Domain Rating (DR) en URL Rating (UR) zijn domeinwaarden die in het leven zijn geroepen door de SEO-tool Ahrefs. DR is vergelijkbaar met de DA (Domein Autoriteit) van MOZ.
Het verschil tussen beide domeinwaarden zit hem met name in het feit dat er bij DR vooral gelet wordt op het aantal verwijzende domeinen met een (follow) link naar een website. DR is vooral bedoeld om de sterkte van het linkprofiel in kaart te brengen. Domein Autoriteit is meer bedoeld om een indicatie van de mogelijke posities in Google aan te geven.
Voor beide waarden is de hoogste score 100, maar de score moet altijd afgezet worden tegen de scores van je concurrenten in Google.
De laatste jaren zien we meer en meer dat DA makkelijker gemanipuleerd kan worden en DR steeds betrouwbaarder wordt om de kracht van een domein weer te geven.
En dan heb je ook nog URL-Rating (UR)
De URL-rating laat zien hoe goed het backlinkprofiel van jouw webpagina is. Deze rating kan liggen tussen 0 en 100. 0 is heel slecht en 100 is waanzinnig goed.
De URL-rating kan je terugvinden in de tool Ahrefs. Deze tool wordt vaak gebruikt door online marketingbureau’s en SEO-specialisten bij het maken van een strategisch plan en een concurrentie analyse. Met de analyse van de URL-rating brengen we dus in kaart hoe hoog jij staat als autoriteit in de zoekmachines en hoe jouw webpagina presteert naast die van je concurrenten.
Wat is URL-rating precies?
Door middel van de URL-rating kun je de waarde van jouw webpagina’s volledig in kaart brengen. De URL-rating werkt op paginaniveau. URL-rating kan je vergelijken met de PageRank van Google.
Kenmerken van deze rating
Google PageRank en de URL-rating komen dus aardig overheen met elkaar. Met de URL-rating van Ahrefs gelden onderstaande kenmerken:
- De koppeling en de interne links tussen de pagina’s van een website worden geteld. Door middel van intern linken kun je namelijk de waardes van jouw website verdelen over verschillende pagina’s.
- Ahrefs houdt rekening met de ‘no-follow’ tag. Gaat er een link naar een pagina, dan zal er aan de link met deze tag geen waarde worden doorgegeven.
- De website wordt door middel van crawlers gescand. Zorg daarom dus altijd voor een up-to-date robots.txt bestand.
Een hoge URL-rating: hoe doe je dat?
Door middel van verwijzende domeinen en pagina’s intern naar elkaar te linken, zorg je ervoor dat er waarde doorstroomt naar deze pagina’s. Hoe beter het backlinkprofiel van de verwijzende website, hoe beter dat is voor de URL-rating van jouw webpagina.
Deze verwijzende domeinen kun je realiseren door middel van linkbuilding maar ook door links in te kopen. Belangrijk hierbij is dat je backlinkprofiel zo natuurlijk mogelijk is. Als we het hebben over interne links kun je waardes van diverse pagina’s met elkaar verbinden. Zorg er dus voor dat een belangrijke pagina van jouw website altijd een interne link krijgt van een andere pagina. Zo voorkom je zwevende pagina’s ook wel ‘orphan pages’ genoemd.
Moet je sturen op Domain Rating?
Er zijn behoorlijk wat SEO ‘specialisten’, die in hun adviezen naar de klant sturen op een betere Domain Rating. In onze ogen is dat wat te kort door de bocht en moet je sturen op het verbeteren van het linkprofiel en niet op ‘losse’ domeinwaarden zoals Domain Rating. Vooral omdat alle domeinwaarden te manipuleren zijn en je dus altijd even een check moet om te zien hoe een domeinwaarde tot stand is gekomen. Oftewel is die domeinwaarde tot stand gekomen door goede backlinks of door backlinks, die puur gebruikt zijn om een domeinwaarde zoals Domain Rating te boosten.
Lees ook ons blog ‘Moet je wel alleen op de domeinwaarde(n) letten?‘ uit 2019 inmiddels, maar nog steeds actueel.