te zoeken op ‘online marketing bureau Amsterdam’ of zelfs ‘online marketing bureau Amsterdam Zuid’.
Dit zijn beide zoekwoorden combinaties waarmee je in dit geval relevante zoekresultaten kunt krijgen dan wanneer je enkel gebruik zou maken van een zoekwoord.
Waarom zoekwoorden combinaties?
Je vraagt je misschien af waarom deze gecombineerde zoekwoorden zo interessant zijn bij het doen van je zoekwoorden onderzoek. Wanneer je een zoekwoordenonderzoek gaat doen, moet je zoekwoorden combinaties (ook wel longtail zoekwoorden genoemd) zeker niet vergeten.
Deze longtail zoekopdrachten hebben vaak een hogere CTR (Click Through Rate) doordat ze specifieker zijn. Er wordt dan wel wat minder gezocht op een gecombineerde zoekwoorden, maar degenen die er wél op zoeken zijn dan ook echt geïnteresseerd.
Voorbeeld
Wanneer iemand namelijk bijvoorbeeld zoekt op ‘luxe wandkapstok op maat kopen’ zal degene vaak beter weten naar wat voor kapstok hij op zoek is dan iemand die zoekt op ‘kapstok kopen’.
Minder zoekvolume, maar wel interessant
Op de zoekwoorden combinaties zit dus minder zoekvolume per maand, waardoor de zoekwoorden door sommige partijen buiten beschouwing worden gelaten. Als Google ads- of SEO specialist vinden we het daarom juist erg interessant om het zoekvolume op juist de gecombineerde zoekwoorden (of longtail zoekwoorden) te checken en zo de concurrentie voor te zijn.
Doordat de intentie van de doelgroep veel meer gericht is op kopen, is het dus enorm interessant om je ook op gecombineerde zoekwoorden te richten.