Eén van de slimme biedstrategieën van Google Ads is handmatige CPC. Maar wat betekent het precies en welke handelingen moet je handmatig doen bij het instellen van je campagnes?
Handmatige CPC, wat is het?
CPC staat voor Cost-Per-Click. Het handmatige eraan, is dat je zelf de maximum prijs van een klik op jouw advertentie kunt instellen. De naam verklapt het al: het is de minst geautomatiseerde biedstrategie. waarbij je volledige controle hebt over de input van je budget. Op zowel campagne- als op zoekwoord niveau. Dit betekent dat geen van de werkelijke kosten per klik de opgegeven maximale CPC kunnen overschrijden.
Hoe werkt deze CPC?
Wanneer je gebruik maakt van deze biedstrategie analyseer je (vaak maandelijks) onder andere welke van de volgende drie opties beter presteren:
- Zoekwoorden;
- Doelgroepen;
- Apparaten.
Dit doe je zodat je hierna handmatig het opgegeven budget kunt verplaatsen naar de beter presterende factoren. Het zou dom zijn om het niet te doen. Want dan loop je geld mis. Een keerzijde van deze strategie is dat je geen automatische biedingen kunt plaatsen op basis van realtime signalen die Google verzamelt. Dit moet handmatig gewijzigd worden. En dat? Dat kan veel tijd vergen.
Wanneer gebruik je deze vorm van CPC?
Het hebben van alle controle binnen de handmatige CPC-methode kan goed uitpakken in specifieke situaties. Zo geldt het voor slimme biedstrategieën dat het meeste werk geautomatiseerd wordt. Wat op de lange termijn erg handig kan zijn omdat je het niet telkens bij hoeft te houden. Om een automatische biedstrategie effectief te kunnen gebruiken moet je echter eerst een leerfase doorlopen en voldoende conversiedata verzamelen. Voordat er effectief gebruik gemaakt kan worden van een automatische biedstrategie moeten er minimaal 15 conversies per maand behaald worden. Voordat je aan deze 15 conversies per maand zit wordt vaak gebruik gemaakt van een handmatige CPC of klikken maximaliseren bieding.
Het voordeel van de handmatige CPC is dus dat de controle over je campagnes aan het begin tijds- en kostenefficiënt te werk gaan. Daarnaast is het eerder een aangeraden strategie voor kleinere accounts (met hoge klikprijzen) dan voor grotere accounts. Omdat het handmatig bijhouden van grote hoeveelheden data erg complex kan worden.
Zoek je iemand om je Google-advertenties te laten optimaliseren? Weet je niet precies hoe? Of heb je geen tijd om het allemaal uit te zoeken? Onze Google Ads-specialisten helpen je met plezier!