Afgelopen zomer is een uitgebreid onderzoek gedaan ( 5 miljoen zoekresultaten in Amerika) naar de CTR (Click-Through Rate / doorklik ratio) in de zoekresultaten (SERP) van Google. Uit dat onderzoekt blijkt dat 31,7% van alle clicks in Google naar de #1 positie gaan. Meer dan ooit van belang om niet alleen op pagina 1 te staan, maar ook om vol te focussen op die felbegeerde #1 positie.
De CTR is belangrijk, want bovenaan staan in Google is leuk, maar als je SEO titel, meta beschrijving en url zo onaantrekkelijk zijn dat niemand er op klikt dan heb je nog geen bezoekers op je website. En zonder bezoekers omzet realiseren is toch nog steeds een behoorlijke uitdaging.
Om je mogelijke omzet vanuit Google te berekenen zijn er een aantal factoren die je mee moet nemen in je verwachtingen:
- maandelijkse zoekopdrachten in Google voor je zoekwoord
- de CTR
- het conversiepercentage op je website
- de prijs van je product of dienst
Los van je direct omzet is een goede CTR ook een positief signaal richting Google dat je website relevant / populair is voor de gedane zoekopdracht. Dit kan je weer helpen aan hogere rankings in Google bij de volgende zoekopdracht.
Eerder schreef ik een uitgebreid blog over het berekenen van je mogelijke omzet gebaseerd op een onderzoek naar CTR uit 2017. Wat opvalt is dat in 2017 tijdens dat onderzoek 20,5% op de #1 positie in Google klikte, volgens dit nieuwe onderzoek is dat dus 31,7%.
Uiteraard zijn het 2 verschillende onderzoeken, maar het is niet ondenkbaar dat de #1 positie de laatste jaren nog belangrijker is geworden. Enerzijds moet je überhaupt al verder scrollen om bij die #1 positie te komen en het is ook geen gekke aanname dat mensen steeds meer haast hebben en niet veel verder scrollen. Bovendien geeft de #1 positie gewoon veel vertrouwen aan consumenten, want inmiddels weet iedereen dat je daar niet zomaar meer komt.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:
- De #1 positie in Google’s gratis / organische zoekresultaten heeft een gemiddelde CTR van 31,7%.
- De #1 positie heeft 10x meer kans op een klik dan de #10 positie.
- De CTR voor posities 7-10 is nagenoeg gelijk.
- Gemiddeld gezien betekent 1 positie hoger in Google een stijging van 30,8% qua CTR.
- SEO titels met daarin een vraag hebben gemiddeld een CTR die 14% hoger is dan de rest.
- SEO titels tussen de 15-40 tekens hebben de hoogste CTR.
- Urls’s met het zoekwoord erin hebben een CTR die 45% hoger is dan url’s zonder het keyword.
- Het gebruik van ‘krachttermen’ zoals ‘beste’ of ‘geheim’ zorgen juist voor een lagere CTR. Mensen krijgen langzaam genoeg van fake en clickbait.
- SEO titels die inspelen om sentiment / emotie hebben een CTR die 7% hoger ligt.
- Resultaten met een meta beschrijving hebben een CTR die 5,8% hoger ligt.
Aan de slag met die CTR
Met de uitkomsten van dit onderzoek in je achterhoofd wordt het hoog tijd om de CTR van je vermeldingen in Google te controleren en te verbeteren waar nodig.
Google Search Console laat je zien wat de CTR is voor de zoekopdrachten en de meest bezochte pagina’s. Filter hier de resultaten met een lage CTR uit en kijk of je de SEO titel en beschrijving aantrekkelijker kunt maken. Check na een bepaalde periode (afhankelijk van hoeveel bezoekers je hebt, je hebt namelijk wel wat volumen nodig om conclusies aan je CTR-test te hangen) of je CTR verbeterd is voor die resultaten. Als dat zo is, kijk dan of er nog meer slecht scorende resultaten qua CTR zijn. Als de CTR niet verbeterd is pas dan de SEO titel en beschrijving nog een keer aan.
Hou er wel rekening mee dat hogere of lagere posities in Google van invloed zijn op de CTR, dus het is niet altijd heel makkelijk om je CTR objectief te testen.
Geef een reactie