Als het om zoekmachine marketing (SEM) gaat komt zoekvolume altijd ter sprake. Zowel voor SEO als voor SEA is het goed om te weten hoe vaak er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. In ieder zoekwoorden-onderzoek zul je dan ook de term ‘zoekvolume’ tegenkomen.
Google en zoekvolume
Binnen Google betekent zoekvolume: het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar een bepaalde term in Google gebaseerd op het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. Dit volume is altijd afgerond. Dat betekent dus ook dat als Google een zoekvolume van 0 aangeeft dat er best nog wel mensen kunnen zijn die op die term zoeken of gezocht hebben.
Wil je de trends op het gebied van zoekvolumes volgen dan is Google Trends de beste bron.
Generieke zoekwoorden zoals ‘auto’ hebben vaak veel zoekvolume. Longtail zoekwoorden (zoals auto huren) hebben vaak minder volume, maar daar tegenover staat dat de zoekintentie vaak gerichter is en daarmee de kans op conversie groter is.
Hoeveel is genoeg?
Veel mensen, die net beginnen met SEO, vragen zich af hoeveel zoekvolume er moet zijn om het interessant genoeg te maken om er op te focussen. Zoekvolume is echter niet iets wat je als iets op zichzelf kan zien. Zoekvolume moet je altijd in relatie zien tot:
- Zoekintentie (hoe groot is de kans dat die zoekopdracht geld oplevert?)
- Marge op je product / Potentiële omzet van een lead
- De concurrentie in Google (de kosten die nodig zijn om leads te genereren)
Om uit te rekenen hoeveel omzet je ‘laat liggen’ hebben we een eenvoudig rekenmodel beschreven op basis van bovenstaande gegevens in combinatie met je positie in Google. Lees het artikel ‘Hoeveel omzet loop jij mis?‘.
Meer weten over zoekvolumes, zoekintentie en zoekmachine optimalisatie? Laat het ons weten.