Crawl budget is een term die specifiek binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) gebruikt wordt om de beperkte capaciteit die Google heeft om je site te crawlen (doorlopen) en daarna te indexeren en te ranken.
Meer autoriteit is meer crawl budget
Er wordt aangenomen dat Google meer crawl budget heeft voor websites met veel autoriteit (bv. domein autoriteit of domain rating).
Het is dus belangrijk dat Google voldoende budget heeft voor je belangrijke pagina’s en niet alle energie steekt in onbelangrijke pagina’s zoals je teampagina of je ‘bedankt’ pagina achter een formulier.
Crawl budget: meten
In Google Search Console kun je de crawl statistieken voor je website terugzien. Je kan ook in Google zelf snel zien of pagina’ sop je website al gecrawld zijn. Door “site:jewebsite.nl” in Google in te typen / zoeken krijg je een overzicht van alle door Google geïndexeerde pagina’s van je website.
404’s en 301’s
Als Google veel 404 errors op je website tegenkomt kan dat negatieve gevolgen hebben voor het crawl budget. Het beste wat je bij een 404 kunt doen is je interne links aanpassen. Ja, je kunt het met een 301 oplossen, maar een 301 kost Google meer tijd dan gewoon direct de goede, aangepast link.