Zo’n titel verraadt het natuurlijk al een beetje, maar als je wat serieuzer met SEO bezig bent, moet je toch echt een paar minuten de tijd nemen om verder te lezen.
Iedere serieuze SEO specialist kijkt naar domeinwaarden, want wie hoger in Google wil komen heeft nou eenmaal een sterk linkprofiel nodig. Natuurlijk begint SEO met een technisch goede website en relevante content rondom de zoektermen van de doelgroep, maar de doorslaggevende factor is het linkprofiel.
Of je dat sterke linkprofiel nu realiseert via je eigen contentmarketing, of dat je linkbuilding uitbesteedt aan experts, linksom of rechtsom heb je die relevante links keihard nodig.
Inhoudsopgave
Een sterk linkprofiel is ook een natuurlijk linkprofiel
Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit backlinks van relevante websites, websites met autoriteit, verschillende type links (bv. image-links en no-follow links), maar ook uit links van websites met (nog) weinig autoriteit. Verder is het belangrijk om niet alleen links te hebben naar de homepage of de landingspagina’s.
Daarnaast is een natuurlijk en afwisselend ‘anchor text profiel‘ belangrijk voor dat sterke en natuurlijke linkprofiel. De anchor text, bestaat uit de woorden waarvan je een link maakt. In een natuurlijk anchor text profiel bestaat de anchor text, vaak uit de bedrijfsnaam of de productnaam (al dan niet in combinatie met andere woorden).
‘Sterk’ vertaald naar link / domeinwaarden
Om te kunnen beoordelen of een domein waarde heeft, had je vroeger Google’s eigen PageRank. Sinds dat niet meer bestaat (al vermoeden we dat het nog steeds bestaat, maar dat Google het niet meer prijsgeeft) zijn er enkele partijen die de waarden van een domein in kaart proberen te brengen, zoals:
|
MOZ: Pagina Autoriteit
Pagina Autoriteit (PA) is een waarde die een indicatie geeft van de sterkte van de pagina t.o.v. de concurrentie en dus de mogelijkheid dat deze hoger rankt in Google.
De score loopt van 1-100 waarbij je de waarde altijd moet zien t.o.v. de concurrentie in dezelfde branche. De score stijgt in de loop van de tijd niet altijd, maar zou wel kunnen dalen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een update van het algoritme van MOZ. Maar het zou ook kunnen gebeuren door wijzigingen in de linkprofielen in de branche, ofwel je concurrenten, die bijvoorbeeld enorm veel hebben geïnvesteerd in linkbuilding in die periode.
MOZ: Domein Autoriteit
Domein Autoriteit (DA) geeft een indicatie van de sterkte van het gehele domein t.o.v. de concurrentie.
DA lijkt vooral te maken te hebben met kwaliteit en minder met kwantiteit. Heel veel slechte backlinks doen je DA eerder kwaad dan goed. Bovendien is het van belang, waar op het domein de link naar je website staat. Bij voorkeur wil je een backlink van een pagina met een hoge PA, dus een pagina die zelf voldoende relevante directe backlinks heeft.
Dus nee, een linkje op ‘voorbeeldsite.nl/links’ waarbij er geen externe of interne links naar de betreffende pagina gaan voegt weinig toe :).
MOZ: Spamscore
De Spamscore van MOZ geeft grofweg de verhouding tussen het aantal goede en slechte backlinks van een website aan. Zaken waar MOZ bij de beoordeling van een website op let zijn onder andere:
- het aantal pagina’s;
- de aanwezigheid van Google Tag Manager;
- contactgegevens;
- een SSL-certificaat (https://);
- de hoeveelheid inkomende en uitgaande links;
- signalen van ‘slechte’ zoekwoorden, zoals adult content, gaming en pharma gerelateerde zoekwoorden.
Majestic: Trust Flow
Trust Flow (TF) is een score van 0-100 op basis van kwaliteit. Er wordt voornamelijk gekeken naar de betrouwbaarheid van websites. Hoewel een hoge TF een goed signaal is, moet het altijd in relatie tot de Citation Flow gezien worden. Hieruit volgt de Trust Ratio.
Majestic: Citation Flow
De Citation Flow (CF) is een waarde die de ‘kracht’ van een website of link aangeeft, en zorgt samen met de TF voor de Trust Ratio.
Majestic: Trust Ratio
Trust Ratio = TF/CF. De perfecte website heeft een Trust Ratio (TR) van 1, want de ultieme TF score is 100 en de ultieme CF is ook 100 en 100/100 = 1
De theorie achter de TR is als volgt:
Als de CF hoog is en de TF laag, betekent dit (meestal) dat de site veel linkwaarde (ook wel ‘juice’ genoemd >> waarde die ‘doorsijpelt’ naar andere sites / pagina’s) heeft, maar niet van ‘geloofwaardige’ sites, ofwel voornamelijk van spammy sites.
Andersom als een website een hoge TF heeft en een lage CF, betekent dit dat de links naar de website van zeer geloofwaardige en/of betrouwbare websites komen.
Voorbeeld: als je domein een TR heeft van 1,3 (TF20 / CF15 = TR 1,3), betekent dit dat je domein ‘geloofwaardige’ links heeft, maar dat deze links niet veel link juice hebben. Dit komt, omdat de sites die naar jouw website linken vrij weinig inkomende links hebben.
Voorbeeld: als je domein een TR heeft van 0,7 (TF20 / CF28 = TR 0,7), betekent dit dat je website wel veel link juice heeft, maar dat de websites waar die links vandaan komen twijfelachtig zijn.
Ahrefs: Domain Rating
Domain Rating (DR) van Ahrefs lijkt in hoofdlijnen op de DA van MOZ, maar het wordt berekend op basis van het aantal unieke domeinen dat een verwijzende (follow) link naar een website heeft.
SEMrush: Visibility
SEMrush hanteert de domeinwaarde ‘Visibility %’ en dit geeft aan hoe vaak je website gevonden wordt op het internet. Hoe lager in Google (voor de zoekwoorden die je met SEMrush monitort), hoe lager je Visibility % zal zijn.
Het gevaar van sturen op domeinwaarden
Bij een ervaren SEO specialist inhuren vertrouwt hij/zij naast de domeinwaarden en tools ook voor een groot deel op het ‘fingerspitzengefühl‘. Zo kan een site met een DA van 40 of 50 geen enkele Visibility % hebben, waardoor de kans vrij groot is dat zo’n site een penalty van Google heeft gehad.
De spamscore van MOZ kan veroorzaakt worden door veel engagement op een blog (met als gevolg veel no-follow links). Dit hoeft natuurlijk helemaal geen slecht signaal te zijn. Ook kijkt MOZ, bij het berekenen van de score, naar het aanwezig zijn van een SSL-certificaat. Het niet aanwezig zijn van een SSL-certificaat is voor MOZ een signaal dat de website spammy is.
In de praktijk blijkt echter vaak dat oude, maar zeer waardevolle websites geen SSL-certificaat hebben
Zo zijn er nog enkele voorbeelden te bedenken, die aantonen dat het blindstaren op domeinwaarden er toe kan leiden dat je teveel investeert in slechte links en kansen op goede links laat liggen.
Geef een reactie