Domain Rating (DR) en URL Rating (UR) zijn domeinwaarden die in het leven zijn geroepen door de SEO-tool Ahrefs. DR is vergelijkbaar met de DA (Domein Autoriteit) van MOZ.
Het verschil tussen beide domeinwaarden zit hem met name in het feit dat er bij DR vooral gelet wordt op het aantal verwijzende domeinen met een (follow) link naar een website. DR is vooral bedoeld om de sterkte van het linkprofiel in kaart te brengen. Domein Autoriteit is meer bedoeld om een indicatie van de mogelijke posities in Google aan te geven.
Voor beide waarden is de hoogste score 100, maar de score moet altijd afgezet worden tegen de scores van je concurrenten in Google.
De laatste jaren zien we meer en meer dat DA makkelijker gemanipuleerd kan worden en DR steeds betrouwbaarder wordt om de kracht van een domein weer te geven.
Moet je sturen op Domain Rating?
Er zijn behoorlijk wat SEO ‘specialisten’, die in hun adviezen naar de klant sturen op een betere Domain Rating. In onze ogen is dat wat te kort door de bocht en moet je sturen op het verbeteren van het linkprofiel en niet op ‘losse’ domeinwaarden zoals Domain Rating. Vooral omdat alle domeinwaarden te manipuleren zijn en je dus altijd even een check moet om te zien hoe een domeinwaarde tot stand is gekomen. Oftewel is die domeinwaarde tot stand gekomen door goede backlinks of door backlinks, die puur gebruikt zijn om een domeinwaarde zoals Domain Rating te boosten.
Lees ook ons blog ‘Moet je wel alleen op de domeinwaarde(n) letten?‘ uit 2019 inmiddels, maar nog steeds actueel.