De laatste jaren hebben veel bedrijven meer omzet gerealiseerd via zoekmachine marketing. Helaas zijn er ook nog steeds een heleboel bedrijven die niet weten hoeveel omzet ze mislopen door niet goed te scoren in Google (en Bing en DuckDuckGo). Gelukkig kunnen we die mensen helpen aan nuttige inzichten en in dit blog een goede indicatie geven. Gebruik de formule hieronder en bereken hoeveel omzet en leads jij misloopt!
Inhoudsopgave
Waar sta je nu?
- Wat is je gemiddelde klantwaarde? Dus, hoeveel verdien je aan de verkoop van een product of dienst? Hoeveel is een lead je waard?
- Hoeveel mensen zoeken maandelijks via Google naar jouw product of dienst?
- Op welke pagina en plaats sta je in de Google zoekresultaten?
Voorbeeld
- Je verkoopt een training of adviestraject en je verdient €500,- per klant.
- 1400 mensen per maand zoeken naar die training of dat advies.
- Je staat op pagina 3 van Google.
We maken het niet mooier dan het is: op nummer 1 in de gratis resultaten van Google (SEO) verdien je namelijk niet €700.000,- per maand. Ook bovenaan in de betaalde resultaten van Google (SEA) kom je in dit voorbeeld niet aan zulke bedragen.
Wie klikt waar en hoe vaak in Google?
In een onderzoek (update uit september 2020) van 1.801 gebruikerssessies is gebleken dat 65% (van de mensen die klikken*) in Google op een organisch resultaat klikt en 19% op een advertentie in Google. De overige kliks gaan tegenwoordig naar de andere functionaliteiten in Google zoals Google Mijn Bedrijf en de Local Pack bijvoorbeeld (het overzicht van bedrijven in je buurt die aanbieden wat jij zoekt).
Maar niet iedereen klikt altijd op die bovenste resultaten: de titel en beschrijving van je advertentie of organische vermelding moet wel verleidelijk genoeg zijn om erop te klikken.
Wat levert een matige positie in Google je op?
Terug naar het voorbeeld: je staat op pagina 3 in Google. Eerlijk is eerlijk, met een beetje geluk en wat lokale relevantie levert je dat per maand heel misschien wel 5 bezoekers op. Met een conversie percentage van 4% (dan moet je al een behoorlijk goede, verleidelijke website hebben) levert dat dan dus 0,2 X €500,- per maand op = €100 omzet per maand. Dit maakt dus €1.200,- per jaar om je te compenseren voor de kosten van je website (ontwerp, ontwikkeling, hosting en onderhoud) en je tijd voor bijvoorbeeld het schrijven van je diensten- of productpagina’s en blogs….
Wat is een gangbaar conversie percentage?
Landingspagina platform Unbounce doet ieder jaar onderzoek naar de conversie percentages per branche. Dit onderzoek laat zien dat dat percentage sterk afhankelijk is van de branche / het type website. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de onderstaande branches en conversie percentages:
- Webshops: 3,5%
- Zakelijke diensten: 2,6%
- Restaurants: 6,1%
- Financieel: 3,8%
Grofweg kan wel gezegd worden dat de meeste branches tussen de 2-5% zitten.
Wat levert een toppositie in Google je dan op?
Stel, je staat niet op pagina 3 maar op positie nummer 3 op pagina 1 in de zoekresultaten van Google. In dat geval kun je rekening houden met een CTR (Click-Through Rate / doorklik ratio) van zo’n 11%.
11% van 910 zoekopdrachten (1400 zoekopdrachten waarvan 65% klikt op de organische resultaten) maakt in totaal 100 bezoekers op je website. Laten we uitgaan van hetzelfde conversie percentage, want je webdesign en content zijn hetzelfde gebleven. Als 4% van je 100 website bezoekers converteert, komt dat neer op 4 converterende website bezoekers per maand. Dat levert dan dus 4 x €500,- per maand = €2.000,- omzet per maand op.
Update 27-03-2023: bovenstaande CTR’s zijn gebaseerd op een onderzoek uit december 2022 van https://backlinko.com/google-ctr-stats
Andere data uit dat onderzoek:
- De #1 heeft een CTR van 27,6%
- De #2 heeft een CTR van 15,8%
- De #3 heeft een CTR van 11%
- De #4 heeft een CTR van 8,4%
- De #5 heeft een CTR van 6,3%
- De #6 heeft een CTR van 4,9%
- De #7 heeft een CTR van 3,9%
- De #8 heeft een CTR van 3,3%
- De #9 heeft een CTR van 2,7%
- De #10 heeft een CTR van 2,4%
- Een plaats stijgen heeft dus veel meer effect als het van positie #3 naar #2 is dan van #10 naar #9
- Url’s met het zoekwoord hebben een 45% hogere CTR dan url’s zonder zoekwoord
- Zoekopdrachten voor long tail keywords hebben meestal een hogere CTR
Het maakt volgens een ander onderzoek uit maart 2021 wel veel uit of die zoekopdrachten vanaf mobiel of desktop gedaan worden. Dit onderzoek laat nl. zien dat op mobiel ruim 75% van alle zoekopdrachten geen klik naar een website (buiten Google’s eigen netwerk) gaat. Bij dergelijke zoekopdrachten zou je dus maar 25% overhouden wat verdeeld moet worden onder de topposities. Wij kijken graag samen met je naar de specifieke kansen op basis van testen en inmiddels een flink gevulde database met gegevens over posities in en bezoekers vanuit Google.
Alleen de top
Maar al met al laten alle onderzoeken zien dat ‘het grote geld’ verdiend wordt met de top 3 posities. Positie 4 en 5 doen het ook nog redelijk, maar naarmate je lager op de pagina komt wordt de CTR ook lager. Positie #9 of #10 maakt niet zoveel uit volgens de data.
Maar we blijven eerlijk en maken het niet mooier dan het is. Als er 1.400 zoekopdrachten per maand zijn, is er ook concurrentie om binnen Google bovenaan te komen staan. Dit betekent dat je tijd en/of geld moet investeren om op die nummer 3 positie te komen en blijven. Afhankelijk van de concurrentie moet je dus ook een percentage van die €2.000,- opzij zetten voor een fatsoenlijke zoekmachine marketing campagne.
Wat kost zo’n toppositie in Google dan?
Een grove indicatie voor het benodigde zoekmachine optimalisatie budget is zo’n 15% van de te behalen omzet. In dit geval is dat €300,- (15% van €2.000,-). Ook heb je een aantal maanden nodig om op die nummer 3 positie te komen, maar je krijgt natuurlijk geleidelijk aan steeds meer bezoekers. Je gaat in de aanloop naar die positie dus al meer verdienen dan je op pagina 3 deed.
Kortom, met wat investeringen op de juiste plekken kun je je omzet vele malen meer maken!
Op basis van de concurrentie kun je in Google Ads de kosten per klik (op je advertentie) in kaart brengen. Op basis van die kosten per klik en het gewenste aantal kliks per maand kun je dan je maandelijkse advertentiebudget bepalen. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog tijd en/of geld reserveren voor het managen van je campagnes.
Voor wat betreft een toppositie in de organische resultaten van Google kun je op basis van onderstaande een behoorlijk nauwkeurig kostenplaatje schetsen:
- je huidige rankings ten opzichte van de concurrentie
- je huidige domeinwaarden ten opzichte van de domeinwaarden van je concurrentie
- de techniek van je website
- de content op je website
- de verwachte SEO-inspanningen van je concurrentie in de komende periode (gebaseerd op de recente activiteit van die concurrentie)
En?
Heb je voor jezelf al zitten rekenen? Hoeveel online leads en omzet loop je mis? Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie lees dan ‘Wat is SEO?’.
Wil je weten hoe wij zoekmachine optimalisatie en Google Ads aanpakken? Weten hoeveel mensen naar jouw product of dienst zoeken? Weten wat je te doen staat om zo’n toppositie te veroveren? Neem dan contact met ons op.
Geef een reactie