Interne links zijn de aders van je website, zonder die aders weten zowel je bezoekers als Google je informatie niet te vinden. Zowel voor de gebruikerservaring als voor je zoekmachine optimalisatie zijn interne links dus belangrijk.
Gebruikerservaring & Conversie
Als je je online doelstellingen vertaald hebt naar conversies op je website, moet daarna alles in het teken staan van de gebruikerservaring. Je bezoekers moeten zo snel en makkelijk mogelijk de informatie vinden, die ze nodig hebben om tot actie (conversie) over te gaan.
Met interne links loods je de bezoekers naar die gewenste informatie.
Zoekmachine optimalisatie
En dan die (misschien wel) belangrijkste bezoeker op je website: Google (of een andere zoekmachine). Google volgt links om bij websites en onderliggende pagina’s te komen. Daarom zijn linkbuilding (het realiseren van externe links naar je website) en interne links zo belangrijk zijn. Google heeft die links simpelweg nodig om überhaupt bij je website of pagina uit te komen voordat Google kan beoordelen of de techniek en content op orde zijn.
Daarnaast hebben pagina’s een bepaalde waarde, die bepaald wordt door de links (intern en extern) die naar die pagina wijzen. Er zijn verschillende waarden ontstaan na het verdwijnen van Google’s eigen PageRank zoals Pagina Autoriteit, URL Rating en Trust & Citation Flow. De waarde die een pagina heeft wordt via links deels doorgeven aan andere pagina’s. Dat is waarom interne links dus ook voor zoekmachine optimalisatie belangrijk zijn.
Waar moet je op letten bij interne links?
Nu je weet waarom je intern moet linken willen we je ook graag een aantal punten meegeven, waar je op moet / kunt letten bij het maken van interne links.
- veel interne links op je pagina zijn niet schadelijk voor je rankings
- gebruik relevante anchor texts om Google aan te geven waar de bestemmingspagina over gaat
- niet alle links hebben evenveel waarde (lees ons artikel ‘Niet alle links zijn hetzelfde‘)
- maak geen gebruik van het rel=nofollow attribuut, want dan geef je geen waarde door
- gebruik een sitemap, via deze sitemap zijn alle pagina’s via 1 klik bereikbaar voor je bezoekers en Google
Een goed doordachte interne linkstructuur hoort altijd een onderdeel te zijn van de SEO-strategie en moet bij een grondige SEO-check ook altijd meegenomen worden.