Wéér zo’n biedstrategie: CPA, oftewel cost-per-Action. Een zoveelste online marketingstrategie die het maximale conversies genereert. Met een doel-CPA geef je aan hoeveel één conversie mag kosten. Doel-CPA is een slimme biedstrategie (zie alle slimme biedstrategieën) waar Google Ads automatisch biedingen mee optimaliseert met behulp van machine learning.
Tijdens het optimaliseren wordt er rekening gehouden met de maximale betalingsbereidheid voor de gemiddelde kosten van elke conversie. Daarbij wordt er gestreefd om maximale conversies te genereren. Ook is het belangrijk om te weten dat de automatische biedingen plaatsvinden aan de hand van de geschatte kans dat verschillende biedingen zullen uitlopen tot een conversie.
Tijdens het opstellen van een doel-CPA biedstrategie stel je dus de gemiddelde kosten in die je maximaal wilt betalen per conversie. Bij een Doel-CPA van €10,- wijzigt Google Ads automatisch de biedingen zodat er zo veel mogelijk conversies worden binnengehaald tegen een gemiddelde prijs van €10,-.
Zo gaat het in zijn werk
Je doel is uiteindelijk meer verkeer, meer verkeer is meer kliks, meer kliks is meer geld. Het ingevoerde doel-CPA heeft in zekere zin impact op het aantal conversies. Indien het doel te laag ingesteld wordt kan het zo zijn dat er verkeer wordt misgelopen. Hierdoor gaan er conversies verloren. Een te hoog gestelde doel-CPA kan er aan de andere kant weer voor zorgen dat Google onnodig veel kosten gaat maken, omdat de doelstelling makkelijk behaald kan worden.
Meestal geeft Google Ads een aanbeveling over de meest gepaste doel-CPA. Het toepassen van de aanbeveling hoeft niet per se. Je kunt er ook voor kiezen om door te gaan met hetgeen wat je zelf vastgesteld hebt. Het is cruciaal dat je dit maandelijks monitort en scherp af stelt om te voorkomen dat er kliks worden misgelopen. Of dat er onnodig veel kosten worden gemaakt. Zo makkelijk is het opstellen van een doel-CPA dus nog niet. onze tip: laat je SEA uitbesteden, dan weet je ook gelijk dat het goed gebeurd.
Wanneer gebruik je het?
De doel-CPA biedstrategie wordt vaak gebruikt bij leadgeneratie campagnes. Weer van dat vakjargon. Een leadgeneratie campagne is een tijdelijke campagne die als doel heeft zo veel mogelijk leads te verzamelen. Leads zijn personen, maar ook organisaties, die interesse tonen in een dienst of product. Alleen zijn ze nog niet overgegaan naar een transactie. Een potentiële klant dus.
De biedstrategie kan alleen toegepast worden wanneer de campagne voldoende conversiedata bevat. De bijbehorende aanbevelingen voor de juiste doel-CPA ratio wordt gebaseerd op afgehandelde resultaten uit de voorgaande maanden. Het verkeer op de website wordt ook meegenomen in het berekenen van de aanbevolen doel-CPA. Dit kan ervoor zorgen dat het gemiddelde zo nu en dan wat afwijkt. Het doel-CPA wordt vooral toegepast door bedrijven met een specifiek ROI-doel. Het is daarom belangrijk dit doel goed vast te leggen voordat er geadverteerd wordt.
Doel-CPA in combinatie met andere biedstrategieën
Een doel-CPA kun je ook gebruiken in combinatie met andere biedstrategieën. Zoals conversies maximaliseren of handmatige CPC. Wanneer de gemiddelde CPC bij een klant bijvoorbeeld €0,50 is, kan het handig zijn een maximale CPC mee te geven bij het doel-CPA om te voorkomen dat er onnodig geld klik betaald wordt. Lees ook de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ om meer te weten te komen over hoe deze biedstrategie gebruikt kan worden in combinatie met een doel-CPA.
Ben jij ook op zoek naar een Google Ads-specialist die je kan helpen met je Google-advertenties? Dan ben je op het juiste adres!