Je weet wat organisch is en je weet wat zoekresultaten zijn. Maar die twee begrippen samen zijn voor jou abracadabra. Heers legt het even voor je uit. Dit verstaan wij onder organische zoekresultaten.
Wat zijn organische zoekresultaten precies?
Organische zoekresultaten vormen samen een fancy benaming voor niet betaalde zoekresultaten in de SERP, de zoekresultatenpagina van Google. Je kunt deze organische zoekresultaten herkennen doordat het woord ‘advertentie’ mist. Wanneer er advertenties op de site staan is het een betaalde zoekresultaat, en dus geen organisch zoekresultaat meer.
Waar bestaat zo’n organisch resultaat uit?
Standaard zie je bij een weergave van een organisch resultaat de SEO titel en de meta beschrijving (let op: Google herschrijft die soms).
Daarnaast kun je in sommige gevallen de volgende elementen zien:
- Favicon of afbeelding
- Sitelinks
- FAQ’s
- Beoordelingen / reviews
- Producten
- Recepten
- Events
- Nieuwsberichten
- Video’s
De extra elementen noemen we Rich Snippets. Met zo’n ‘verbeterde’ weergave in de zoekresultaten val je natuurlijk beter op dan met alleen de titel en de beschrijving van je pagina.
Hoe kom je tussen de organische zoekresultaten te staan?
Google beoordeelt op verschillende vlakken of jouw webpagina een plekje in de top 10 (het liefst natuurlijk de top 3) van de zoekresultaten verdient. Door advertenties (Google Ads) kom je standaard bovenin Google te staan. Maar met organische zoekresultaten is dat andere koek. Je moet met heel wat meer rekening houden om je podiumplek te claimen. De content moet bijvoorbeeld genoeg raakvlakken hebben met de zoektermen, maar je moet ook weer niet aan keyword stuffing doen. Daarnaast moet de website snel genoeg laden, een logische menustructuur hebben en ondersteuning krijgen van een natuurlijk linkprofiel.
Linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijk middel om in de organische zoekresultaten te komen. Door linkbuilding is de kans op een goede medaille groter. Want zonder goede links naar jouw site is goed scoren niet mogelijk. Linkbuilden is het maken van zo’n sterk mogelijk linkprofiel voor jouw website. Links van andere websites binnen jouw sector maken jouw pagina sterker en laat aan Google zien dat jij een échte expert bent in jouw vakgebied.
On Page SEO
Ook SEO content, content optimalisatie, en een logische menustructuur is van belang als je Google wil inpalmen. Dit wordt ook wel on page SEO genoemd. Je past de pagina zelf aan – iets wat direct zichtbaar is aan de voorkant van de website. Dit heeft veel invloed op wanneer (en hoe) Google jouw website laat zien in de organische zoekresultaten en wanneer niet. Wat sowieso geoptimaliseerd moet worden voor de zoekmachine zijn de:
- Meta title;
- Meta description;
- Tussenkoppen;
- URL;
- En afbeeldingen.
Waarom wil je in de organische zoekresultaten staan?
Waarom je zo graag in de organische zoekresultaten wil staan is uiteindelijk om meer verkeer te generen naar je website. Hoe hoger je staat in de organische zoekresultaten, hoe meer mensen naar jouw website zullen komen. 31,7% van alle clicks in Google gaat namelijk naar de website die op #1 staat. Met een simpele rekensom kun je achterhalen hoeveel extra bezoekers zo’n topplek in de organische zoekresultaten je oplevert.
Stel je staat op #1 bij het zoekwoord: wat is SEO? Daar zit een zoekvolume op van 1.4K p. maand. Dan kun je met zo’n podiumplaats wel 443 extra bezoekers per maand naar je website lokken. En al die extra mensen op jouw website zorgen weer (als je ook investeert in CRO) voor meer verkochte producten en aangevraagde offertes. Wat resulteert in dus meer omzet. Alle reden dus om je SEO uit te besteden!